جدیدترین اخبارجهان

پیروزی ولادیمیر پوتین در حالی که روس‌ها به پای صندوق‌های رای می‌روند کاملاً قطعی است

رهبر دیرینه روسیه پس از مرگ الکسی ناوالنی در مستعمره جنایی قطب شمال با مخالفت معناداری روبرو نشد

پیروزی ولادیمیر پوتین در حالی که روس‌ها به پای صندوق‌های رای می‌روند کاملاً قطعی است

رأی دهندگان در روسیه روز جمعه در سراسر ۱۱ منطقه زمانی این کشور در یک انتخابات ریاست جمهوری سه روزه به پای صندوق‌های رای رفتند که به طور قطع حکومت ۲۴ ساله ولادیمیر پوتین را حداقل تا سال ۲۰۳۰ تمدید می کند.

پیروزی ولادیمیر پوتین در حالی که روس‌ها به پای صندوق‌های رای می‌روند کاملاً قطعی است
پیروزی ولادیمیر پوتین در حالی که روس‌ها به پای صندوق‌های رای می‌روند کاملاً قطعی است

پس از آنکه مقامات روسیه دو نامزد را که مخالفت خود را با جنگ در اوکراین اعلام کرده بودند از شرکت در انتخابات منع کردند، رهبر قدیمی روسیه با مخالفت معناداری روبرو نیست. سه سیاستمدار دیگر که در انتخابات شرکت می‌کنند مستقیماً اقتدار پوتین را زیر سؤال نمی‌برند و مشارکت آن‌ها به معنای افزودن چهره‌ای از مشروعیت به رقابت است.

اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین بدون حادثه آغاز شد. مقامات محلی در حداقل پنج منطقه، از جمله کریمه ضمیمه روسیه، مواردی را گزارش کردند که رای دهندگان رنگ سبز ضد عفونی کننده را در صندوق های رای ریختند و حوادث آتش سوزی در مراکز رای گیری.

کمیسیون انتخابات روسیه گزارش داد که با بیش از ۱۰۵۰۰ حمله سایبری مواجه شده است و یک وب سایت کلیدی دولتی که برای رای گیری آنلاین استفاده می شود، در بسیاری از مناطق روسیه در بسیاری از ساعات روز در دسترس نبود.

پوتین در اظهاراتی خشمگین روز جمعه، کی‌یف را به دلیل یورش مداوم در امتداد مرز روسیه مورد انتقاد قرار داد و او آن را تلاشی برای برهم زدن روند رای گیری و ارعاب مردم حداقل در مناطقی که هم مرز با اوکراین هستند خواند.

آغاز رای گیری ساعاتی پس از یکی از مرگبارترین حملات روسیه به شهر بندری اودسا اوکراین انجام شد که در اثر اصابت دو موشک از کریمه به یک منطقه مسکونی، حداقل ۲۰ نفر کشته شدند.

پیروزی ولادیمیر پوتین در حالی که روس‌ها به پای صندوق‌های رای می‌روند کاملاً قطعی است
پیروزی ولادیمیر پوتین در حالی که روس‌ها به پای صندوق‌های رای می‌روند کاملاً قطعی است

کرملین می خواهد نشان دهد که با وجود جنگ می تواند انتخابات را با موفقیت برگزار کند. پوتین در انتخابات قبلی با قاطعیت پیروز شده است، اما ناظران مستقل انتخابات می گویند که این انتخابات با تقلب گسترده خدشه دار شده است.

پیش از این انتخابات، آژانس نظرسنجی Vtsiom مورد حمایت دولت پیش‌بینی کرده بود که روس‌ها ۸۲ درصد آرا را به پوتین می‌دهند که بالاترین بازدهی او تا کنون با مشارکت ۷۱ درصدی است. تا بعدازظهر روز جمعه، کمیسیون انتخابات روسیه اعلام کرد که مشارکت مردمی در حال حاضر از ۲۵ درصد فراتر رفته است که شامل بیش از ۲.۶ میلیون رای آنلاین شده است. کرملین گفت که پوتین از جمله افرادی بود که روز جمعه به صورت آنلاین رای داد.

الکسی ناوالنی، مشهورترین سیاستمدار مخالف روسیه، ماه گذشته به طور ناگهانی در یک مستعمره جنایی قطب شمال درگذشت و دیگر منتقدان برجسته کرملین تبعید یا در زندان هستند.

یولیا، بیوه ناوالنی، که پوتین را مسئول مرگ همسرش می‌داند، از حامیانش خواست تا با رای‌گیری دسته‌جمعی ظهر یکشنبه به وقت محلی، با تشکیل توده‌های بزرگ و مراکز رای‌گیری، علیه پوتین ۷۱ ساله اعتراض کنند. این اعتراض در نظرسنجی با عنوان ظهر علیه پوتین نامگذاری شده است و این طرح قبل از مرگ ناوالنی مورد تایید قرار گرفت.

تیم ناوالنی پیشنهاد کرد که برگه رای خراب شود، روی برگه رای الکسی ناوالنی نوشته شود، یا به یکی از سه کاندیدای مخالف پوتین رای دهند.

پیروزی ولادیمیر پوتین در حالی که روس‌ها به پای صندوق‌های رای می‌روند کاملاً قطعی است
پیروزی ولادیمیر پوتین در حالی که روس‌ها به پای صندوق‌های رای می‌روند کاملاً قطعی است

دادستان‌های روسیه روز پنجشنبه هر رأی‌دهندگانی را که در اقدام ظهر علیه پوتین شرکت می‌کنند به پنج سال زندان تهدید کردند، اگرچه هنوز مشخص نیست که مقامات چگونه قصد دارند اعتراضات را سرکوب کنند، زیرا هیچ دلیل قانونی برای متفرق کردن شرکت‌کنندگان ندارند.

تعدادی از روس ها اقدامات مستقیم تری را برای تضعیف رأی انجام دادند. در چندین رویدادی که در روز جمعه در ویدیو ضبط شد، روس‌ها به سمت قوطی‌های حاوی برگه‌های رأی رفتند و قبل از دستگیری توسط پلیس، رنگ سبز ضدعفونی‌کننده در آن ریختند.

در کوگالیم، در غرب سیبری، زنی آتش کوچکی را در یک مرکز رای گیری به راه انداخت. ویدئویی نشان می‌دهد که آتش به سمت صندوق رای می‌رود قبل از اینکه یک کارگر رای‌گیری برای مداخله از روی آتش پرید. ویدئوی دیگری نشان می‌دهد که یک صندوق رأی‌گیری در شعله‌های آتش در یک مرکز رأی‌گیری در مسکو است.

الا پامفیلووا، کمیسر باسابقه انتخابات روسیه، گفت کسانی که برگه های رای را خراب کردند حرامزاده بودند و خواستار دستگیری آنها شد.

بازرسان در منطقه روستوف جنوبی از بازداشت یک مرد ۶۲ ساله به اتهام ممانعت از حق رای خبر دادند که حداکثر پنج سال حبس دارد.

تصاویر گرفته شده از سن پترزبورگ زنی را در حال پرتاب کوکتل مولوتف به سمت یک مرکز رای گیری نشان می دهد. به گزارش پایگاه خبری فونتانکا، این زن دستگیر شد و ممکن است به اتهام تروریسم محاکمه شود.

برای تقویت مشارکت، کرملین مجموعه‌ای از ابزارهای جدید را برای کمک به کمپین رأی‌گیری به کار گرفته است، از جمله یک دوره رای‌گیری سه روزه و رای‌گیری الکترونیکی در ۲۹ منطقه از جمله مسکو. اینها علاوه بر تلاش‌های آشنای روسای شرکت‌های دولتی برای جلب یا وادار کردن هزاران کارگر به پای صندوق‌های رای است.

مسکو تایمز گزارش داد که در شهر سیبری اومسک، به رای دهندگان جوان یک بلیت رایگان برای سواری با چرخ و فلک در یک پارک تفریحی محلی داده شد.

در جاهای دیگر، رای دهندگان روسی این شانس را داشتند که آیفون ها و دستگاه های آرایش مو تولید شده توسط شرکت بریتانیایی لوازم خانگی Dyson را برای ارسال عکس سلفی رای در شعبه رای گیری برنده شوند.

و در یک مرکز رای گیری در شهر نفت خیز تیومن، رای دهندگان می توانند تصویری با برش مقوایی از مجری محافظه کار آمریکایی دوست کرملین، تاکر کارلسون، که ماه گذشته برای مصاحبه با پوتین به روسیه سفر کرده بود، دریافت کنند.

بر اساس اصلاحات قانون اساسی که او در سال ۲۰۲۰ ترتیب داد، پوتین می تواند پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال آینده، دو دوره شش ساله دیگر را انتخاب کند که به طور بالقوه به او اجازه می دهد تا سال ۲۰۳۶ در قدرت بماند.

اگر او تا آن زمان در قدرت باقی بماند، دوران تصدی او حتی از جوزف استالین که ۲۹ سال بر اتحاد جماهیر شوروی حکومت کرد، فراتر خواهد رفت و پوتین را به طولانی‌ترین رهبر کشور از زمان امپراتوری روسیه تبدیل خواهد کرد.

اوایل این هفته مسکو شعبه های رای گیری را در چهار منطقه تحت اشغال روسیه در اوکراین که در سپتامبر ۲۰۲۲ ضمیمه کرد باز کرد. وزارت خارجه اوکراین رای گیری در این چهار منطقه را غیرقانونی توصیف کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا