جدیدترین اخبارجهان

هشدار نتانیاهو: آژانس تسلیم حکومت ایران شده است

اسرائیل ناظر هسته‌ای سازمان ملل را به ناکارآمدی در برابر ایران متهم می‌کند

هشدار نتانیاهو: آژانس تسلیم حکومت ایران شده است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به نظارت ناکارآمد بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران متهم کرد و هشدار داد که ناظر سازمان ملل در معرض خطر سیاسی و بی‌ربط شدن قرار دارد.

این انتقاد غیرعادی به دنبال گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته گذشته مبنی بر اینکه ایران در مورد یک مورد ذرات مشکوک اورانیوم پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه کرده و برخی تجهیزات نظارتی را که در ابتدا بر اساس توافق هسته‌ای منحل‌شده در سال ۲۰۱۵ در محل قرار داده بود، مجدداً نصب کرده است، صورت گرفت.

میزان اورانیومی که ایران تا ۶۰ درصد غنی‌سازی کرده است، اگر بیشتر غنی‌سازی شود وخلوص آن به بالای ۹۰ درصد برسد، برای ساخت دو بمب هسته‌ای کافی است. اما حکومت ایران همچنان تاکید می‌کند که از غنی‌سازی اورانیوم، قصد استفاده تسلیحاتی ندارد. با این حال، اسرائیل تهدیدهای خود را برای حمله‌های پیشگیرانه نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران، افزایش داده است.

نتانیاهو در اظهارات تلویزیونی به کابینه خود گفت: ایران به دروغگویی به آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهد. تسلیم شدن آژانس در برابر فشار ایران لکه سیاهی در کارنامه آن است.

اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک سازمان سیاسی تبدیل شود، فعالیت نظارتی آن در ایران و گزارش‌های آن درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران بی‌اهمیت خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز اظهارنظری در مورد سخنان نتانیاهو نکرده است.

این نهاد بین‌المللی روز چهارشنبه گزارش داد که ایران پس از سال ها تحقیق و عدم پیشرفت، پاسخ قانع کننده‌ای برای توضیح یکی از سه سایتی که ذرات اورانیوم در آنها کشف شده بود، داده است.

یک دیپلمات ارشد در وین به خبرگزاری رویترز گفت علت وجود این ردپا، می‌تواند معدنی باشد که در زمان شاه به دست مستشاران شوروی‌ اداره می‌شد، و آژانس سوال بیشتری در این مورد ندارد. 

در عین‌حال، همان دیپلمات وین به رویترز گفت طبق ارزیابی آژانس، ایران چند ده سال پیش آزمایش‌هایی انفجاری انجام داده است که به تسلیحات هسته‌ای مربوط می‌شدند.

بنیامین نتانیاهو در بخشی از سخنان خود به این گزارش واکنش نشان داد و گفت: «بهانه‌های جمهوری اسلامی ایران در رابطه با پیدا شدن مواد هسته‌ای در مکان‌های ممنوع، نه‌تنها قابل اطمینان نیست، که از نظر فنی ناممکن است.»

با این حال، دیپلمات وین همچنین به رویترز گفت که ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان ادامه دارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا