جدیدترین اخبارجهان

گروه‌های روسی ضد پوتین حملات جدید فرامرزی به روسیه انجام می‌دهند

شبه‌نظامیان روسیه مستقر در اوکراین دوباره در حال حمله هستند و این هفته حملات فرامرزی را به خاک روسیه ترتیب می‌دهند

گروه‌های روسی ضد پوتین حملات جدید فرامرزی به روسیه انجام می‌دهند

نیروهای طرفدار اوکراین در حال انجام حملات به خاک روسیه هستند و به طور موقت روستایی را در منطقه مرزی کورسک تصرف می کنند که یادآور عملیات مشابه در بهار ۲۰۲۳ است اما این اقدام در زمینه نظامی و سیاسی بسیار متفاوت رخ می دهد.

گروه‌های روسی ضد پوتین حملات جدید فرامرزی به روسیه انجام می‌دهند
گروه‌های روسی ضد پوتین حملات جدید فرامرزی به روسیه انجام می‌دهند

شبه‌نظامیان روسیه مستقر در اوکراین دوباره در حال حمله هستند و این هفته حملات فرامرزی را به خاک روسیه ترتیب می‌دهند. نیروهای طرفدار اوکراین حتی روز سه شنبه ۱۲ مارس مدعی شدند که کنترل کامل یک روستای روسیه را به دست گرفته اند. لژیون آزادی روسیه، که عمدتاً متشکل از جنگجو های روسی ضد پوتین است، ویدئویی را منتشر کرد که نشان می دهد سربازان روسی در حال ترک تتکینو، شهرداری در منطقه کورسک، در سمت مرز روسیه هستند.

نیروهای دیگر گروه‌های طرفدار اوکراین، سپاه داوطلب روسیه و گردان سیبری همچنین از حمله به مناطق کورسک و بلگورود خبر دادند. به گفته تحلیلگران موسسه مطالعات جنگ، یک گروه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن، این حملات با حمایت تانک‌ها، خودروهای زرهی و پهپادها انجام شد.

مسکو ابتدا ورود مهاجمان به مناطقی در داخل روسیه را تکذیب کرد و بعداً اعلام کرد که جنگجو های دشمن خیلی به داخل روسیه پیشروی نکرده‌اند و همه به عقب رانده شده‌اند. وزارت دفاع روسیه تاکید کرد به لطف فداکاری سربازان روسی، تمامی حملات تروریست های اوکراینی دفع شده است.

به نظر می رسد وضعیت در میدان تا حدودی کمتر از آنچه توسط مقامات روسی بیان شده است روشن باشد. سیم تاک، تحلیلگر ارشد نظامی در Force Analysis، یک شرکت نظارت بر درگیری، می‌گوید در حال حاضر، هنوز نبردهایی در اطراف تتکینو در جریان است و نیروهای طرفدار اوکراین هنوز قادر به کنترل بخشی از این منطقه هستند.

گروه‌های روسی ضد پوتین حملات جدید فرامرزی به روسیه انجام می‌دهند
گروه‌های روسی ضد پوتین حملات جدید فرامرزی به روسیه انجام می‌دهند

گارد ملی روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که در حال مقابله با حملات گروه های طرفدار اوکراین در منطقه کورسک است، زیرا درگیری ها در مرز ادامه دارد.

وزارت دفاع روسیه دو روز پس از اعلام کشته شدن ۲۳۴ سرباز اوکراینی در یک حمله مرزی دیگر، مدعی شد که نیروهای این کشور ۱۹۵ سرباز اوکراینی را کشتند و پنج تانک و چهار خودروی زرهی پیاده نظام را منهدم کردند.

در بیانیه‌ای مشترک، سه گروه شبه‌نظامی طرفدار کی‌یف از مقامات روسیه خواستند غیرنظامیان را از مناطق بلگورود و کورسک تخلیه کنند و گفتند که غیرنظامیان نباید از جنگ آسیب ببینند.

حسین علی اف، متخصص جنگ روسیه و اوکراین در دانشگاه گلاسکو، خاطرنشان می کند که تهاجمات کنونی بسیار شبیه به آنچه در بهار و تابستان ۲۰۲۳ اتفاق افتاده است. در آن تهاجم، نیروهای روسی طرفدار کی‌یف از مرز عبور کرده بودند کمی بیشتر در جنوب، در منطقه بلگورود و به طور موقت یک روستا را تصرف کردند و سپس تحت فشار توپخانه روسیه عقب‌نشینی کردند.

در آن زمان بی‌سابقه، تهاجمات سال گذشته با تاکید بر اینکه از قلمرو ملی روسیه محافظت ضعیفی دارد، به روسیه فشار آورد. پویایی جنگ در آن زمان به نفع اوکراین بود، زیرا ارتش این کشور موفق شده بود از حملات روسیه جلوگیری کند. حملات ۲۰۲۳ درست قبل از شروع ضدحمله کی‌یف آغاز شده بود و این تصور را ایجاد کرد که اوکراین می تواند به هر جایی حمله کند.

گروه‌های روسی ضد پوتین حملات جدید فرامرزی به روسیه انجام می‌دهند
گروه‌های روسی ضد پوتین حملات جدید فرامرزی به روسیه انجام می‌دهند

شرایط امروز بسیار متفاوت است. ضد حمله به پایان رسیده است و اوکراین اکنون بیشتر در عقب است. همانطور که علی اف خاطرنشان می کند مسکو یک خط دفاعی مشابه آنچه در اوکراین ایجاد کرد در حدود بیست کیلومتر در داخل خاک روسیه ایجاد کرده است. این خط از سنگرها از شمال منطقه کورسک تا جنوب منطقه بلگورود امتداد دارد.

علی اف می‌افزاید قبل از سال گذشته، روسیه هیچ موقعیت دفاعی در آنجا نداشت، به این معنی که می‌توان به عمق خاک روسیه حمله کرد.

نیروهای طرفدار اوکراین حمله به تتکینو را به دلیل موقعیت آسیب پذیر آن انتخاب کردند.

علی اف می گوید روستای تصرف شده پشت خط دفاعی نیست. این یک منطقه حائل است، چیزی که روسیه آن را منطقه امنیتی می نامد. نیروهای اوکراین از مرز عبور کرده و آن روستا را اشغال کنند.

تلاش برای نفوذ در انتخابات روسیه؟

اگر گرفتن یک روستای مرزی مانند تتکینو برای لژیون آزادی روسیه و دیگر گروه‌های مسلح روس‌های ضد پوتین هدف نسبتاً آسانی بود، باید دید تا چه مدت می‌توانند در آنجا بمانند. تاک خاطرنشان می کند اگر آنها وسایل نقلیه زرهی را گرفته اند، در انتظار عقب نشینی سریع هستند، بنابراین آنها گمان می کنند که نمی توانند تتکینو را برای مدت طولانی اشغال کنند.

اما چرا به جای تقویت دفاع در خط مقدم در دونباس، جایی که نیروهای اوکراین تحت فشار زیادی هستند، منابع را برای حمله به روسیه صرف کنیم؟ طبق گزارش مسکو تایمز، رسماً، لژیون آزادی روسیه مدعی شد که می‌خواهد بر انتخابات ریاست‌جمهوری که ۱۵ تا ۱۷ مارس برگزار می‌شود، تأثیر بگذارد.

هدف روس‌های طرفدار کی‌یف این است که به هموطنان خود نشان دهند که جایگزینی برای پوتین وجود دارد. نیکولو فاسولا، متخصص مسائل نظامی روسیه در دانشگاه بولونیا توضیح می‌دهد این راهی است که آنها تلاش می‌کنند به روس‌ها ثابت کنند که ابزاری برای آزادسازی روسیه از دست پوتین دارند.

رهبری نظامی اوکراین همچنین اعلام کرد که گروه‌های شبه‌نظامی روسیه به تنهایی و بدون اطلاع کی‌یف اقدام کرده‌اند. به گفته تاک، این بعید است زیرا برای اینکه بتوان نیروها و تانک‌ها را در این منطقه جابه‌جا کرد، حداقل به تأیید ضمنی ارتش اوکراین نیاز است. اما این به تقویت روایت عملیاتی که روس‌ها برای سرنگونی ولادیمیر پوتین انجام دادند، کمک می‌کند.

تاک می گوید، اما جاه طلبی های نیروهای ضد پوتین آشکارا دست نیافتنی است. وی خاطرنشان کرد این جنگجوها ابزار لازم برای رفتن به مکان خیلی دور را ندارند.

علی اف می گوید که تعداد کمی از روس ها حتی در مورد تسخیر تتکینو خواهند شنید. مشکل این است که بیشتر روس‌ها رسانه‌های مستقل یا رسانه‌های گروهی غربی را دنبال نمی‌کنند. و آنها با تبلیغات روسیه در مورد تلاش شکست خورده تروریستی اوکراینی علیه روسیه تغذیه خواهند شد.

قابلیت های انحرافی کی‌یف

در این راستا، حملات برون مرزی حتی می تواند معکوس باشد. فاسولا می گوید که تنها چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری روسیه، این تهاجمات احتمالاً جذابیت پوتین را به عنوان رئیس جمهور تقویت خواهد کرد. لفاظی روسیه محاصره شده کلیدی برای سکوی پرتاب پوتین است و این حملات به خاک روسیه اساساً از نظر افکار عمومی روسیه، حق داشتن با او را ثابت می کند.

اما این عملیات از نظر فرماندهی عالی اوکراین بی فایده نیست. تاک خاطرنشان می‌کند این نیروهای روسی ضد پوتین بخشی از قابلیت‌های انحرافی در اختیار کی‌یف هستند. هر یک از عملیات‌های آن‌ها برای فشار دادن مسکو به تخصیص منابعی که قادر به مداخله سریع برای دفاع از نقاط ورودی به خاک روسیه هستند، عمل می‌کند.

تاک می‌گوید این حملات بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر در منطقه در هفته‌های اخیر است. در پایان فوریه حملاتی علیه کشتی‌های جنگی روسیه در دریای سیاه صورت گرفت و پس از آن حمله با ده‌ها پهپاد به پالایشگاه نفت لوک اویل در کیریچی، نزدیک سن پترزبورگ انجام شد. هدف از این انحراف‌ها نشان دادن توانایی اخلال‌گرایانه اوکراین است، حتی زمانی که نقش اساسی دفاعی در خط مقدم قرار گیرد.

گروه‌های روسی ضد پوتین حملات جدید فرامرزی به روسیه انجام می‌دهند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا