ایرانجدیدترین اخبار

دادستان کل کشور: تهدید منتقدان قاسم سلیمانی؛ انتقام سخت از مردم؟

جمهوری اسلامی بجای پاسخ به حملات اخیر، شهروندانی که انتقاداتی نسبت به آن دارند را بازداشت و سرکوب کند

دادستان کل کشور: تهدید منتقدان قاسم سلیمانی؛ انتقام سخت از مردم؟

محمد موحدی آزاد، دادستان کل کشور، ۱۵ دی‌ماه اعلام کرد که اقدام به بازداشت شهروندانی خواهد کرد که از کشته شدن نیروهای حکومتی در کرمان خوشحالی یا تنفر خود را از قاسم سلیمانی در رسانه‌های اجتماعی ابراز کرده‌اند.

دادستان کل کشور: تهدید منتقدان قاسم سلیمانی؛ انتقام سخت از مردم؟
دادستان کل کشور: تهدید منتقدان قاسم سلیمانی؛ انتقام سخت از مردم؟

او گفت با اشخاص غافل یا معاندی که بعد از حادثه تروریستی کرمان، محتوای کذب و دارای وصف مجرمانه در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند برخورد قاطع شود. دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی با رصد جامع فضای مجازی و رسانه‌ای، متخلفین را به دادسرای ذی‌صلاح معرفی کنند.

این سخنان درحالی گفته است که حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز امروز در مراسم تشییع کشته‌شدگان بر اثر انفجارهای روز چهارشنبه در کرمان گفته انتقام شهدا قبل از شهادتشان گرفته شده است، تا این‌طور به نظر برسد که مقامات جمهوری اسلامی در شرایطی که توان مقابله و انتقام گرفتن فوری از عاملان اصلی حادثه کرمان را ندارند، تنها به سرکوب شهروندان معترض در ایران روی آورده‌اند.

از زمان اعلام خبر کشته شدن رضی موسوی، یکی از فرماندهان سپاه قدس در سوریه، و سپس حمله به مراسم چهارمین سالگرد درگذشت قاسم سلیمانی در شهر کرمان، جمعیت گسترده‌ای از شهروندان ایرانی در فضای مجازی انتقادات زیادی را به عنوان واکنش به عملکرد سپاه پاسداران و سایر نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ابراز کرده‌اند.

این افراد با بهره‌گیری از اصطلاحاتی چون «کتلت»، در تفسیر حوادث کشته شدن قاسم سلیمانی و رضی موسوی، نظام جمهوری اسلامی را به طبلی توخالی تشبیه نموده‌اند.

دادستان کل کشور: تهدید منتقدان قاسم سلیمانی؛ انتقام سخت از مردم؟
دادستان کل کشور: تهدید منتقدان قاسم سلیمانی؛ انتقام سخت از مردم؟

انتقادها باعث فعالیت کاربران حکومتی و امنیتی در فضای مجازی شده، که در صفحات شخصی افراد منتقد و ناشناس در توییتر اقدام به بررسی مسائل مطروحه کرده‌اند. در برخی موارد این افراد با شناسایی و افشای نام حقیقی و جزئیات فردی از شهروندان داخل کشور، زمینه را برای بازداشت آنان فراهم ساخته‌اند.

نهادها و چهره‌های وابسته به دستگاه‌های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی از زمان کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، با پهپاد ایالات متحده در عراق تاکنون بارها از «انتقام سخت» سخن گفته‌اند تا این‌گونه هواداران خود را قانع کنند که در مقابل تهدیدهای خارجی توان مقابله‌به‌مثل دارند، اما کشته‌شدن سریالی برخی از نیروهای تاثیرگذار سپاه پاسداران در سوریه مانند رضی موسوی یا مورد آخر که به کشته شدن ده‌ها تن از هواداران نظام و قاسم سلیمانی در کرمان منجر شد، آن‌ها را در تنگنایی تازه برای چگونگی جبران خسارت‌های وارده قرار داده است.  

محمد موحدی آزاد، دادستان کل کشور روز جمعه ۱۵ دی‌ماه به همه دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور دستور داد تا با تولید، انتشار و بازنشر محتوای کذب و خلاف قانون و دارای وصف مجرمانه در برخی رسانه‌های اجتماعی برخورد قاطع داشته باشند.

او افزود با توجه به ضرورت برخورد قاطع با اشخاص غافل یا معاندی که بعد از حادثه دلخراش تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان، با تولید، انتشار و بازنشر محتوای کذب و خلاف قانون و دارای وصف مجرمانه در برخی رسانه‌های اجتماعی، امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کنند، لازم است به قید فوریت، دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظام، ضمن رصد جامع، بهنگام و هوشمند در فضای مجازی و رسانه‌ای، همه عوامل و مرتکبین مرتبط با موضوع و دارای مسئولیت قانونی را شناسایی و به منظور رسیدگی و اقدام مناسب قضایی به دادسرای ذی‌صلاح معرفی کنند.

دادستان کل کشور: تهدید منتقدان قاسم سلیمانی؛ انتقام سخت از مردم؟
دادستان کل کشور: تهدید منتقدان قاسم سلیمانی؛ انتقام سخت از مردم؟

در روز سه‌شنبه هفته گذشته، یک پزشک به نام محمد شجاع، ساکن بجنورد، به اتهام انتشار یک مطلب در تمسخر جزئیات کشته‌شدن رضی موسوی در سوریه بازداشت شد. این پزشک که فوق‌تخصص قلب کودکان می‌باشد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی است، هم‌زمان با اطلاع از کشته شدن رضی موسوی، تصویری از سرخ کردن کتلت را منتشر کرد و نوشت «پست سیاسی نیست. توی ساختمون بوی کتلت پیچیده جاتون خالی.» 

به گزارش تسنیم، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی این اظهارنظر را «توهین به مقام شامخ شهدا» دانست و خواستار اخراج و پیگیری قانونی برخورد با فرد مذکور شد. همچنین برخی از رسانه‌های حکومتی گزارش دادند که با درخواست جمع زیادی از مردم استان، به‌ویژه خانواده‌های شهدا و ایثارگران، نهادهای اطلاعاتی و دستور قاطع دادستان مرکز استان، حکم بازداشت برای دکتر م.ش که به مقام شهدا تعرض کرده بود، صادر شد.

روز پنجشنبه ۱۴ دی‌ماه، محمدعلی جنت‌خواه، وبلاگ‌نویس و فعال سیاسی ایرانی به دلیل انتقادات از دستگاه‌های امنیتی و نظامی در مورد حادثه کرمان، دستگیر شد و سپس به نهادهای قضایی تحویل داده شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا