جدیدترین اخبارجهان

جنگ اوکراین چگونه پایان خواهد یافت؟ تنها زمانی که ولادیمیر پوتین سرنگون شود

آتش‌بس بر اساس شرایط روسیه، به ظالم جسارت می‌دهد تا اهداف جدیدی را برای مقاصد توسعه‌طلبانه‌اش انتخاب کند

جنگ اوکراین چگونه پایان خواهد یافت؟ تنها زمانی که ولادیمیر پوتین سرنگون شود

پیشنهاد پاپ فرانسیس مبنی بر اینکه رهبران اوکراین باید شکست خود را بپذیرند، و شجاعت برافراشتن پرچم سفید و مذاکره برای توقف جنگ با روسیه را پیدا کنند، خشم موجهی را در کی‌یف و اروپای شرقی برانگیخت. او اشتباه کرد که گفت اوکراین شکست خورده است، و در محکومیت تجاوز غیرقانونی مسکو و جنایات جنگی به شدت نادیده گرفته شد. با این حال فرانسیس تنها نیست که نمی‌داند این درگیری چگونه به پایان می‌رسد.

جنگ اوکراین چگونه پایان خواهد یافت؟ تنها زمانی که ولادیمیر پوتین سرنگون شود
جنگ اوکراین چگونه پایان خواهد یافت؟ تنها زمانی که ولادیمیر پوتین سرنگون شود

دو سال بعد، هیچ نشانه ای از برنده وجود ندارد. شاید این به همین خوبی باشد، به این معنا که پیروزی آشکار برای هر یک از طرفین می تواند برای همه فاجعه بار باشد. آیا این ملاحظات غیرقهرمانی به طور ضمنی بر رویکرد محتاطانه دو بزرگترین حامی غربی کی‌یف، ایالات متحده و آلمان تأثیر می گذارد؟ اگر چنین باشد، فقدان یک پروسه صلح قابل اعتماد را بیش از پیش تاسف بار و بالقوه بسیار خطرناک می کند.

ولادیمیر پوتین پس از آنکه رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، گفت ناتو باید اعزام نیرو را برای اطمینان از برتری اوکراین در نظر بگیرد، بار دیگر تهدید به استفاده از سلاح هسته ای کرد. بسیاری از آنچه پوتین می گوید موضع گیری یا حاشیه گویی است، زیرا او معتقد است زمان به نفع اوست. او اجازه می‌دهد تا جنگ بجوشد، در حالی که یک کودتای تکراری این آخر هفته را که به عنوان یک انتخابات پنهان شده است، ترتیب می‌دهد.

اما پوتین ۱۸ ماه پیش زمانی که نیروهای اوکراینی پیشروی خود را تهدید به بازپس گیری کریمه و اخراج مهاجمان کرد، چندان راضی نبود. هفته گذشته فاش شد که مقامات ایالات متحده آشکارسازهای تشعشعات و قرص‌های یدید پتاسیم را به کی‌یف رسانده‌اند که بر اساس برآوردهای اطلاعاتی احتمال حمله هسته‌ای تاکتیکی روسیه برای جلوگیری از سقوط کریمه را ۵۰-۵۰ نشان می‌دهد.

نیویورک تایمز گزارش داد که این نگرانی به قدری بزرگ بود که کاخ سفید از گروهی از کارشناسان درخواست کرد تا یک کتاب بازی هسته ای جدید از طرح های احتمالی، پاسخ های اختیاری نظامی آمریکا و سناریوهای گسترش درگیری را طراحی کنند. همه اینها بر اساس این محاسبه بود که احتمال حمله هسته ای از زمان پایان جنگ سرد بیشتر از هر زمان دیگری بود. اگرچه این خطر از سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است، اما همچنان بالا است.

جنگ اوکراین چگونه پایان خواهد یافت؟ تنها زمانی که ولادیمیر پوتین سرنگون شود
جنگ اوکراین چگونه پایان خواهد یافت؟ تنها زمانی که ولادیمیر پوتین سرنگون شود

سناریوی روسیه باخت به ویژه از این نظر خطرناک است که پوتین اوکراین را جنگی علیه ایالات متحده و ناتو توصیف می کند و نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثر روس ها او را باور دارند. برای او شکست غیرقابل قبول است، زیرا به معنای شکست گسترده‌تر روسیه از آمریکا است و می‌تواند منجر به سرنگونی او شود. اگر گوشه گیر شود، این خرخر ترسو غرب را مقصر می‌داند و همه را با خود به زیر می‌کشد.

چشم انداز شکست اوکراین در جنگ نیز به دلایل مختلف نگران کننده است. عواقب انسانی وحشتناک خواهد بود و میلیون ها پناهنده دیگر به سمت غرب فرار می کنند. اگر بوچا و ماریوپل راهنما باشند، جنایات جنگی و آدم ربایی ها زیاد می شود. یک پوتین پیروز ممکن است سعی کند کل کشور را تصرف کند یا یک توافق و یک رژیم دست نشانده را تحمیل کند. در هر صورت، وجود مستقل اوکراین به عنوان یک ملت آزاد متوقف خواهد شد. دموکراسی و آرزوهای اتحادیه اروپا خاموش خواهد شد.

تاثیر آن بر اروپا وحشتناک خواهد بود. موفقیت روسیه قطعاً در لهستان و سه کشور بالتیک به عنوان مقدمه ای برای جنگ های تهاجمی توسعه طلبانه جدید تلقی می شود. طرفدار غرب مولداوی، در مرز جنوبی اوکراین، یک هدف احتمالی است. با تلاش ناتو و اتحادیه اروپا برای تقویت دفاعی اروپا، اختلالات اقتصادی بزرگ و مسابقه تسلیحاتی رخ خواهد داد. احزاب راست افراطی و پوپولیست طرفدار روسیه جسورتر خواهند شد.

شکست اوکراین عواقب جهانی پایداری خواهد داشت و سابقه ای وحشتناک در تصرف اراضی با زور و هدف قرار دادن غیرنظامیان ایجاد می کند. آیا این امر چین را برای حمله به تایوان تشویق می کند؟ یا دیگران همین کار را انجام دهند؟ کاملا قابل قبول است منشور سازمان ملل و همراه با آن، اساسی‌ترین اصول کنوانسیون‌های ژنو و حقوق بشردوستانه از بین خواهد رفت.

جنگ اوکراین چگونه پایان خواهد یافت؟ تنها زمانی که ولادیمیر پوتین سرنگون شود
جنگ اوکراین چگونه پایان خواهد یافت؟ تنها زمانی که ولادیمیر پوتین سرنگون شود

رهبری بین المللی ایالات متحده و ناتو نیز دچار شکست های جبران ناپذیری خواهند شد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که خودداری واشنگتن از کمک های نظامی، همانطور که اکنون اتفاق می افتد، به شکست اوکراین کمک کرده باشد. در این صورت چه کسی به آمریکا اعتماد خواهد کرد که به قول خود عمل کند، به خصوص اگر دونالد ترامپ جانشین جو بایدن شود؟ ترامپ دوستدار پوتین گفته است که یک پنی به اوکراین نخواهد داد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته هشدار داد که اگر پوتین موفق شود، در اوکراین متوقف نخواهد شد. و اثر ضربه ای ویرانگر خواهد بود. رهبران دیگر در سراسر جهان، دیگر مستبدان، تشویق خواهند شد که ما در حمایت از یک دموکراسی شکست خوردیم. صادقانه بگویم، اگر اوکراین سقوط کند، من واقعاً معتقدم که ناتو در نبرد با روسیه خواهد بود.

تا زمانی که دموکراسی های غربی نتوانند حول هدف تضمین شکست همه جانبه روسیه، صرف نظر از خطرات ذاتی، متحد شوند، مذاکرات هرچند نه آنطور که پاپ فرانسیس طرح کرده است تنها راه به نظر می رسد. با این حال، به طور معمول، آخرین پیشنهاد ترکیه برای نشست صلح دو طرفه توسط کی‌یف رد شده است. سایر میانجیگران احتمالی به جایی نرسیده اند. و طرح ۱۰ ماده ای اوکراین توسط مسکو تحقیر می شود. نه روند صلح، نه صلح.

ریچارد هاس و چارلز کوپچان، رهبران سیاست خارجی آمریکا می گویند راه میانه ای وجود دارد. آنها استدلال می کنند که اوکراین باید در مورد آتش بس با روسیه مذاکره کند. کی‌یف از احیای تمامیت ارضی یا مسئول دانستن روسیه از نظر اقتصادی و قانونی در قبال تجاوزات خود دست بر نمی‌دارد، اما اذعان می‌کند که اولویت‌های کوتاه‌مدت خود باید از تلاش برای آزادسازی اراضی بیشتر به دفاع و ترمیم بیش از ۸۰ درصد از خاک‌ها تغییر کند. کشوری که هنوز تحت کنترل آن است.

آتش بس با حمایت غرب ممکن است مرگ و ویرانی را متوقف کند و فضای تنفسی برای دیپلماسی بدون قربانی کردن اهداف گسترده‌تر اوکراین ایجاد کند. مشکل اینجاست که پوتین که فکر می‌کند در حال برنده شدن است، باید موافقت کند. و یک یا هر دو طرف می توانند به سادگی از یک مکث برای تجهیز مجدد و سازماندهی مجدد استفاده کنند و در صورت شکست مذاکرات آماده باشند تا دوباره به آن ادامه دهند.

آتش بس وسوسه انگیز است، اما در بهترین حالت، یک توقف موقت خواهد بود. و همانطور که مکرون گفت، در توبیخ پاپ، صلح در اوکراین نمی تواند به معنای کاپیتولاسیون باشد. تنها راه مطمئن برای پایان دائمی این جنگ با شرایط عادلانه این است که با هر وسیله مشروعی که در دسترس باشد، قاتل جمعی مسیحایی که آن را آغاز کرد، از قدرت برکنار شود ولادیمیر پوتین. تا زمانی که ظالم سقوط نکند، صلح برقرار نخواهد شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا