جدیدترین اخبارجهان

روسیه آماده خرید موشک های بالستیک از ایران است

روسیه به طور فزاینده‌ای در صحنه جهانی منزوی و مجبور شده برای تامین تجهیزات نظامی به کشورهای همفکر مراجعه کنند

روسیه آماده خرید موشک های بالستیک از ایران است

یک مقام آمریکایی گفت، در حالی که مسکو حملات موشکی خود را به اهدافی در سراسر اوکراین افزایش می دهد، به نظر می رسد روسیه در حال پیشبرد برنامه هایی برای خرید موشک های بالستیک از ایران است.

روسیه آماده خرید موشک های بالستیک از ایران است
روسیه آماده خرید موشک های بالستیک از ایران است

این مقام با استناد به اطلاعات جدید آمریکا که به تازگی از طبقه بندی خارج شده است، گفت مذاکرات مسکو برای دستیابی به موشک های بالستیک دوربرد از ایران به طور فعال در حال پیشروی است. این مقام مسئول به دیدار مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در ایران در ماه سپتامبر اشاره کرد که در آن موشک بالستیک دوربرد ابابیل و سایر سامانه های موشکی خود را به روس ها به نمایش گذاشتند.

این رویداد اولین نمایش عمومی موشک های بالستیک به یک مقام ارشد روسی از طرف جمهوری اسلامی بوده است که از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین بازدید کرده است.

پس از آن، در اواسط دسامبر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موشک‌های بالستیک و سامانه‌های پشتیبانی موشکی را در یک منطقه آموزشی در داخل ایران مستقر کرد تا در معرض دید یک هیئت روسی بازدیدکننده قرار گیرد.

این قرارداد احتمالی تسلیحاتی در حالی صورت می‌گیرد که بودجه ایالات متحده برای ارائه به اوکراین تا زمانی که کنگره درخواست تکمیلی اضطراری دولت را تأیید نکند، تمام شده است. در همین حال، روسیه در روزهای اخیر حملات موشکی خود را به اهداف اوکراینی در سراسر کشور به طور چشمگیری تشدید کرده و مشارکت دفاعی خود با جمهوری اسلامی را حفظ کرده است.

روسیه آماده خرید موشک های بالستیک از ایران است
روسیه آماده خرید موشک های بالستیک از ایران است

ارائه موشک های بالستیک نشان دهنده گسترش حمایت تهران از مسکو خواهد بود. جمهوری اسلامی پیش از این صدها پهپاد را به روسیه ارائه کرده است که نیروهای روسی در جنگ خود علیه اوکراین از آنها استفاده کرده‌اند، و روسیه با کمک تهران در حال ساخت یک مرکز تولید پهپاد در کشورش است که می‌تواند پس از اتمام جنگ در اوکراین تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد.

وال استریت ژورنال ابتدا گزارش داد که روسیه قصد خرید این موشک های بالستیک را دارد. 

بعداً روز پنجشنبه، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی تأیید کرد که مسکو و تهران به نظر می‌رسد به توافقی برای انتقال موشک‌های بالستیک نزدیک شده‌اند، اگرچه به نظر می‌رسد هنوز تحویل داده نشده‌اند.

وی افزود کره شمالی از هم اکنون تامین موشک و پرتابگرهای روسیه را آغاز کرده است.

روسیه به طور فزاینده ای در صحنه جهانی منزوی شده است. و آنها مجبور شده اند برای تجهیزات نظامی به کشورهای همفکر مراجعه کنند. همانطور که علناً هشدار داده ایم، یکی از این کشورها کره شمالی است. کربی گفت اطلاعات ما نشان می‌دهد که جمهوری دموکراتیک خلق کره اخیراً پرتاب‌کننده موشک‌های بالستیک و چندین موشک بالستیک را در اختیار روسیه قرار داده است.

روسیه آماده خرید موشک های بالستیک از ایران است
روسیه آماده خرید موشک های بالستیک از ایران است

وی افزود به نظر می‌رسد این موشک‌ها در حملات به اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند و ایالات متحده هنوز در حال ارزیابی اثرات آن است. کربی گفت که ایالات متحده معتقد است کره شمالی به دنبال کمک نظامی از روسیه است، از جمله هواپیماهای جنگنده موشک های سطح به هوا، خودروهای زرهی، تجهیزات تولید موشک های بالستیک، یا مواد و سایر فناوری های پیشرفته.

کربی گفت در پاسخ به این قراردادهای تسلیحاتی، ایالات متحده این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد زیرا تهیه موشک های بالستیک از کره شمالی مستقیماً قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کند.

وی افزود، تحریم‌های بیشتری را علیه کسانی که برای تسهیل انتقال تسلیحات بین روسیه و کره شمالی و روسیه و جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند، اعمال خواهیم کرد. کربی تکرار کرد که کنگره باید اقدام کند تا حمایت ایالات متحده از اوکراین ادامه یابد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا