جدیدترین اخبارجهان

جنگ ایالات متحده و جمهوری اسلامی از طریق نیابتی ها

جمهوری اسلامی هر چقدر هم خوشحال باشد که دیگ خاورمیانه را به هم می‌زند، جنگ همه جانبه به نفع هیچ کشوری نیست

جنگ ایالات متحده و جمهوری اسلامی از طریق نیابتی ها

جمهوری اسلامی می‌خواهد بدون اینکه مستقیماً با ایالات متحده یا اسرائیل مقابله کند، عضله‌های خود را منعطف کند، اما این استراتژی محتاطانه در معرض اشتباه محاسباتی از همه طرف است.

جنگ ایالات متحده و جمهوری اسلامی از طریق نیابتی ها
جنگ ایالات متحده و جمهوری اسلامی از طریق نیابتی ها

علیرغم همه نگرانی ها از وقوع جنگ در خاورمیانه که می تواند ایالات متحده، اسرائیل و جمهوری اسلامی را به نبرد مستقیم بکشاند، یکی از ویژگی های عجیب درگیری تاکنون مراقبت انجام شده هم در تهران و هم در واشنگتن برای اجتناب از قرار دادن نیروها در تماس مستقیم آنهاست. 

دیپلمات های آمریکایی و اروپایی و دیگر مقامات می گویند که هیچ کس نمی داند این تا کی ادامه خواهد داشت. اما با گذشت ۱۰۰ روز از درگیری، ارزیابی اکثر بازیگران کلیدی این است که جمهوری اسلامی نیروهای نیابتی خود را برای ایجاد دردسر برای ارتش آمریکا و فشار بر اسرائیل و غرب در عراق، سوریه، لبنان و خطوط کشتیرانی دریای سرخ تحت فشار قرار داده است. در حالی که برای جلوگیری از تحریک فوران بزرگتر تلاش می کنید.

این ظریف ترین رقص است که مملو از نشانه های ظریف، حملات و تظاهر و کنش انکارناپذیر است. شواهد احتیاط جزئی است، اما در همه جا.

در حالی که تهران در هفته‌های اخیر تولید اورانیوم خود را به شدت افزایش داده است، و این نگرانی را افزایش داده است که ممکن است دوباره به سمت توانایی ساخت چندین سلاح هسته‌ای حرکت کند، اما با احتیاط درست زیر آستانه سوخت با درجه بمب نگه داشته است. این خط قرمزی در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند موجب اقدام نظامی علیه مجتمع‌های هسته‌ای زیرزمینی آن شود.

هنگامی که اسرائیل در ۲ ژانویه به حومه بیروت حمله کرد تا یکی از رهبران حماس را بکشد، حمله بسیار دقیقی را انجام داد دقیقاً برعکس کارزار خود در غزه برای جلوگیری از آسیب رساندن به جنگجویان حزب الله مجاور. این به مقامات اسرائیلی اجازه داد تا به حزب الله، گروه تروریستی تحت حمایت و تسلیحات جمهوری اسلامی، شفاف سازی کنند که هیچ علاقه ای به تشدید حملات تلنگر به مرز جنوبی لبنان ندارد. (شش روز بعد، وسام حسن طویل، یکی از فرماندهان نخبه ترین نیروی حزب الله، بلندپایه ترین افسر حزب الله که تا کنون کشته شده بود، کشته شد.)

جنگ ایالات متحده و جمهوری اسلامی از طریق نیابتی ها
جنگ ایالات متحده و جمهوری اسلامی از طریق نیابتی ها

و هنگامی که چندین روز پیش ایالات متحده تأسیسات پرتاب، رادار و انبارهای تسلیحات حوثی ها را در یمن از دسترس خارج کرد، پس از تلگراف واضح مقاصد خود، شبانه حمله کرد و از هدف قرار دادن رهبری حوثی ها در پشت حملات به کشتی ها در دریای سرخ اجتناب کرد.

رهبران جمهوری اسلامی هر چقدر هم خوشحال باشند که دیگ را در خاورمیانه به هم بزنند، جنگ همه جانبه به نفع هیچ کشوری نیست که رهبر عالی آن در سلامتی ضعیفی است و خیابان‌هایش در سال‌های اخیر پر از معترضان شده است. رایان سی کراکر، دیپلمات سابق آمریکایی، گفت آنچه رهبری جمهوری اسلامی بیش از همه به آن اهمیت می دهد «ثبات رژیم» است.

ایالات متحده نیز تلاش کرده است که درگیری را مهار کند.

اما تاریخ مملو از تلاش‌های ناموفق برای دور نگه‌داشتن نیروهای آمریکایی از درگیری‌هایی است که در نیمی از جهان دورتر بودند و کنترل آنها را از دست می‌دادند، همانطور که با ورود ایالات متحده به جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۷، جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۱، کره در سال ۱۹۵۰ و ویتنام مشخص شد. ، به تدریج، در دهه ۱۹۶۰. تصادفات، ترورها، کشتی‌های غرق‌شده و سیستم‌های هدایت نادرست همگی می‌توانند دقیق‌ترین استراتژی را تضعیف کنند.

با این حال، در اوکراین، تقریباً دو سال بعد، مجموعه‌ای از محدودیت‌های ناگفته مشابه کارساز بوده است تا حدودی حتی نزدیک‌ترین دستیاران پرزیدنت بایدن را شگفت زده کرد. در اوایل، آقای بایدن به ارتش دستور داد تا هر کاری که می‌تواند برای حمایت از اوکراین انجام دهد تا زمانی که نیروهای آمریکایی مستقیماً با روسیه، چه در زمین، چه در هوا یا در دریای سیاه مقابله نکنند. او همچنین دستور داد که اوکراینی ها از سلاح های آمریکایی علیه اهدافی در داخل خاک روسیه استفاده نکنند، اگرچه نگرانی دائمی در مورد اینکه در صورت اصابت موشک روسی به کشور همسایه ناتو چه اتفاقی خواهد افتاد وجود دارد.

اما مسکو و واشنگتن سابقه ای نزدیک به ۸۰ ساله در ارسال سیگنال جنگ سرد داشتند که پس از بحران موشکی کوبا مملو از خطوط تماس بود. با جمهوری اسلامی نه تاریخچه وجود دارد و نه ارتباط مستقیمی برای اطمینان از اینکه تشدید کنترل شده همچنان کنترل شده است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا در مصاحبه‌ها می‌گویند که آنها همچنان به ارزیابی این موضوع ادامه می‌دهند که جمهوری اسلامی علاقه‌ای به یک جنگ گسترده‌تر ندارد، حتی اگر عملیات حوثی‌ها در دریای سرخ را تشویق کرده است. آنها استدلال می‌کنند که تمام هدف نیابت‌های جمهوری اسلامی این است که راهی برای مشت زدن به اسرائیل و ایالات متحده بیابند، بدون اینکه به جنگی برسند که تهران می‌خواهد از آن اجتناب کند.

جنگ ایالات متحده و جمهوری اسلامی از طریق نیابتی ها
جنگ ایالات متحده و جمهوری اسلامی از طریق نیابتی ها

آنها می گویند که هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که رهبران ارشد جمهوری اسلامی اعم از فرمانده نیروی نخبه قدس یا رهبر انقلاب، علی خامنه ای دستور حملات اخیر حوثی ها به کشتی ها در دریای سرخ را صادر کرده باشند. اما شکی نیست که جمهوری اسلامی از اقدامات حوثی‌ها حمایت کرده است، و مقامات آمریکایی گفتند که ارزیابی‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که مقامات ایرانی معتقدند تشدید درگیری هزینه‌ها را برای غرب افزایش می‌دهد بدون اینکه خطر یک جنگ گسترده‌تر را تهدید کند.

کاخ سفید اطلاعاتی را از طبقه بندی خارج کرده است که می گوید نشان می دهد جمهوری اسلامی به حوثی ها تسلیحات می دهد، اگرچه به نظر می رسد که حوثی ها به طور فزاینده ای قادر به ساخت بسیاری از تسلیحات خود از جمله پهپادهای مونتاژ شده از قطعات به دست آمده از چین و سایر تامین کنندگان هستند. مقامات آمریکایی معتقدند کشتی‌ها و هواپیماهای ایرانی داده‌های هدف‌گیری را ارائه می‌کنند. مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند اما آژانس‌های جاسوسی آمریکا بر این باورند که حوثی‌ها یک سازمان مستقل هستند و جمهوری اسلامی عملیات‌های روزانه آنها را دیکته نمی‌کند.

سوالی که در دل همه اینها وجود دارد این است اقدامات این گروه های نیابتی تا چه حد از طرف جمهوری اسلامی هدایت می شود و تا چه اندازه ابتکارات محلی است؟ .

از میان تمامی نیروهای نیابتی، ممکن است این حوثی ها باشند که آزادی عمل بیشتری را از نظارت جمهوری اسلامی احساس می کنند. آنها مانند حزب الله ریشه عمیقی با تهران ندارند. و آنها ثابت کرده اند که توانایی بسیار زیادی در ایجاد اختلال در تجارت جهانی دارند. در حال حاضر حوثی ها باعث شده اند تسلا و ولوو به طور موقت با کمبود قطعات مواجه شوند و قیمت انرژی را افزایش دهند

محمد ایمانی، تحلیلگر محافظه کار در ستونی برای فارس نیوز، یک خبر نیمه رسمی جمهوری اسلامی، نوشت بمباران مقاومت یمن هیچ گرهی را در راهبرد آمریکا باز نمی کند، همانطور که در ویتنام و افغانستان گرهی باز نشد.

ایرانی ها به گفتگو با حوثی ها ادامه می دهند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی روز یکشنبه در سخنانی از آنها به دلیل دفاع از مردم مظلوم فلسطین به عنوان شجاع، قدرتمند و نترس یاد کرد. و از این موضوع برای تشویق سایر کشورها به حمایت از فلسطینی ها بدون اینکه خود تعهدی داشته باشد، استفاده کرد و اعلام کرد اگر مردم کشورهای اسلامی فرصت پیدا کنند، ارتش آماده اعزام به فلسطین را خواهید دید.

دیپلمات‌ها در خاورمیانه می‌گویند که نگران هستند که دولت تندرو اسرائیل نسبت به دولت بایدن سرمایه‌گذاری کمتری برای مهار مناقشه انجام دهد. برخی تئوری می‌کنند که ممکن است در ضربه زدن به نمایندگان جمهوری اسلامی و جذب مستقیم ایالات متحده به سمت خود ببینند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا