جدیدترین اخبارجهان

کاخ سفید بررسی می کند که اگر اسرائیل با مخالفت بایدن به رفح حمله کند، چگونه واکنش نشان دهد

دولت بایدن می خواهد شاهد طرح اسرائیل برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی در جنوبی ترین شهر نوار غزه باشد

کاخ سفید بررسی می کند که اگر اسرائیل با مخالفت بایدن به رفح حمله کند، چگونه واکنش نشان دهد

به گفته یکی از مقامات سابق و سه مقام کنونی آمریکا، کاخ سفید در حال بررسی گزینه‌هایی است که در صورت سرپیچی از هشدارهای مکرر جو بایدن، در رابطه با حمله اسرائیل به رفح، بدون برنامه‌ای معتبر برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی، چگونه واکنش نشان دهد.

کاخ سفید بررسی می کند که اگر اسرائیل با مخالفت بایدن به رفح حمله کند، چگونه واکنش نشان دهد
کاخ سفید بررسی می کند که اگر اسرائیل با مخالفت بایدن به رفح حمله کند، چگونه واکنش نشان دهد

این گفتگوها در بحبوحه نگرانی فزاینده در دولت و ناامیدی در میان دموکرات های کنگره از نادیده گرفتن درخواست های رئیس جمهور صورت می گیرد. اسرائیل این هفته به آغاز حمله به جنوبی ترین شهر در نوار غزه نزدیک شد.

رئیس جمهور بایدن بارها و بارها از دولت نتانیاهو می خواهد که اقدامات خاصی را انجام دهد و در بیشتر موارد، بارها و بارها، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هشدارهای رئیس جمهور ایالات متحده را نادیده می گیرد. سناتور کریس ون هولن، در مصاحبه‌ای گفت بنابراین فکر می‌کنم این امر باعث می‌شود که ایالات متحده ناکارآمد به نظر برسد.

ون هولن، یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفت رئیس‌جمهور به طور فزاینده‌ای کلمات قوی و هشدارهای قوی صادر کرده است، اما من معتقدم که برای اجرای مؤثر این هشدارها، دولت باید از ابزارهای دیگری که در اختیار دارد استفاده کند. تحت فشار قرار دادن کاخ سفید برای اتخاذ مواضع سخت گیرانه تر در قبال شرطی کردن فروش نتسلیحات ظامی ایالات متحده به اسرائیل.

ایالات متحده هیچ گونه حمایت نظامی از اسرائیل را مشروط نکرده است، اگرچه مقامات دولت بایدن فروش برخی تسلیحات را متوقف کرده یا به تعویق می اندازند.

دولت بایدن ضرب الاجل ۲۴ مارس را برای اسرائیل تعیین کرد تا تضمین کتبی ارائه کند و پس از بررسی دولت ایالات متحده، که استفاده از تسلیحات آمریکایی مطابق با قوانین بین المللی است. عدم رعایت می‌تواند موضوع حمایت نظامی را وادار به مرحله ای کند که به طور بالقوه اتحاد دیرینه را به قلمرو جدیدی سوق دهد.

کاخ سفید بررسی می کند که اگر اسرائیل با مخالفت بایدن به رفح حمله کند، چگونه واکنش نشان دهد
کاخ سفید بررسی می کند که اگر اسرائیل با مخالفت بایدن به رفح حمله کند، چگونه واکنش نشان دهد

مقامات ارشد دولت روز جمعه اعلام کردند که هیچ طرحی برای عملیات نظامی در رفح که اسرائیل گفته است نتانیاهو آن را تایید کرده است، ندیده اند و همچنین پیشنهادی برای تخلیه غیرنظامیان فلسطینی ندیده اند. برای هفته‌ها، مقامات دولت بصورت خصوصی ابراز تردید کرده‌اند که اسرائیل یک طرح کامل برای حمله نظامی به رفح طراحی کرده است و می‌گویند که تهدید حمله، حفظ اهرم فشار با حماس در طول مذاکرات برای آتش‌بس غزه در ازای آزاد کردن گروگان‌های اسیر شده در رفح است.

به گفته یک مقام دولتی، همچنین به دولت اسرائیل توصیه کرده اند که از یک عملیات نظامی بزرگ در رفح اجتناب کند و در عوض ماموریت های کوچکتر و هدفمند ضد تروریسم را آغاز کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی گفت ما در مورد نیاز به اولویت دادن به حفاظت از غیرنظامیان صریح بوده ایم.

سطح بی‌اعتمادی و تنش بین دولت‌های ایالات متحده و اسرائیل نشان‌دهنده تغییری خارق‌العاده از آغوش خرس‌هایی است که بایدن و نتانیاهو پنج ماه پیش، اندکی پس از حمله تروریستی حماس در اسرائیل در ۷ اکتبر دیدگاه مشترک داشتند.

کاخ سفید عملاً اظهارات چاک شومر، رهبر اکثریت سنا را در روز پنجشنبه پذیرفت که خواستار برگزاری انتخابات جدید در اسرائیل برای جایگزینی نتانیاهو شده بود که توسط دموکرات نیویورک به عنوان مانع اصلی صلح توصیف شد.

کاخ سفید بررسی می کند که اگر اسرائیل با مخالفت بایدن به رفح حمله کند، چگونه واکنش نشان دهد
کاخ سفید بررسی می کند که اگر اسرائیل با مخالفت بایدن به رفح حمله کند، چگونه واکنش نشان دهد

بایدن روز جمعه گفت که شومر نطق خوبی داشته است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، در پاسخ به سوالی در مورد تمجید رئیس جمهور، گفت که بایدن می داند که احساساتی که رهبر شومر در آن سخنرانی بسیار پرشور دیروز را بیان کرد، با بسیاری از آمریکایی ها مشترک است.

به طور خصوصی، مقامات کاخ سفید نیز احساسات مشابهی را ابراز کردند. ما روی آن ورزش نمی کنیم. یکی از مقامات کاخ سفید درباره این سخنرانی گفت هیچ دست فشاری وجود ندارد.

اظهارات شومر در مجلس سنا، اختلافات درون حزب دموکرات را برجسته کرد که برای رئیس جمهور در حالی که برای دور دوم کارزار انتخاباتی تلاش می کند، عبور از آن دشوار خواهد بود. موضع او احتمالاً ترقی‌خواهانی را که می‌خواهند با تغییر معنی‌دار سیاست ایالات متحده در قبال اسرائیل، به‌ویژه استفاده از اهرم فشار برای جلوگیری از کمک‌ها و انتقال تسلیحات، حمایت می‌شود، جسور کند، مگر اینکه دولت نتانیاهو مسیر خود را تغییر دهد.

سناتور برنی سندرز از سخنرانی شومر تمجید کرد اما گفت این کافی نیست.

من فکر می کنم این گامی در مسیر درست است. و مردم اسرائیل باید درک کنند که به طور فزاینده ای از بقیه جهان منزوی شده اند. سندرز گفت خشم جهانی از دولت افراطی دست راستی نتانیاهو وجود دارد که به معنای واقعی کلمه باعث گرسنگی صدها هزار کودک در غزه شده است. ما نمی توانیم به تأمین مالی ماشین جنگی نتانیاهو ادامه دهیم.

اما سایر دموکرات‌ها، از جمله سناتور جان فترمن، دی‌پا، و سناتور جکی روزن، سناتور دی‌نو، با درخواست‌های شومر برای جایگزینی نتانیاهو مخالفت کردند.

روزن که در پاییز امسال با یک رقابت برای انتخاب مجدد روبرو است، گفت اسرائیل نزدیکترین متحد ما در خاورمیانه است و به عنوان یک دموکراسی، این به مردم اسرائیل بستگی دارد که آینده سیاسی خود را تعیین کنند.

این پویایی می‌تواند مسیر تصویب بسته‌ای را که ترکیبی از کمک‌ها برای اوکراین و اسرائیل است، پیچیده‌تر کند، زیرا مترقیانی مانند نماینده پرامیلا جایپال، نماینده واشنگتن، مخالف تلاش برای تأمین بودجه برای دو متحد ایالات متحده است، مگر اینکه شرایطی برای اسرائیل وجود داشته باشد.

بایدن بلافاصله پس از ۷ اکتبر رویکرد بغل خرس را در قبال اسرائیل پذیرفت زیرا معتقد بود که این موثرترین راه برای تأثیرگذاری بر اسرائیل در هنگام انجام حمله نظامی خود به حماس است. اما این استراتژی به سرعت شروع به آشکار شدن کاستی‌های خود کرد و اسرائیل درخواست‌های بایدن را برای انجام اقدامات بیشتر برای محافظت از غیرنظامیان فلسطینی و افزایش مقدار کمک‌های بشردوستانه به غزه نادیده گرفت.

اکنون بایدن و نتانیاهو یک ماه است که با هم صحبت نکرده اند. به گفته کاخ سفید، آخرین تماس آنها در ۱۵ فوریه بود و عمدتاً بر روی رفح متمرکز بود.

مقامات کاخ سفید گفتند قبل از سخنرانی شومر به بایدن گفته شده بود اما هیچکس در دولت با سنا در مورد آنها هماهنگی نکرده است. با این حال، اظهارات خود بایدن در آخر هفته گذشته ممکن است زمینه را برای بیانیه عمومی شومر فراهم کند.

وقتی بایدن گفت نتانیاهو بیشتر به اسرائیل آسیب می زند تا به اسرائیل کمک کند، این نشان دهنده یک گسست قابل توجه در روابط است. رئیس جمهور گفت نتانیاهو به اندازه کافی به جان بی گناهان از دست رفته در نتیجه اقدامات انجام شده توجه نمی کند.

بایدن هفته گذشته گفت این برخلاف آن چیزی است که اسرائیل از آن دفاع می کند. و من فکر می کنم این یک اشتباه بزرگ است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا