جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده قطعنامه آتش بس غزه را در شورای امنیت وتو کرد

رای ۱۳ کشور در شورای امنیت به قطعنامه آتس‌بس غزه موافق بود و تنها ایالات متحده مخالف و بریتانیا رای ممتنع داشتند

ایالات متحده قطعنامه آتش بس غزه را در شورای امنیت وتو کرد

ایالات متحده روز جمعه از قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس دائمی در جنگ اسرائیل و حماس بود، جلوگیری کرد و در کنار اسرائیل مبنی بر اینکه پایان دادن به جنگ قبل از نابودی حماس، تنها تضمینی برای شروع مجدد درگیری در آینده خواهد بود، ایستاد. 

ایالات متحده قطعنامه آتش بس غزه را در شورای امنیت وتو کرد
ایالات متحده قطعنامه آتش بس غزه را در شورای امنیت وتو کرد

دبیرکل سازمان ملل متحد و اکثر اعضای شورای امنیت از این اقدام حمایت کردند و گفتند که فاجعه انسانی در منطقه محاصره شده ساحلی، جایی که ۲.۲ میلیون فلسطینی در آن زندگی می کنند، می تواند ثبات جهانی را تهدید کند.

این قطعنامه که توسط امارات متحده عربی ارائه شد، ایالات متحده را منزوی کرد و این کشور به صراحت اعلام کرده بود که از حق وتوی خود در شورا برای جلوگیری از هرگونه تلاش برای آتش بس دائمی استفاده خواهد کرد.

رابرت آ. وود، نماینده ایالات متحده در شورای امنیت قبل از رأی گیری گفت این فقط بذر جنگ بعدی را می کارد.

پس از آن، او گفت که ایالات متحده تلاش کرده است درباره تغییرات قطعنامه مذاکره کند، اما تقریباً همه توصیه‌های ما نادیده گرفته شد، از جمله محکومیت حمله حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل و تأیید حق اسرائیل برای دفاع از خود.

در طول دو ماه جنگ بین اسرائیل و حماس، چندین تلاش در شورای امنیت برای تصویب پیش نویس قطعنامه هایی مبنی بر آتش بس در درگیری ها صورت گرفته است. ایالات متحده با این استدلال که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، مانع از تلاش کشورها در جهت حمایت از گروه وحشی حماس شد.

با این حال، ماه گذشته، ایالات متحده از رای دادن به قطعنامه ای که خواستار توقف های بشردوستانه در جنگ بود، خودداری کرد و ارسال کمک ها به غزه را افزایش داد و این تنها باری بود که واشنگتن اجازه تصویب قطعنامه مرتبط با جنگ را داد. روسیه و چین قطعنامه ای را که ایالات متحده ارائه کرده بود، وتو کردند زیرا خواستار آتش بس نبودند.

تلاش روز جمعه از حمایت آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که از ابزاری نادر در منشور ملل متحد به نام ماده ۹۹ استفاده کرد، برخوردار بود، که به دبیرکل اجازه می دهد از شورا بخواهد در موضوعی که ثبات و امنیت جهان را تهدید می کند، مداخله کند.

آنتونیو گوترش در سخنرانی خود در شورا گفت خطر سقوط کامل سیستم حمایت بشردوستانه در غزه وجود دارد که عواقب ویرانگری خواهد داشت. می ترسم عواقب آن برای امنیت کل منطقه مخرب باشد.

روز چهارشنبه، گوترش برای اولین بار در دوره هفت ساله خود در راس سازمان ملل متحد، ماده ۹۹ را مورد استناد قرار داد و استدلال کرد که این ماده به دلیل رنج عظیم فلسطینیان در غزه و به دلیل شعله‌ور شدن درگیری‌های مرتبط در غرب ضروری است. این در حالیست که دبیر کل سازمان ملل در موارد بیشمار نقض حقوق بشر در ایران در نهایت فقط ابراز نگرانی کرده بود.

ایالات متحده قطعنامه آتش بس غزه را در شورای امنیت وتو کرد
ایالات متحده قطعنامه آتش بس غزه را در شورای امنیت وتو کرد

محمد ابوشهاب، معاون سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل، از شورا خواست تا به دلایل بشردوستانه آتش بس برقرار کند. وی گفت هیچ توجیه قابل دفاع، اخلاقی، سیاسی و نظامی برای ادامه این کشتار وجود ندارد.

قطعنامه های تصویب شده توسط شورای امنیت از نظر قانونی لازم الاجرا هستند و نقض آن می تواند مجازات های دیگری از جمله تحریم ها را به دنبال داشته باشد. اما اسرائیل نشان داده است که چنین قطعنامه ای را نادیده می گیرد.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل، گیلاد اردان، به شورا گفت که چنین اقدامی تنها به حماس اجازه می دهد تا دوباره سازماندهی شود و حملات بیشتری را علیه کشور یهودی برنامه ریزی کند. وی گفت که اسرائیل به ماموریت خود برای از بین بردن توانایی تروریستی حماس و بازگرداندن همه گروگان ها ادامه خواهد داد.

در طول دو ماه گذشته، شورای امنیت در تصویب قطعنامه‌ای که به آتش‌بس می‌پردازد تا حد زیادی به بن‌بست رسیده و ایالات متحده، روسیه و چین عمدتاً قطعنامه‌ها را به دلیل اختلاف نظر بر سر جمله بندی وتو کردند.

آقای وود موضع دولت بایدن را که اسرائیل باید تمام تلاش خود را برای محافظت از غیرنظامیان و احترام به قوانین بین المللی بشردوستانه انجام دهد، تکرار کرد اما او از این قطعنامه مضحک حمایت نکرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا