ایرانجدیدترین اخبار

جمهوری اسلامی، ایران را عزادار کرد

تعداد کشته شدگان انفجارهای کرمان به ۸۹ نفر رسیده است

ایران عزادار کشته شدگان انفجارهای انتحاری داعش است

مقامات جمهوری اسلامی روز جمعه سعی کردند اسرائیل و ایالات متحده را به یک بمب گذاری انتحاری که گروه داعش ادعا کرده بود مرتبط کنند، در حالی که در مراسم تشییع جنازه تعدادی از ۸۹ نفری که در این حمله کشته شدند، تلاش کردند تا این حمله را با تنش های گسترده تر جنگ حماس در خاورمیانه از سوی اسرائیل درهم آمیزند. 

ایران عزادار کشته شدگان انفجارهای انتحاری داعش است
ایران عزادار کشته شدگان انفجارهای انتحاری داعش است

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران بدون ارائه مدرکی برای ادعای خود به دنبال ایجاد ارتباط بودند. جمعیت حاضر در مقابل تابوت‌های پرچم‌دار در پاسخ فریاد زدند مرگ بر آمریکا! و مرگ بر اسرائیل!

دشمن همیشه قدرت جمهوری اسلامی را می بیند. رئیسی بدون نام بردن مستقیم از هیچ کشوری گفت همه دنیا این قدرت و این توانایی را می شناسند. مطمئن باشید، ابتکار عمل در دست نیروهای قدرتمند ما است. مکان و زمان توسط نیروهای ما تعیین خواهد شد.

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی نیز به دنبال ارتباط آمریکا با این حمله بود. در یک مقطع، نظرات مربوط به سال ۲۰۱۶ را از دونالد ترامپ، کاندیدای وقت ریاست جمهوری، که به اشتباه باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا را به بنیانگذار این گروه افراطی متهم کرد، دوباره پخش کرد.

منتقدان تصمیم اوباما برای خروج نیروها از عراق در سال ۲۰۱۱ را به دلیل اجازه دادن به این گروه، که زمانی وابسته به القاعده بود، برای رشد و در نهایت تا سال ۲۰۱۴ در اختیار داشتن مناطق وسیعی از عراق و سوریه در خلافت اعلام شده خود سرزنش می کنند و ترامپ سپس در کنار نیروهای متحد برای بازپس گیری آن سرزمین جنگید.

ایران عزادار کشته شدگان انفجارهای انتحاری داعش است
ایران عزادار کشته شدگان انفجارهای انتحاری داعش است

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران نیز به همین ترتیب به دنبال ایجاد این ارتباط بود.

سلامی گفت آنها تنها می توانند به عنوان عوامل و مزدوران سیاست آمریکا و صهیونیسم عمل کنند. اما ما این هشدار را به آنها می‌دهیم، هر کجا که باشید، شما را خواهیم یافت. شما نمی توانید با ناپدید شدن از عذاب الهی اجتناب کنید. اگر ۱۰۰۰ سال زندگی کنید، ما شما را پیدا خواهیم کرد.

مقامات روز جمعه در به روز رسانی آمار تلفات گفتند که دو حمله روز چهارشنبه حداقل ۸۹ کشته و حدود ۲۸۰ زخمی بر جای گذاشت. این حملات حتی در بحبوحه تنش‌های گسترده‌تر جمهوری اسلامی با غرب بر سر برنامه هسته‌ای‌اش، محکومیت‌های سراسر جهان را برانگیخته است.

واتیکان روز جمعه اعلام کرد پاپ فرانسیس در پیامی تلگرافی تسلیت عمیق خود را به خاطر تلفات جانی ناشی از انفجارهای اخیر در کرمان اعلام کرد.

واتیکان در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرانسیس از برکات خرد و صلح خداوند متعال برای همه مردم ایران استناد می‌کند.

ایران عزادار کشته شدگان انفجارهای انتحاری داعش است
ایران عزادار کشته شدگان انفجارهای انتحاری داعش است

مشخص نیست که چرا دو مقام جمهوری اسلامی در سخنان روز جمعه خود ترجیح دادند به جای داعش، بر روی ایالات متحده و اسرائیل تمرکز کنند. جمهوری اسلامی در گذشته حملاتی را که داعش ادعا کرده بود، از جمله پرتاب موشک‌های بالستیک به سوریه، تلافی کرده است.

با این حال، از زمان سقوط دولت مورد حمایت غرب در کابل در سال ۲۰۲۱ به دست طالبان، داعش در سال‌های اخیر در همسایه افغانستان، فقط در ۳۶۰ کیلومتری شرق کرمان، قوی‌تر شده است.

جمهوری اسلامی و طالبان روابط دیپلماتیک خود را از زمان تصرف کابل حفظ کرده‌اند، هرچند درگیری‌های مرزی و تنش‌هایی بر سر تامین آب بین دو کشور وجود داشته است. مقامات جمهوری اسلامی می گویند حداقل ۱۲ نفر از کشته شدگان بمب گذاری های روز چهارشنبه افغان بودند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا