جدیدترین اخبارجهان

نرخ تورم نوامبر در ایالات متحده آمریکا به بالاترین رقم بی‌سابقه در ۴۰ سال گذشته رسید

نرخ تورم ایالات متحده با جهش به ۶.۸% به بالاترین سطح افزایش تورم در ۴۰ سال گذشته رسید

نرخ تورم نوامبر در ایالات متحده آمریکا به بالاترین رقم بی‌سابقه در ۴۰ سال گذشته رسید

در حال حاضر مخارج زندگی با بیشترین سرعت ممکن در طول ۴۰ سال گذشته در حال افزایش است در حالی که داده های منتشر شده ایالات متحده در روز جمعه نشان می دهد که نرخ تورم این کشور در ماه گذشته به ۶.۸ درصد رسیده است. نرخ تورم نوامبر در ایالات متحده آمریکا به بالاترین رقم بی‌سابقه در ۴۰ سال گذشته رسید

اداره آمار نیروی کار (The Bureau of Labour Statistics) روز جمعه اعلام کرد که هزینه های بالاتر بنزین، سرپناه و مواد غذایی و خودروهای نو و کارکرده بزرگ‌ترین عوامل افزایش نرخ تورم تا بالاترین سطح ثبت شده از سال ۱۹۸۲ بوده است.

داده های کانادا برای ماه نوامبر هنوز آماده نیست اما انتظار می رود که نرخ تورم کانادا نیز در مقایسه با ۴.۷ درصد تورم ثبت شده در ماه قبل که بالاترین رقم ۱۸ سال گذشته محسوب می شود افزایش پیدا کند.

نرخ تورم نوامبر در ایالات متحده آمریکا به بالاترین رقم بی‌سابقه در 40 سال گذشته رسید
نرخ تورم نوامبر در ایالات متحده آمریکا به بالاترین رقم بی‌سابقه در ۴۰ سال گذشته رسید

در عین حال که این ارقام منتشر شده با انتظارات اقتصاددان ها همخوانی داشت اما با این حال این نرخ تورم بهت‌آور است. افزایش نرخ تورم در گوشه و کنار جهان دلایل پیچیده‌ای دارد اما همگی این دلایل به ترکیبی از طرح های بی سابقه کمک هزینه نقدی دولتی، رقم بی سابقه نرخ پایین بهره در مقابل تقاضای روبه رشد مصرف کنندگان برای کالا و خدمات در شرایطی که کمبود موجودی قابل عرضه وجود دارد خلاصه می شود.

پاندمی باعث شد که تولید و انتقال کالاها دشوارتر شود اما با گذشت بیش از یک سال از منع آمد و شد در سراسر جهان مصرف کنندگان از حجم بی سابقه ای پول نقد بلااستفاده و حس و حال لازم برای خرج کردن آن برخوردارند.

این عوامل حتی با وجود اینکه موجودی قابل عرضه برای برخی کالاها مانند خودرو، کالاهای مصرفی خانوار و حتی اسباب بازی کودکان به شدت دچار کمبود است موجب افزایش تمامی قیمت ها از قیمت مسکن گرفته تا قیمت بنزین می شود.

 

اکنون احتمال افزایش نرخ بهره بالاتر است

نرخ تورم نوامبر در ایالات متحده آمریکا به بالاترین رقم بی‌سابقه در ۴۰ سال گذشته رسید

سال گواتیری (Sal Guatieri) اقتصاددان مشغول به کار در بانک مونترال گفت انتظار می رود برای نرخ بالای تورم «اندکی تسکین کوتاه مدت در آینده نزدیک» وجود داشته باشد، ضمن آنکه یادآور شد که حتی نرخ پایه تورم که با حذف اقلام دارای قیمت نوسانی مانند قیمت مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود نیز اکنون با سرعت ۵ درصدی در حال افزایش است.

معمولاً نرخ تورم هنگامی که تا این حد بالا باشد بانک مرکزی را وادار می کند تا نرخ وام خود را برای آرام کردن وضعیت به تدریج بالا ببرد. اما در حال حاضر چنین اتفاقی نمی افتد زیرا خزانه داری فدرال ایالات متحده آمریکا هنوز در مورد محروم کردن اقتصاد آسیب پذیر در مقابل پاندمی ادامه دار کووید-۱۹ از اعطای کمک هزینه های نقدی نگران است.

اما گواتیری می گوید که ارقام روز جمعه بدین معنی است که نرخ های بالاتر احتمالاً زوتر از حد انتظار فراخواهند رسید.

گواتیری گفت «خزانه داری فدرال چاره ای ندارد جز اینکه خود را برای احتمال افزایش نرخ ها [بهره و وام] در موعد بسیار زودهنگام تر از آنچه که چند ماه پیش برنامه ریزی کرده بود آماده کند.»

لزلی پرستون (Leslie Preston) در تی دی بانک (TD Bank) با این ارزیابی [سال گواتیری] موافق است و در یادداشتی به یکی از مشتریان می گوید در عین حال که نرخ تورم ممکن است موقتی باشد چرا که ناشی از جهش کوتاه مدت در تقاضا برای مواردی مانند مسافرت است اما با این وجود «فشار سنگین قیمت ها در سراسر دسته بندی هایی کالایی وجود خواهد داشت.»

پرستون در ارجاع به ویدئوکلیپ محبوب و پربیننده ۱۹۸۲ مایکل جکسون با تم زامبی گفت «از زمان انتشار ویدئو کلیپ تریلر (Thriller) فشار تورمی در ایالات متحده آمریکا تا این اندازه شدید نبوده است.»

این وضعیت بدین معناست که مصرف کنندگانی که زیر بار بدهی ها هستند باید خود را برای وضعیتی به همین اندازه [کلیپ تریلر] ترسناک که در کمین است تا به زودی سر راه آنها قرار گیرد، آماده کنند.

پرستون گفت «افزایش نرخ بهره چندان دور نیست.» نرخ تورم نوامبر در ایالات متحده آمریکا به بالاترین رقم بی‌سابقه در ۴۰ سال گذشته رسید

نرخ تورم نوامبر در ایالات متحده آمریکا به بالاترین رقم بی‌سابقه در 40 سال گذشته رسید
نرخ تورم نوامبر در ایالات متحده آمریکا به بالاترین رقم بی‌سابقه در ۴۰ سال گذشته رسید

قیمت بنزین    هزینه زندگی     قیمت بنزین  هزینه زندگی   قیمت بنزین  هزینه زندگی     قیمت بنزین  هزینه زندگی   قیمت بنزین    هزینه زندگی       قیمت بنزین  هزینه زندگی 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا