جدیدترین اخبارجهان

آمریکا با بیش از حملات هوایی به جمهوری اسلامی حمله می کند

دولت بایدن از تحریم ها و اتهامات جنایی برای مجازات سپاه پاسداران، نیروی برتر نظامی جمهوری اسلامی استفاده کرد

آمریکا با بیش از حملات هوایی به جمهوری اسلامی حمله می کند

ساعاتی قبل از حمله ایالات متحده به شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در روز جمعه، واشنگتن یک سری تحریم ها و اتهامات جنایی را علیه تهران اعمال کرد.

آمریکا با بیش از حملات هوایی به جمهوری اسلامی حمله می کند
آمریکا با بیش از حملات هوایی به جمهوری اسلامی حمله می کند

دولت بایدن، افسران و مقامات سپاه پاسداران را به دلیل تهدید یکپارچگی تاسیسات آب و کمک به ساخت پهپادهای ایرانی تحریم کرد. کاخ سفید اتهامات نه نفر را به دلیل فروش نفت برای تامین مالی گروه های شبه نظامی حماس و حزب الله عنوان کرد.

به نظر می رسید زمان بندی برای تحت فشار قرار دادن سپاه پاسداران و زبده ترین واحد آن، نیروی قدس، در لحظه تنش فوق العاده در خاورمیانه طراحی شده بود. اگرچه مدتی است که تحریم ها شروع شده و اتهامات قبلاً با مهر و موم مطرح شده است، منطقه ماه ها در آشفتگی بوده است.

این اقدامات بخشی از یک تلاش هماهنگ دولتی برای ایجاد اختلال در تلاش‌های جمهوری اسلامی برای استفاده از فروش غیرقانونی نفت برای تامین مالی تروریسم و ​​عقب راندن عملیات سایبری تهاجمی فزاینده این کشور است. در ۱۵ سالی که ایالات متحده یک حمله سایبری بزرگ به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی انجام داد، این کشور نسلی از هکرها را آموزش داده و به اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده و سایرین حمله کرده است. دو مقام آمریکایی گفتند که ایالات متحده روز جمعه عملیات سایبری علیه اهداف جمهوری اسلامی انجام داده است اما از ارائه جزئیات خودداری کردند.

اندازه گیری اثرات تحریم ها و کیفرخواست ها دشوار است. تعداد کمی از افسران یا مقامات جمهوری اسلامی دارایی‌های خود را در بانک‌های غربی نگهداری می‌کنند یا به ایالات متحده سفر می‌کنند، به این معنی که تحریم‌ها ممکن است اثر عملی کمی داشته باشند. در حالی که کیفرخواست‌ها و تحریم‌ها یک عنصر روانی دارند و به رژیم و همکاران تجاری آنها در سراسر جهان نشان می‌دهند که سازمان‌های اطلاعاتی غربی اغلب تحرکات و معاملات آنها را دنبال می‌کنند، دستگیری‌ها و محاکمه‌های واقعی به ندرت انجام می‌شود.

آمریکا با بیش از حملات هوایی به جمهوری اسلامی حمله می کند
آمریکا با بیش از حملات هوایی به جمهوری اسلامی حمله می کند

متیو جی. اولسن، رئیس بخش امنیت ملی وزارت دادگستری، می‌گوید دلیل اینکه ما این پرونده‌ها را مطرح می‌کنیم این است که می‌دانیم پولی که جمهوری اسلامی از فروش غیرقانونی نفت به دست می‌آورد برای تأمین مالی فعالیت‌های مخرب این کشور در سراسر جهان استفاده می‌شود. ، روز جمعه گفت تهدیدهای جمهوری اسلامی و اثرات بی‌ثبات‌کننده اقدامات آن پس از حملات ۷ اکتبر، روز حمله حماس به اسرائیل که حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت، تسکین یافته است.

در هفته گذشته موجی از اقدامات علیه جمهوری اسلامی صورت گرفت که با حملات روز جمعه به نمایندگان رژیم در سوریه و عراق به اوج خود رسید. این حملات هوایی در تلافی حمله هواپیمای بدون سرنشین یکشنبه گذشته انجام شد که در آن سه نظامی آمریکایی در پایگاهی در اردن کشته شدند.

روز دوشنبه، وزارت دادگستری اتهامات یک مرد ایرانی را در مینه‌سوتا که متهم به استخدام یکی از اعضای گروه فرشتگان جهنمی برای کشتن مخالفان ایرانی ساکن مریلند بود، افشا کرد. روز چهارشنبه، چهار شهروند چینی در واشنگتن متهم به تلاش برای قاچاق و صادرات فناوری مورد استفاده در تجهیزات نظامی و تسلیحات برای گروه‌های مرتبط با سپاه پاسداران، بخشی از تلاش مستمر برای فرار از ممنوعیت‌های فراوان غرب برای فروش فناوری شدند. در سیستم های تسلیحاتی یا نظارت استفاده می شود.

تحریم‌های مربوط به شرکت‌های آب شامل هک‌هایی بر روی آنچه کنترل‌کننده‌های منطقی نامیده می‌شود، توسط یک شرکت اسرائیلی، Unitronics، ساخته شده و پمپ‌ها و شیرهای سیستم‌های آب را راه‌اندازی می‌کنند. رسیدن به کنترلرها راهی برای یادآوری به ایالات متحده و سایر کشورها است که زیرساخت های حیاتی آنها آسیب پذیر است.

وزارت خزانه داری گفت ایالات متحده، با هماهنگی بخش خصوصی و سایر کشورهای آسیب دیده، به سرعت این حوادث را با کمترین تأثیرات جبران کرد. اما به سختی تنها حمله از این نوع از جمهوری اسلامی بود حملات باج افزار از هکرهای رژیم سرچشمه گرفته است، از جمله حمله ای که سه سال پیش علیه بیمارستان کودکان بوستون و حتی یک کازینو بزرگ لاس وگاس انجام شد.

آمریکا با بیش از حملات هوایی به جمهوری اسلامی حمله می کند
آمریکا با بیش از حملات هوایی به جمهوری اسلامی حمله می کند

این تحریم ها علیه مجموعه ای از مسئولان سازمان جنگ الکترونیک و پدافند سایبری سپاه پاسداران از جمله رهبر آن حمیدرضا لشگریان بود.

مجموعه دیگری از تحریم‌ها که توسط وزارت امور خارجه صادر شد، بر چهار شرکت متمرکز بود که به گفته ایالات متحده مواد و فناوری را برای برنامه‌های پهپاد و موشکی جمهوری اسلامی تامین می‌کردند. این پهپادها نگرانی خاصی را به همراه داشته اند، زیرا روسیه در تعداد زیادی از آنها علیه اوکراین استفاده می کند.

گسترده‌ترین اقدام از سوی وزارت دادگستری صورت گرفت که اتهامات نه نفر از ایران، ترکیه، چین و عمان را در ارتباط با تلاش‌ها برای قاچاق و فروش نفت جمهوری اسلامی بر خلاف قوانین ایالات متحده اعلام کرد.

این اقدام قانونی در حالی صورت گرفت که درگیری ها بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی عمیق تر شد. به گفته مقامات، حملاتی مانند حمله‌ای که منجر به کشته شدن سه آمریکایی شد از طریق فروش غیرقانونی نفت رژیم تامین می‌شود. و شدت آن از ۷ اکتبر با بیش از ۱۶۰ حمله علیه نیروهای نظامی ایالات متحده در عراق، سوریه و اردن توسط شبه نظامیان مورد حمایت تهران افزایش یافته است.

آقای اولسن گفت موارد امروز بخشی از تلاش‌های مداوم این وزارتخانه برای قطع جریان نفت جمهوری اسلامی در بازار سیاه است که فعالیت‌های بد رژیم را تأمین مالی می‌کند و ایالات متحده و منافع ما را در سراسر جهان تهدید می‌کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا