جدیدترین اخبارجهاندولت فدرالکانادا

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، نخست وزیر استرالیا و وزرای خارجه زن در ۱۲کشور جهان با معترضان ایرانی ابراز همبستگی کردند

وزیران خارجه زن جهان نقض حقوق بشر و سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران را محکوم کردند

نخست وزیر کانادا، استرالیا و وزرای خارجه زن در ۱۲ کشور جهان با معترضان ایرانی ابراز همبستگی کردند

وزیران خارجه زن ۱۲ کشور با انتشار بیانیه‌ای در مورد نقض حقوق بشر در جریان خیزش سراسری مردم ایران، سرکوب خشونت‌بار معترضان بخصوص زنان را توسط جمهوری اسلامی محکوم کردند.

در بیانیه وزرای خارجه زن به میزبانی ملانی جولی وزیر خارجه کانادا آمده است «ما به‌عنوان وزیران امور خارجه زن برای همبستگی با زنان شجاع ایران که از حق خود برای شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز استفاده کرده و از حقوق انسانی خود دفاع می‌کنند، گردهم آمده‌ایم.»

این بیانیه پس از برگزاری جلسه مجازی وزیران امور خارجه زن کشورهای آلبانی، آندورا، استرالیا، فرانسه، آلمان، ایسلند، کوزوو، لیبی، لیختن اشتاین، نیوزیلند و نروژ و به میزبانی ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا در ۲۸ مهر صادر شد.

وزیران خارجه زن ضمن تاکید بر احساس مسئولیت خود برای بازتاب صدای زنان ایرانی و حمایت از فعالیت مدافعان حقوق بشر به ویژه مدافعان حقوق زنان در ادامه این بیانیه نوشتند «زنان ایرانی برای آینده‌ بهتر خود و همه ایرانیان مبارزه می‌کنند و ما موظفیم از آنها حمایت کنیم.»

این بیانیه همچنین اجرای خشونت آمیز قانون حجاب و عفاف و سرکوب مداوم معترضان که از حق آزادی عقیده و بیان خود استفاده می کنند را محکوم کرد.

امضاکنندگان این بیانیه، ضمن محکومیت قاطعانه اقدامات خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی که منجر به مرگ مهسا امینی شد، اضافه کردند «ما درخواست‌های کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل را برای تحقیقات سریع، بی‌طرفانه و مستقل در مورد استفاده از زور توسط مقامات علیه معترضان و همچنین اعمال محدودیت‌های شدید اینترنتی و مخابراتی تکرار می‌کنیم.»

در پایان این بیانیه آمده‌ است «حقوق زنان، حقوق بشر است. ما به شهامت زنان ایرانی که تظاهرات مسالمت‌آمیز برپا می‌کنند، درود می‌فرستیم، ما صدای شما را می‌شنویم و با شما هستیم.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز در توییتی به مناسبت چهلمین روز قتل مهسا امینی و قیام سراسری ایرانیان خطاب به مردم ایران نوشت «ما در کنار شما ایستاده‌ایم. فراخوان‌های شما را برای اقدام می‌شنویم و به بازخواست رژیم ایران به دلیل رفتار منزجرکننده و شرورانه‌اش ادامه خواهیم داد.»

آنتونی آلبانیزی، نخست وزیر استرالیا نیز در تازه‌ترین واکنش خود به اعتراضات سراسری مردم ایران گفت «سرکوب اعتراضات دموکراتیک، به دست رژیم جمهوری اسلامی را محکوم می کنم و از رژیم می‌خواهم به حقوق بشر و حقوق مردم برای اعتراض مسالمت آمیز احترام بگذارد. آلبانیزی همچنین بر حمایت استرالیا از زنان ایران و حق انسانی آنها برای انتخاب پوشش تاکید کرد.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا