ایرانجدیدترین اخبار

علی خامنه‌ای در سالمرگ روح‌الله خمینی معترضان را «اراذل و اوباش» و «احمق» خواند

سخنرانی علی خامنه‌ای به مناسبت سالمرگ روح‌الله خمینی

علی خامنه‌ای در سالمرگ روح‌الله خمینی معترضان را «اراذل و اوباش» و «احمق» خواند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ در سال‌مرگ روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در ایران، مردمی را که طی ماه‌های گذشته در اعتراض به جمهوری اسلامی به خیابان‌های آمدند، «اراذل و اوباش» و «احمق» خواند.

علی خامنه‌ای در سخنرانی سالانه خود در مقبره روح‌الله خمینی در جنوب تهران بار دیگر با ربط‌دادن اعتراضات مردم ایران به «دشمنان»، همزمان به مردم معترض و غرب حمله کرد و گفت: «جوان‌های ما توجه داشته باشند، دشمنی استکبار با عقب‌نشینی‌های موضعی از بین نمی‌رود.»

او که به نظر می‌رسید از اعتراض‌های سراسری چندماهه و شعارها علیه خود و جمهوری اسلامی در ایران عصبانی است، در سخنانش گفت: «در داخل، اراذل و اوباش این‌جور کارها کردند و افراد مغرض این‌طور شعار دادند. در خارج هم بعضی از سیاستمداران سطوح بالای دولتی با همین دشمن‌ها عکس یادگاری گرفتند. این‌ها خیال می‌کردند کار تمام شده است. طراحی آن‌ها جوری بود که فکر می‌کردند کار جمهوری اسلامی تمام شده. احمق‌ها باز هم اشتباه کردند.»

رهبر جمهوری اسلامی، بدون اشاره به موضوع خاصی در سیاست داخلی یا سیاست خارجی جمهوری اسلامی، گفت: «برخی خیال می‌کنند اگر در فلان موضع عقب‌نشینی کنیم، دشمنی آن‌ها با ما کم می‌شود؛ این خطاست.»

این در حالیست که یک روز پیش از این اظهارات، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی، در یادداشتی، از «سازش» در سیاست خارجی دفاع کرد و خواستار «درک درست و انتخاب هوشمندانه» شد.

رهبر جمهوری اسلامی، همچنین اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» را بار دیگر «تلاش دشمن» علیه جمهوری اسلامی خواند و همچون گذشته مدعی شد که این اعتراضات با «پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای دستگاه‌های امنیتی غربی انجام شد».

علی خامنه‌ای در سخنرانی خود از سرکوب این اعتراضات دفاع کرد و گفت: «جوان‌های متعهد در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها کارهای بزرگی انجام دادند. بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها و بسیج اقشار در تمام شهرها به وظایف خودشان عمل کردند.»

علی خامنه‌ای همچنین فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور را «عناصر خائن» و «مزدور» توصیف کرد و مردم معترض داخل کشور را «پیاده‌نظام آن‌ها در داخل» خواند و افزود معترضان «ترکیبی از آدم‌های مغرض و بیشتر از آن افراد غافل و برخی اراذل و اوباش بودند».

رهبر جمهوری اسلامی در حالی بار دیگر اعتراضات مردم را به بیگانگان نسبت داده که در جریان خیزش سراسری اخیر، بسیاری از چهره‌های تندرو و وابسته به نظام جمهوری اسلامی از جمله احمد خاتمی، غلامحسین محسنی اژه‌ای، محمدباقر قالیباف، علیرضا پناهیان، غلامعلی حدادعادل و جمعی از مدرسین حوزه‌های علمیه اعتراف کردند میزان خشم مردم ایران از نظام جمهوری اسلامی به دلیل مشکلات اقتصادی و سرکوب‌های اجتماعی، به حد بالایی رسیده است و اعتراض‌های سراسری ایرانیان به کشورهای خارجی ارتباطی ندارد.

سخنان خامنه‌ای درباره حمایت مالی و تسلیحاتی خارجی‌ها از معترضان داخل کشور و همچنین اینکه «رادیو و تلویزیون‌های خارجی ساخت بمب دستی را به مردم یاد می‌دادند»، نیز ادعاهایی بدون مدرک و سندند که به نظر می‌رسد جز تلاش او برای پرونده‌سازی امنیتی علیه معترضان ایرانی معنایی نداشته باشد.

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش، تلاش کرد نیروهای سرکوبگری را که در جریان اعتراض‌های سراسری بیش از ۵۰۰ معترض را به قتل رساندند، «مظلوم و بی‌دفاع» جلوه دهد؛ «دانشجوی انقلابی در فلان دانشگاه فحش ناموسی می‌شنود اما از میدان خارج نمی‌شود. طلبه بسیجی زیر شکنجه به شهادت می‌رسد، اما حاضر نیست حرفی را که دشمن می‌خواهد، بر زبان جاری کند»؛ ادعاهایی که ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی از شلیک‌های پی‌در‌پی ماموران پلیس و نیروهای بسیج و لباس‌شخصی به سمت مردم بی‌دفاع، کذب بودن آن را اثبات می‌کند.

خامنه‌ای در بخش پایانی سخنانش در مقبره روح‌الله خمینی، به وجود مشکلات عمده اقتصادی و معیشتی در ایران و همچنین دین‌گریز شدن شماری از مردم ایران اعتراف کرد، اما مدعی شد که دشمنان جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند «با سوءاستفاده از این مشکلات، نور امید را در دل‌های جوانان خاموش کند و آن‌ها را به نظام بدبین کنند».

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا