جدیدترین اخبارجهان

اوکراین و اسرائیل دشمن یکسان دارند، روسیه و جمهوری اسلامی

مصاحبه با کورنیچوک یوگن، سفیر اوکراین در اسرائیل

اوکراین و اسرائیل دشمن یکسانی دارند، روسیه و جمهوری اسلامی

کورنیچوک یوگن از سال ۲۰۲۰ سفیر اوکراین در اسرائیل بوده است. قبل از حمله روسیه به کشورش در فوریه ۲۰۲۲، او استدلال کرده بود که اسرائیل در زمینه کمک به اوکراین به اندازه کافی عمل نمی کند. از زمان تهاجم، تلاش های او برای افزایش کمکهای اسرائیل به اوکراین افزایش یافته است.

اوکراین و اسرائیل دشمن یکسانی دارند، روسیه و جمهوری اسلامی
اوکراین و اسرائیل دشمن یکسانی دارند، روسیه و جمهوری اسلامی

از شما سفیر برای مصاحبه متشکرم. وضعیت اوکراین دو سال پس از حمله روسیه چگونه است؟ 

یوگن: باید به شما یادآوری کنم که بسیاری از جوامع اطلاعاتی در جهان معتقد بودند که ما بیش از دو تا سه هفته به عنوان یک کشور مستقل دوام خواهیم آورد، اما پس از دو سال جنگ، اکثریت قلمرو خود را کنترل می کنیم، که به خودی خود، من معتقدم یعنی پیروزی.

ما نسبت به دو سال پیش قوی تر هستیم. اکثریت مردم معتقدند که ما می‌توانیم پیروز شویم، به این معنی که می‌توانیم تمام سرزمین‌های مستقل خود را که قبل از سال ۲۰۱۳ به اوکراین تعلق داشت، آزاد کنیم. ما توانستیم قراردادهای همکاری امنیتی با کشورهای مختلف از جمله بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، دانمارک و برخی کشورهای دیگر امضا کنیم.

اجازه دهید در مورد وضعیت بر روی زمین بپرسم ما چندین گزارش در مورد ادعای روسها برای فتح چند منطقه دیدیم؟

یوگن: من مطمئن نیستم که گرفتن یک شهر کوچک که قبل از حمله حدود ۲۵۰۰۰ نفر جمعیت داشت، یک پیروزی بزرگ باشد. هدف ما حفظ جان انسان ها، جان سربازانمان است و اگر بر اساس ملاحظات عملی تصمیم گرفتیم نیروهای خود را متوقف کنیم و آنها را به مناطق دیگر منتقل کنیم، این به معنای پیروزی بزرگ برای روس ها نیست. باز هم قرار بود ظرف یک ماه از شروع جنگ تمام کشور را در دست بگیرند و حالا بعد از دو سال اگر شهر کوچکی در منطقه دونباس را تصرف کنند مدعی پیروزی هستند. به نظر من اصلاً یک پیروزی نیست.

اوکراین و اسرائیل دشمن یکسانی دارند، روسیه و جمهوری اسلامی
اوکراین و اسرائیل دشمن یکسانی دارند، روسیه و جمهوری اسلامی

به نظر می رسد که از ابتدای جنگ، اوکراین شروع به تبدیل شدن به یک تولید کننده عمده هواپیماهای بدون سرنشین کرده است؟

یوگن: نه فقط هواپیماهای بدون سرنشین، ما در حال تولید انواع مختلف مهمات و تجهیزات نظامی هستیم. برخی از آنها را به صورت سرمایه گذاری مشترک با کشورهای غربی ساخته ایم. ما متوجه شدیم که جنگ متأسفانه یک ماراتن است، به همین دلیل مجبور شدیم روی تولید خودمان سرمایه گذاری کنیم. و این کاری است که ما با موفقیت انجام داده ایم.

از ۷ اکتبر در مورد توجه جهانی به جنگ در اوکراین، چه تغییراتی را می بینید؟

یوگن: ما یک دشمن مشترک داریم که روسیه و جمهوری اسلامی هستند. و بیشتر مردم اسرائیل با من موافق خواهند بود. رهبری سیاسی به احتمال زیاد این کار را نخواهد کرد. اما اگر الان همان پهپادهای ایرانی که علیه اوکراین استفاده می شود توسط یمن هم استفاده می شود، شما هم با من موافقید که ما با همین دشمن مشترک می جنگیم. البته قرار نیست جمهوری اسلامی در خط مقدم جنگ باشد، اما تسلیحات را تامین خواهد کرد، از نیابت های طرفدار جمهوری اسلامی در سراسر منطقه حمایت خواهد کرد. و این همان کاری است که روس ها انجام داده اند و با رهبران حماس و حزب الله در مسکو و با ایرانی ها ملاقات کرده اند.

از نظر رسانه‌ای، برای ما سخت‌تر بود، زیرا توجهات زیادی به جنگ اسرائیل پس از ۷ اکتبر جلب شد، اما ما سخت تلاش می‌کنیم تا آن را در رسانه‌های بزرگ بین‌المللی جهان نگه داریم. 

اوکراین و اسرائیل دشمن یکسانی دارند، روسیه و جمهوری اسلامی
اوکراین و اسرائیل دشمن یکسانی دارند، روسیه و جمهوری اسلامی

دوست دارید چه چیز بیشتری از طرف اسرائیل ببینید؟

یوگن: ای کاش می توانستیم با دولت اسرائیل کارهای بیشتری انجام دهیم، اما باز هم، این یک نمایش یک نفره نیست  دولت اسرائیل باید با انجام کارهای بیشتر موافقت کند. بنابراین، برای مثال، باید به شما یادآوری کنم که اکنون در کنگره لایحه ای داریم که کمک های مالی را بیشتر به اوکراین و اسرائیل می دهد. و باید بگویم که ما باید بیشتر تلاش کنیم تا هرچه سریعتر در کنگره برای این اقدام مهم که کمک مالی به اوکراین و اسرائیل را فراهم می کند، رای گیری شود.

اما چقدر ناامید است که ما دقیقاً می دانیم موضع روسیه در قبال جنگ غزه چیست، با این حال هنوز اسرائیل موضع خود را در مورد جنگ اوکراین تغییر نمی دهد؟

یوگن: گوش کنید، من مشاور دولت اسرائیل نیستم. و می دانید که من به شدت از آنها انتقاد کرده ام که موضع فعال تری در قبال روسیه و اوکراین ندارند. اما این به من مربوط نیست. من یک دیپلمات خارجی هستم می دانید، من فکر می کنم این بیشتر برای مردم اسرائیل است که باید از دولت خود بخواهند موضع خود را تغییر دهد و کارهای بیشتری انجام دهد.

شما به هیچ مدرکی نیاز ندارید که دشمن کیست، و با این حال احتمالاً حتی یک جمله از نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که از رهبری روسیه انتقاد کرده باشد، نخواهید یافت. سفیر شما در مسکو به وزارت خارجه روسیه احضار شده است و من از ابتدای جنگ تاکنون پنج بار به وزارت خارجه احضار شده ام.

مشکل اینجاست من سعی می کنم توضیح بدهم که ما دشمن مشابهی داریم و آنها باید فعال تر باشند و در برابر آن دشمن مشترک نزدیک تر به هم کار کنند.

آیا اوکراین همان کمکی را دریافت می کند که قبل از جنگ اینجا در اسرائیل دریافت می کرد؟

یوگن: ما به دلیل انتخابات آمریکا در پایان سال مشکل داریم. و اکنون نفوذ ترامپ بر کنگره بسیار زیاد است. به همین دلیل است که این به جنگ در اسرائیل مربوط نمی شود، بلکه به دموکرات ها در مقابل جمهوری خواهان در کنگره مربوط می شود. و می دانید که جمهوری خواهان در اکثریت کنگره هستند، به همین دلیل ما مشکل داریم. این به اسرائیل مربوط نیست، اما باز هم، شما توانایی های لابی خود را در کنگره دارید، و ما نیز همینطور. بنابراین ما فکر می کنیم، باید با هم کار کنیم، زیرا کمک به اسرائیل و کمک به اوکراین همان معامله است.

به نظر شما جنگ چگونه پایان خواهد یافت؟

یوگن: همانطور که گفتم، این یک ماراتن است. این یک اسپرینت نیست. همه ما این را درک می کنیم. و مهم نیست که مردم در اوکراین چقدر خسته هستند، بیش از ۸۰٪ می خواهند تمام سرزمین های ما را آزاد کنند و به جلو بروند. بنابراین این پیام کلیدی است. بنابراین مطمئن هستم که دیده اید، ما به همراه شهردار تل آویو در میدان هابیما گردهمایی بزرگی داشته ایم. همین گردهمایی همان چیزی است که در تمام شهرهای بزرگ اسرائیل در حمایت از اوکراین در جریان است. ما باید متحد بمانیم. و این چیزی است که اکثر مردم در اوکراین و مردم اسرائیل درک می کنند. و ما باید قوی بمانیم و دشمن خود را شکست دهیم و به پیروزی کامل برسیم. و این چیزی است که ما روی آن تمرکز کرده ایم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا