جدیدترین اخبارجهان

کاخ سفید مدعی شد که روسیه در مورد نحوه سرکوب اعتراضات به حکومت ایران مشاوره می دهد

 کاخ سفید گفت که ایالات متحده نشانه هایی از ارائه کمک و مشاوره توسط روسیه به ایران در زمینه نحوه سرکوب اعتراضات مشاهده می کند

کاخ سفید مدعی شد که روسیه در مورد نحوه سرکوب اعتراضات به حکومت ایران مشاوره می دهد

مقامات کاخ سفید پس از وقوع درگیری ها بین مردم و نیروهای امنیتی در اعتراضات سراسری چهلمین روز جان باختن مهسا امینی مدعی شدند که ایالات متحده در حال مشاهده نشانه هایی است از اینکه روسیه در مورد روشهای سرکوب تظاهرات عمومی به ایران مشاوره می دهد.

کاخ سفید مدعی شد که روسیه در مورد نحوه سرکوب اعتراضات به حکومت ایران مشاوره می دهد
کاخ سفید مدعی شد که روسیه در مورد نحوه سرکوب اعتراضات به حکومت ایران مشاوره میدهد

کارین ژان پیر (Karine Jean-Pierre) سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت «ما نگرانیم که مسکو با استفاده از تجربه وسیعی که در سرکوب تظاهرات‌ سراسری دارد در حال ارائه مشاوره به تهران در مورد بهترین شیوه‌های سرکوب است.»

شواهد واضح و آشکاری وجود دارد که نشان دهنده کمک ایران به روسیه برای ادامه جنگ علیه اوکراین است. علاوه بر این ایران و روسیه هر چه منزوی تر می شوند بیشتر به هم نزدیک می شوند. پیام ما به ایران بسیار بسیار واضح است – از کشتن مردم خود دست بردارید و از ارسال سلاح به روسیه برای کمک به کشتن اوکراینی ها دست بردارید.»

ژان پیر و جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات در شورای امنیت ملی ایالات متحده که بعداً در نشست مطبوعاتی صحبت کردند، مدرکی برای ادعاهای خود ارائه نکردند.

پس از کشته شدن مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کُرد ایرانی در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) در بازداشتگاه پلیس امنیتی اخلاقی اعتراضات سراسری ایران را فرا گرفت و تظاهرات به مناسبت چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی، روز چهارشنبه به درگیری و تنش در سراسر ایران منجر شد.

کربی گفت که قصد ندارد برای تایید اظهارات ژان پیر در مورد ارائه مشاوره توسط روسیه به ایران به منابع اطلاعاتی اشاره کند، اما تاکید کرد که «[ژان پیر یک واقعیت را مطرح می کند، و آن اینکه ما می دانیم [روسیه] ممکن است به نوعی در حال بررسی حمایت از توانایی های ایران برای سرکوب معترضان هستند.»

و متأسفانه روسیه در انجام این کار [سرکوب اعتراضات گسترده]  تجربه دارد. بنابراین، خواهیم دید. ما روند سیر وقایع را تحت نظر می گیریم. اما این تنها یک نمونه دیگر از همکاری روسیه و ایران است که نه تنها ناقض حقوق بشر، حقوق مدنی مردم در ایران است، بلکه جان اوکراینی ها را نیز به خطر می اندازند.

در حالی که کربی در ابتدا گفت که ایالات متحده در حال مشاهده «نشانه هایی است که [روسیه] احتمالا در حال بررسی توانایی خود برای کمک به آموزش ماموران ایرانی برای سرکوب معترضان است» اما متعاقباً تصریح کرد که ایالات متحده نشانه هایی را مشاهده می کند که مسکو واقعاً «ممکن است در مورد سرکوب معترضان به تهران مشاوره بدهد.»

ودنت پتل (Vedant Patel) معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گفت که «تعمیق» روابط بین مسکو و تهران باید به عنوان «تهدیدی عمیق» تلقی شود.

پتل گفت که ایالات متحده «اتخاذ گام‌های عملی و تهاجمی برای سخت‌تر کردن فروش این سلاح‌ها به ایران را از جمله از طریق تحریم‌ها، اقدامات کنترل صادرات علیه هر نهاد درگیر در رساندن سلاح به ایران، ادامه خواهد داد.»

پتل در نشست خبری سه‌شنبه گذشته در وزارت خارجه ایالات متحده گفت «ما ابزارهای گسترده‌ای در مجموعه خود داریم تا نه تنها انتقال تسلیحات به ایران را مختل کنیم، بلکه همچنان می توانیم روسیه را به خاطر اقدامات احمقانه خود در اوکراین نیز بازخواست کنیم.»

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا