ایرانجدیدترین اخبار

مراسم خاکسپاری جوان معترض مهابادی به سرعت به تظاهرات گسترده و تسخیر ساختمان های دولتی مهاباد منجر شد

مهاباد امروز شاهد خشم و خروش گسترده مردم در مراسم خاکسپاری یکی از جوانان معترض بود که در مراسم چهلم مهسا امینی کشته شد

مراسم خاکسپاری اسماعیل مولودی به تظاهرات گسترده و تسخیر ادارات دولتی مهاباد منجر شد

در پی کشته شدن اسماعیل مولودی یکی از جوانان معترض در مهاباد به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی،‌ جمعیت بسیاری از مردم مهاباد امروز پنجشنبه ۵ آبان برای مراسم تشییع پیکر او به خیابان آمدند.

اکانت توییتری منتسب به سوران منصورنیا (برادر یکی از جانباختگان آبان ۹۸) با انتشار ویدئویی از تشییع پیکر اسماعیل مولودی معروف به سمکو نوشت «مادر #سمکو_مولودی در #مهاباد و میان جمعیتی که در خاکسپاری، حماسی فریاد می کشند: «مادر برای فرزندت زاری نکن، سوگند می خوریم که انتقام می گیریم.»

مولودی معروف به سمکو، ٣۵ ساله، متاهل و پدر یک فرزند است که بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، «شب گذشته بر شانه‌های مردم به مسجد منتقل شد.» بر اساس گزارش‌ها اسماعیل مولودی در پی شلیک مستقیم نیروهای حکومتی بر اثر اصابت گلوله جنگی کشته شد. معترضان در مراسم تشییع پیکر او که از ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه آغاز شد، شعار «شهید نمی‌میرد» سر دادند.

مردم مهاباد پس از شرکت در مراسم تشییع پیکر اسماعیل مولودی که شامگاه چهارم آبان در جریان تظاهرات اعتراضی در مراسم چهلمین روز کشته شدن مهسا امینی به دست ماموران جمهوری اسلامی به قتل رسید، وارد خیابان‌ها شده و شعارهای اعتراضی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

در پی تیراندازی ماموران به مردمی که در مراسم خاکسپاری مولودی شرکت کرده بودند شماری از مردم معترض مجروح شدند اما مردم مهاباد با گسترش اعتراضات، برخی خیابان‌ها را بستند. گزارش‌های محلی حاکی از آن است که معترضان وارد ساختمان فرمانداری شده و آن را تصرف کردند.

گروه حقوق بشری هه‌نگاو در سایت خبری خود نوشت «اعتراضات امروز مهاباد متعاقب برگزاری مراسم خاکسپاری اسماعیل مولودی معروف به سمکو آغاز شد که طی مدت کوتاهی بیش از ۲۰ هزار نفر به خیابان‌ها آمده و شماری از ادارات دولتی نظیر اداره، دارایی، کمیته امداد، شهربانی و همچنین چند بانک برای چندین ساعت در تصرف مردم بود. همچنین کلانتری ۱۱ این شهر و نیز مرکز صدا و سیما توسط مردم به محاصره در آمده بود.»

در گزارش گروه هه‌نگاو آمده است «در جریان اعتراضات مردمی روز پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ (۲۷ اکتبر ۲۰۲۲) در شهر مهاباد دست‌کم سه شهروند به نام‌های کبری شیخ سقا، زانیار ابوبکری و شاهو خضری با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شدند.»

هه‌نگاو همچنین گزارش داد که در جریان اعتراضات شب گذشته در ۱۳ شهر کردستان، علاوه بر اسماعیل مولودی، یک جوان ۲۱ ساله دیگر به نام محمد شریعتی نیز در سنندج با شلیک مستقیم نیروهای جمهوری اسلامی کشته شده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا