ایرانجدیدترین اخبار

تروریسم در ایران آسیب پذیری جمهوری اسلامی را آشکار می‌کند که نمی‌خواهد بپذیرد

جمهوری اسلامی همیشه بلوف می‌زند تنها چیزی که خوب می‌داند این است که برای مردم خودش قلدری کند آنها قادر به تضمین امنیت کشور نیستند

تروریسم در ایران آسیب پذیری جمهوری اسلامی را آشکار می کند که نمی خواهد بپذیرد

جمهوری اسلامی سال ها حضور نظامی خود در عراق و سوریه را برای مردم خود و جهان به عنوان راهبردی برای دور نگه داشتن گروه های تروریستی توجیه می کرد. مقامات جمهوری اسلامی مکرراً به خود می بالیدند که مبارزه مستقیم با تروریست ها یا از طریق شبه نظامیان نیابتی در منطقه به این معنی است که آنها مجبور نیستند در خانه با آنها بجنگند.

تروریسم در ایران آسیب پذیری جمهوری اسلامی را آشکار می کند که نمی خواهد بپذیرد
تروریسم در ایران آسیب پذیری جمهوری اسلامی را آشکار می کند که نمی خواهد بپذیرد

این احساس امنیت روز چهارشنبه با مرگبارترین حمله تروریستی از زمان تأسیس جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ با دو انفجار انتحاری در شهر کرمان که منجر به کشته شدن ۸۸ نفر از جمله ۳۰ کودک و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ نفر شد، از بین رفت. دشمن فانی جمهوری اسلامی مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

با این حال، حتی پس از بیانیه این گروه تروریستی، مقامات جمهوری اسلامی و کارشناسان نزدیک به حکومت همانطور که بلافاصله پس از حمله تاکید کردند که دشمن دیگری، یعنی اسرائیل، مقصر است. خبرگزاری تسنیم، بازوی رسانه ای سپاه پاسداران، تا آنجا پیش رفت که مدعی شد اسرائیل به داعش دستور داده که مسئولیت این حمله را بر عهده بگیرد و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، روز جمعه در مراسم گرامیداشت قربانیان در کرمان گفت که جمهوری اسلامی تلافی خواهد کرد و اسرائیل و آمریکا را مقصر دانست.

برخی از تحلیلگران و مخالفان حکومت می گویند که مقامات واقعاً هر چه فکر می کنند، مقصر دانستن اسرائیل و ایالات متحده بسیار راحت تر از اعتراف به این است که حکومت نمی تواند از مردم خود در برابر تروریسم محافظت کند.

این حمله تصویر جمهوری اسلامی را که قادر است قدرت خود را در جنگ‌های اطراف منطقه بدون تحمل چنین اقدامات تلافی جویانه در مقیاس وسیع در داخل منعطف کند، تخریب می‌کند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز جمعه گفت که ۱۲ نفر در شش استان مختلف در رابطه با این حمله بازداشت شده اند، اما در مورد هویت و وابستگی آنها توضیحی نداد. این گزارش می‌گوید یکی از بمب‌گذاران انتحاری اهل تاجیکستان است، اما هویت دومی هنوز تایید نشده است. در این بیانیه همچنین آمده است که ماموران امنیتی محل اقامت مهاجمان را در کرمان کشف و دو نفر از همدستان آنها را دستگیر کردند.

تروریسم در ایران آسیب پذیری جمهوری اسلامی را آشکار می کند که نمی خواهد بپذیرد
تروریسم در ایران آسیب پذیری جمهوری اسلامی را آشکار می کند که نمی خواهد بپذیرد

در این بیانیه آمده است که پلیس دو جلیقه انتحاری، دستگاه های کنترل از راه دور برای انفجار مواد منفجره، نارنجک، هزاران قطعه ترکش برای استفاده در جلیقه ها و سیم های بمب انتحاری و وسایل انفجاری کشف کرده است که به گفته مقامات، مهاجمان در حال برنامه ریزی حملات دیگری بودند. دولت اسلامی روز جمعه با صدور بیانیه‌ای جدید، حملات بیشتری را تهدید کرد و گفت که انفجارهای کرمان «آغاز جنگ ما» با جمهوری اسلامی است.

مشخص نیست مقامات جمهوری اسلامی تا چه اندازه ادعاهای مسئول دانستن اسرائیل را می پذیرند. اما اگر رهبران رژیم امیدوار بودند که مردم را علیه دشمن مشترک متحد کنند، به نظر نمی رسد که موفق شوند. بسیاری از مردم عادی ایران، اعم از منتقدان و حامیان جمهوری اسلامی، در عوض خشم خود را از حکومت خالی می کنند.

محافظه کاران وفادار به ایدئولوژی روحانیون حاکم بر کشور گفتند که واکنش با ترس جمهوری اسلامی به نقض امنیت اسرائیل، این کشور یا دیگر بازیگران مانند دولت اسلامی را برای حمله باجرات کرده است. اسرائیل طی سال‌ها حملات متعددی را علیه تأسیسات نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی و ترور دانشمندان هسته‌ای این کشور و دیگران انجام داده است، اما این حملات با دقت مورد هدف قرار گرفته‌اند، نه مانند کشتارهای دسته‌جمعی بی‌رویه که توسط دولت اسلامی ادعا شده است.

در خلال بحث‌های متعدد به سبک تالار شهر در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، سخنرانان شهرهای مختلف و جناح‌های سیاسی مختلف در داخل ایران این پرسش را مطرح کرده‌اند که چرا و چگونه با توجه به افزایش تنش‌ها در منطقه نیروهای امنیتی تهدید این حمله را پیش‌بینی نکرده بودند و اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از آن انجام ندادند. 

دولت اسلامی همچنین مسئولیت حمله سال ۲۰۱۸ در رژه نظامی ایران را بر عهده گرفت که منجر به کشته شدن ۲۵ نفر شد و حکومت متعهد شد از ایالات متحده، کشورهای عرب خلیج فارس و اسرائیل انتقام بگیرد. داعش همچنین در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ مسئولیت دو حمله جداگانه توسط افراد مسلح به زیارتگاه شیعیان در شیراز را بر عهده گرفت که حدود ده‌ها نفر را کشتند.

برای رهبری جمهوری اسلامی، تهدید حملات تروریستی در مقیاس بزرگ به فهرست رو به رشد چالش‌های داخلی و بین‌المللی آنها اضافه می‌شود. اقتصاد به دلیل تحریم ها، سوء مدیریت و فساد دولت همچنان آن را در ورطه ورشکستگی قرار داده است. چشم انداز بازگشت به توافق با غرب برای محدود کردن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، که می تواند تحریم ها را کاهش دهد، کم رنگ به نظر می رسد.

تروریسم در ایران آسیب پذیری جمهوری اسلامی را آشکار می کند که نمی خواهد بپذیرد
تروریسم در ایران آسیب پذیری جمهوری اسلامی را آشکار می کند که نمی خواهد بپذیرد

در مواجهه با ماه ها تظاهرات گسترده در سال ۲۰۲۲ که خواستار پایان حکومت روحانیت بودند، حکومت با خشونت وحشیانه پاسخ داد و صدها معترض را کشت درست همانطور که برای سرکوب اعتراضات در سال ۲۰۱۹ انجام داد.

جنگ بین اسرائیل و حماس چالش‌های جدیدی را برای رهبری جمهوری اسلامی ایجاد کرده است و شبه‌نظامیان متحد آن فعالانه درگیر این نبرد هستند. جمهوری اسلامی از دخالت مستقیم یا پیامدهای آن در داخل خاک خود اجتناب کرده است.

اما در دو هفته گذشته، یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران آن در سوریه کشته شد و معاون رهبر سیاسی حماس، یکی از رابطان این گروه با حزب‌الله و جمهوری اسلامی، در بیروت کشته شد، هر دو در حملاتی که به طور گسترده به اسرائیل نسبت داده می‌شود و ایالات متحده یک فرمانده ارشد یک گروه شبه نظامی عراقی نزدیک به جمهوری اسلامی را در یک حمله پهپادی در بغداد کشت.

جمهوری اسلامی به شدت آگاه است که این حملات در کنار هم می تواند دامی برای گسترش جنگ به ایران باشد. همه عصبانی هستند. آنها می خواهند با خویشتن داری و محاسبات درست واکنش نشان دهند تا از یک اشتباه استراتژیک که می تواند تسلط آنها بر قدرت داخلی و منطقه ای را به خطر بیندازد، اجتناب کنند.

به گفته دو ایرانی آشنا به بحث‌های داخلی، حتی زمانی که لفاظی‌های جنگ در حال افزایش بود، علی خامنه‌ای، به فرماندهان نظامی دستور داد تا «خویشتنداری استراتژیک» را دنبال کنند و به هر قیمتی از رویارویی مستقیم نظامی با ایالات متحده اجتناب کنند.

با این حال، برخی از تندروهای رژیم می خواهند تا قدرت خود را به نمایش بگذارد.

کارزار جدید ترورها قبل از رسیدن به یک نقطه محوری غم انگیز باید منجر به یک حمله مشترک شود در غیر این صورت دست ما روی ماشه خواهد ماند. هر روز باید برای شهدای بیشتر گریه کنیم. مهدی محمدی، مشاور رئیس مجلس جمهوری اسلامی و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران در پستی در ایکس گفت این ورود به جنگ نیست، این بازدارندگی است.

اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز پنجشنبه از قبرستان کرمان که محل حمله انتحاری بود بازدید کرد. او که به جای لباس نظامی، سیاه پوش بود، بر سر مزار سردار سلیمانی زانو زد، دستانش را روی سنگ قبر گذاشت و نماز خواند. جمعیت زیادی در اطراف او شعار می دادند انتقام، انتقام.

تروریسم در ایران آسیب پذیری جمهوری اسلامی را آشکار می کند که نمی خواهد بپذیرد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا