جدیدترین اخبارجهان

پهپادهای ساخت ترکیه بر فراز اوکراین منادی بدیمنی برای روسیه هستند

عملکرد حیرت انگیز پهپادهای بیرقدار اوکراین برای ناظران و متخصصان غیر منتظره بود

پهپادهای ساخت ترکیه بر فراز اوکراین منادی بدیمنی برای روسیه هستند

قابلیت مخفی ماندن پیچیده‌ترین پهپاد تهاجمی اوکراین در حد یک هواپیمای سم پاش مزرعه است: کم سرعت و کاملا بی دفاع هستند و در ارتفاع پایین پرواز می کنند. بنابراین هنگامی که تهاجم روسیه آغاز شد بسیاری از کارشناسان انتظار داشند که پهپادهایی معدودی که نیروهای نظامی اوکراین موفق شدند از روی زمین بلند کنند، ظرف چند ساعت سرنگون شوند.

اما مقامات پنتاگون می گویند با گذشت دو هفته از درگیری ها پهپادهای اوکراین [پهپادهای بیرقدار مدل (Bayraktar TB2) ساخت ترکیه تقریبا دارای نصف سرعت یک *سسنا (Cessna)] نه تنها هنوز پرواز می کنند بلکه موشک های هدایت پذیر به سمت موشک اندازها، تانک ها و کاروان تدارکات روسیه شلیک می کنند. 

*سسنا ۱۷۲ هواپیمای چهار نفره ساخت شرکت سسنا و جزء دسته‌بندی هواپیمای‌های تک موتوره پیستونی بال بالا و بال ثابت است. اولین پرواز این هواپیما در سال ۱۹۵۵ صورت پذیرفت و تولید آن هنوز هم ادامه دارد و تاکنون بیشتر از هر هواپیمای دیگری تولید شده‌است. تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۳۰۰۰ هواپیمای سسنا ۱۷۲ تولید شده است. به‌جز خلبان سه سرنشین دیگر ظرفیت دارد و سرعت گشت‌زنی آن ۲۲۶ کیلومتر در ساعت است. پهپادهای ساخت ترکیه بر فراز اوکراین منادی بدیمنی برای روسیه هستند

پهپادهای ساخت ترکیه بر فراز اوکراین منادی بدیمنی برای روسیه هستند
پهپادهای ساخت ترکیه بر فراز اوکراین منادی بدیمنی برای روسیه هستند

این پهپادها در فضای جنگ اوکراین به نوعی مصداق *قناری‌های پر سرو صدای نجات بخش معدنچیان معادن زغال سنگ و نشانه‌ای از استقامت خیره کننده نیروهای دفاعی اوکراین هستند و همینطور نشانه مشکلاتی بزرگتری هستند که روس ها پیش رو دارند.

(*از لحاظ تاریخی قناری ها به دلیل واکنش سریع به گازهای سمی فرشته نجات و پیش‌مرگ معدنچیان در معادن زغال سنگ محسوب می شدند.)

دیوید ای. دیپتولا (David A. Deptula) ژانرال سه ستاره بازنشسته نیروی هوایی که در سال ۲۰۰۱ در افغانستان و در سال ۱۹۹۱ در خلیج فارس کارزارهای هوایی ایالات متحده را طرح ریزی کرده بود گفت «عملکرد ارتش روسیه شوکه کننده بود.» «انعکاس عدم موفقیت نیروهای نظامی روسیه در به دست آوردن برتری هوایی را می توان در تحرکات آهسته و تعلل‌آمیز آنها در میدان جنگ زمینی مشاهده کرد. در مقابل عملکرد بهتر از سطح انتظار نیروی هوایی اوکراین روحیه کل این کشور را به میزان زیادی تقویت کرده است.»

مردم اوکراین ترانه‌هایی درباره پهپادهای بیرقدار می‌خوانند و پشت سر هم ویدئوهای آنلاین از خودروهای زرهی تخریب شده روسی پست می کنند. هفته پیش مردم اوکراین برای یک میمون لمور تازه متولد شده در باغ وحش کی‌یف نام بیرقدار (Bayraktar) را انتخاب کردند.

یکی از مقامات ارشد پنتاگون تایید کرد که نیروهای نظامی اوکراین با موفقیت از پهپادهای بیرقدار مسلح برای اجرای چندین حمله علیه کاروان نظامی بزرگ روسیه که در حال پیشروی به سمت کی‌یف بوده استفاده کرده‌اند. پهپادها علاوه بر این با هدف تجسس و شکار اهداف برای نیروهای زمینی اوکراین نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این مقام ارشد پنتاگون گفت که نمی تواند اعتبار ویدئوهای پست شده در فضای آنلاین که مدعی نشان دادن حملات هوایی بیرقدار هستند را تایید کند.

پیش از تهاجم روسیه به اوکراین نیز پهپادهای بیرقدار (Bayraktar TB2s) در لیگ سنگین‌تر از وزن خود مشت می‌زدند. این پهپادها با دایره چرخش بال ۳۹ فوتی در ترکیه مونتاژ می‌شوند اما تا حد زیادی بر قطعات الکترونیک ساخته شده در ایالات متحده و کانادا متکی هستند. شمار فزاینده ای از کشورها در افریقا، خاور میانه و اروپا این پهپادها را به قیمت هر فروند تقریبا ۲ میلیون دلار خریداری کرده‌اند زیرا بسیار ارزان‌تر از جنگنده‌های سرنشین دار هستند.

در سال های اخیر پهپادهای بیرقدار TB2 برای حمله به اهدافی در سوریه، لیبی، ناگورنو-قره باغ مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ هر بار این پهپادها علیه دشمن مسلح به تانک‌ها و سیستم های ضدهوایی ساخت روسیه به کار رفته اند، ضربات ویرانگری بر نیروهای زمینی دشمن فرود آورده اند.

اما متخصصین برنامه‌ریزی نظامی و کارشناسان غیرنظامی هشدار می‌دهند که این پهپادها [که هیچ گونه سیستم دفاعی ندارند و با سرعت صرفا ۸۰ مایل بر ساعت به راحتی توسط رادار و سیستم های کروز شناسایی می شوند] برای سیستم دفاع هوایی چند لایه روسیه اهداف بی دفاع و آسانی خواهند بود. نیروهای نظامی روسیه موشک های کروز دور-بُرد دارند که می‌تواند این پهپادها را روی زمین نابود کند، سیستم های موشکی کوتاه بُرد دارند که می‌تواند به راحتی آنها را روی هوا بزند و جَمرهای سیگنال های الکترونیکی می توانند ارتباطات پهپادها را مسدود کنند تا آنها مثل پرنده‌های بی جان از آسمان سقوط کنند.

لورِن کان (Lauren Kahn) که در انجمن روابط خارجی مستقر در نیویورک در حال مطالعه جنگ افزارهای پهپادی است گفت «حتی با وجود سوابق موفقیت این پهپادها همه کارشناسان انتظار داشتند که این پهپادها در مواجهه با دفاع سر تا پا مجهز روسیه هیچ شانسی نداشته باشند.» لورن کان گفت بقای این پهپادها و تداوم استفاده از آنها «در واقع توانمندی نیروهای نظامی روسیه را زیر سوال می برد.» 

مقامات پنتاگون همچنان از شکست روس‌ها در تسلط بر آسمان اوکراین [دست کم تا به امروز] در حیرت هستند. یکی از مقامات تحلیل گر ایالات متحده گفت مسکو یک دفاع موشکی و یک قدرت هوایی پیچیده و پیشرفته در مرزهای اوکراین ایجاد کرد، اما هنوز به طور موثر به عنوان مکمل نیروهای زمینی خود از آنها استفاده نکرده و نیروی دفاع هوایی اوکراین نیز به طور شگفت انگیزی در سرنگون سازی جنگنده ای روسی کارآمد بوده است.

جان اف کربی (John F. Kirby) سخنگوی ارشد پنتاگون روز دوشنبه گفت «ما آن سطح از هماهنگی و انسجام که انتظار داشتیم بین عملیات زمینی و هوایی وجود داشته باشد را مشاهده نکرده ایم.» «عملیات زمینی نیروی نظامی روسیه از پشتیبانی کامل عملیات هوایی آنها بهره مند نیست. به نظر می رسد نوعی گسستگی در ارتباط بین این دو وجود داشته باشد.»

موفقیت اوکراین در بازداری روسیه از تسلط بر حریم هوایی خود نه تنها به این کشور اجازه می دهد که پهپادهای خود را به پرواز درآورد بلکه توانایی روسیه در اعزام پهپادها برای شکار تیم های کوچک نیروهای زمینی اوکراین که از موشک اندازهای دوش-پرتاب و سایر تسلیحات برای تخریب صدها خودرو نظامی روسیه استفاده می‌کنند را نیز محدود کرده است.

سموئل بندت (Samuel Bendett) کارشناس ارتش روسیه در مرکز امنیت نوین امریکایی که یک گروه پزوهشی مستقر در واشینگتن است، گفت «[این موضوع] واقعا سردرگم کننده است و هیچ کسی کاملا مطمئن نیست مشکل از کجاست.» بندت گفت «روسیه تعداد بسیاری پهپاد دارد و فرض بر این بود که نیروهای نظامی روسیه برای حملات از این پهپادها استفاده می کنند.» «این فرض به هیچ وجه محقق نشده است»

بِندت گفت به نظر می رسد که نیروهای نظامی روسیه تا به حال استفاده کمی از پهپادها داشته اند، شاید به این دلیل که می‌ترسند این پهپادها با توجه به اینکه حریم هوایی اوکراین هنوز تحت سلطه روسیه نیست سرنگون شوند.

نیروی تهاجمی روسیه بدون برتری هوایی زمین گیر شده است، قلمروهای جدید بسیار کمی را طی روزهای اخیر تصرف کرده، در حالی که تلفات و خسارت ها در حال افزایش است. پنتاگون برآورد می کند که روز چهارشنبه ۵،۰۰۰ تا ۶،۰۰۰ نیروی نظامی روسیه کشته شده‌اند و ناظران می گویند که تعداد تانک ها، موشک اندازها و کامیون هایی که روسیه از دست داده به صدها عدد می‌رسد.

اوکراین در آغاز جنگ ۵ تا ۲۰ پهپاد بیرقدار در اختیار داشت. روسیه مدعی است که چندین عدد از پهپادهای اوکراین را سرنگون کرده و مشخص نیست که چه تعداد باقی مانده است. اوکراین همچنان در حال انتشار تصاویر ویدئویی است که به نظر می رسد انهدام خودروهای نظامی روسیه توسط پهپادها را نشان می دهند.

در جنگاوری نوین برتری هوایی اولین گام حیاتی محسوب می شود و نیروهای مسلح وقت و پول قابل توجهی برای اطمینان از تسلط سریع بر آسمانها در هنگام شروع نبرد صرف می کنند.

استراتژیست هایی که به مطالعه روسیه می پردازند فرض کرده بودند که روسیه بلافاصله پیش از فراهم شدن فرصت استفاده از نیروی هوایی و سامانه های موشکی زمین به هوای اوکراین از حملات موشکی برای نابودسازی آنها استفاده خواهد کرد و سپس تعداد بالایی جت های جنگنده، جَمرهای رادار و کامیون های پرتاب موشک برای تحت کنترل گرفتن حریم هوایی اوکراین اعزم خواهد کرد. روسیه در صورت برقراری برتری هوایی می توانست آزادانه از جت های جنگنده، بمب افکن ها و پهپادها برای انهدام نیروهای نظامی اوکراین استفاده کند. پهپادهای ساخت ترکیه بر فراز اوکراین منادی بدیمنی برای روسیه هستند

پهپادهای ساخت ترکیه بر فراز اوکراین منادی بدیمنی برای روسیه هستند
پهپادهای ساخت ترکیه بر فراز اوکراین منادی بدیمنی برای روسیه هستند

چنین اتفاقی نیفتاد

پهپادهای ساخت ترکیه بر فراز اوکراین منادی بدیمنی برای روسیه هستند

به نظر می رسید که نیروهای نظامی روسیه در اولین روزهای تهاجم بخش بزرگی از قدرت هوایی خود را عقب نگه داشته‌اند؛ شاید فرض کرده بودند که ارتش اوکراین مقاومت چندانی نشان نخواهد داد. در عوض نیروهای نظامی روسیه با مقاومت سرسختانه ای مواجه شدند؛ هنگامی که نیروی نظامی روسیه سعی کردند که موشک اندازهای قابل حمل و خودروهای جنگ افزار الکترونیکی را برای کنترل حریم هوایی وارد کشور کنند، کاروان تجهیزات و خودروهای نظامی روسیه قبل از رسیدن به میدان جنگ هدف شبیخون اوکراینی ها قرار گرفتند.

مایکل کافمن (Michael Kofman) مدیر مطالعات روسیه در سی ان اِی (C.N.A)، یک پژوهشکده مستقر در آرلینگتون واقع در ایالت ویرجینیا گفت «مسلما این روشی نیست که ما یک کارزار هوایی را اجرا می‌کنیم.»

کافمن گفت «اما دوباره باید یادآور شد که این جنگ به شیوه ای که ارتش روسیه جنگیدن را سازماندهی یا آموزش می دهد آغاز نشده است.» «این جنگ در واقع یک عملیات سرهم بندی شده برای براندازی رژیم بود که به جنگی تبدیل شد که واقعا برای آن برنامه ریزی نکرده بودند.»

کافمن افزود، اما فقدان پیروزی سریع برای روسیه به معنای پیروزی برای اوکراین نیز نبود و یادآور شد که اوکراین همچنان به از دست دادن جت‌های جنگنده خود بر اثر اصابت موشک‌های روسی ادامه خواهد داد و نمی توان وضعیت واقعی جنگ را صرفا براساس بیانیه‌های رسمی و گزارش های خبری استنباط کرد.

کارشناسان می گویند که به طرز تناقض آمیزی موفقیت اولیه اوکراین در آسمان ممکن است صرفا به طولانی شدن جنگ و افزایش ویرانی ها بینجامد چرا که به نظر می رسد که بخش بزرگتری از نیروی نظامی روسیه رویکرد خود را از حملات دقیق به خمپاره‌ باران‌های گسترده و بمباران محله‌های غیرنظامی تغییر داده‌اند.

گمان می رود که روسیه هنوز مقداری نیروهای ذخیره در اختیار دارد که می تواند برای برقراری برتری هوایی [که در ابتدای تهاجم ناشیانه برای به دست آوردن آن تلاش کرده بود] استفاده کند.

مقامات وزارت دفاع ایالات متحده می گویند اکنون شمار معدودی از جنگنده های اوکراینی هنوز پرواز می‌کنند و باید اهداف خود را با دقت انتخاب کنند تا از مناطقی که توان دفاعی روسیه در آنجا قوی است و امکان دارد آنها را سرنگون کند، اجتناب کنند.

مقامات وزارت دفاع ایالات متحده می گویند فعلا که پهپادهای اوکراین هنوز پرواز می کنند.

روز پنجشنبه ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که مدعی بود یکی از پهپادهای بیرقدار یک موشک انداز قابل حمل روسی را نابود کرده است؛ این موشک انداز روسی دقیقا همان سیستم تسلیحاتی پیچیده و گرانقیمتی بود که روسیه برای نابودی کامل پهپادهای ارزان قیمت به میدان آورده بود و در عوض توسط یکی از آنها نابود شد. پهپادهای ساخت ترکیه بر فراز اوکراین منادی بدیمنی برای روسیه هستند

پهپادهای ساخت ترکیه بر فراز اوکراین منادی بدیمنی برای روسیه هستند
پهپادهای ساخت ترکیه بر فراز اوکراین منادی بدیمنی برای روسیه هستند

#نیروی_هوایی_اوکراین   #حمله_روسیه_به_اوکراین    #پهپادهای_ساخت_ترکیه  #پهپادهای_اوکراین    #جنگنده‌های_اوکراین

   حمله روسیه به اوکراین  جنگنده‌های اوکراین حمله روسیه به اوکراین  نیروی هوایی اوکراین  جنگنده‌های اوکراین  حمله روسیه به اوکراین  جنگنده‌های اوکراین  حمله روسیه به اوکراین  نیروی هوایی اوکراین  جنگنده‌های اوکراین  نیروی هوایی اوکراین  حمله روسیه به اوکراین  نیروی هوایی اوکراین  جنگنده‌های اوکراین  نیروی هوایی اوکراین  جنگنده‌های اوکراین  حمله روسیه به اوکراین  جنگنده‌های اوکراین  نیروی هوایی اوکراین    نیروی هوایی اوکراین  نیروی هوایی اوکراین    نیروی هوایی اوکراین

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا