ایرانجدیدترین اخبار

تشدید واکنش‌های بین المللی به حادثه دختر مترو

آرمیتا گراوند دختر بیهوش شده در مترو تهران به کما رفت

آرمیتا گراوند در کما؛ تشدید واکنش‌های بین المللی به حادثه دختر مترو

سازمان حقوق بشر ایران گفت جمهوری اسلامی سابقه طولانی‌ای در پنهان‌کاری جنایت‌های خود دارد و انجام یک تحقیق بین‌المللی مستقل امر ضروری است

آرمیتا گراوند در کما رفته و جمهوری اسلامی همچنان به سانسور و پنهان‌کاری ادامه می‌دهد و در همین حال واکنش‌های جهانی نیز در حال افزایش است.

آرمیتا گراوند در کما؛ تشدید واکنش‌های بین المللی به حادثه دختر مترو
آرمیتا گراوند در کما؛ تشدید واکنش‌های بین المللی به حادثه دختر مترو

همزمان با افزایش نگرانی‌ها در مورد وضعیت آرمیتا گراوند، دختر ۱۶ ساله‌ای که در بیمارستان فجر نیروی هوایی تهران به کما رفته است، فشارهای امنیتی و سانسور از سوی مقامات جمهوری اسلامی بر روی اطلاع‌رسانی مستقل ادامه دارد. در این میان، واکنش‌های داخلی و بین‌المللی نیز در حال افزایش است و انگشت اتهام به سوی حجاب‌بانان شهرداری تهران، پلیس اخلاق و اصل نظام اشاره می‌کند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در تاریخ چهارم اکتبر ۲۰۲۳ برابر یازدهم مهر ۱۴۰۲، با انتشار یک پیام در شبکه اجتماعی ایکس (که سابقاً توییتر نامیده می‌شد)، با اشاره به وضعیت آرمیتا گراوند در کما، نوشت: یک زن جوان دیگر در ایران تنها به دلیل اینکه موهایش در مترو تهران بیرون بوده، دست به مبارزه برای زندگی زده است.

وزیر خارجه آلمان این وضعیت را غیرقابل تحمل خواند.

وزیر خارجه آلمان همچنین مصاحبه تلویزیونی جمهوری اسلامی با پدر و مادر آرمیتا گراوند را به صورت تلویحی توصیف و آن را به عنوان یک مصاحبه اجباری تعبیر کرد.

آنالنا بربوک اظهار کرد: آن‌ها نباید به جلوی دوربین کشانده شوند.

آبرام پیلی، قائم مقام نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، صبح روز پنجشنبه با انتشار یک پیام در شبکه اجتماعی ایکس، اعلام کرد که گزارش‌های حمله ماموران پلیس اخلاقی جمهوری اسلامی به آرمیتا گراوند را دنبال می‌کند. او این گزارش‌ها را به عنوان موضوعی نگران‌کننده و تکان‌دهنده توصیف کرد.

آبرام پیلی اظهار کرد که دولت آمریکا همچنان در کنار جامعه شجاع ایران ایستاده و با جامعه جهانی همکاری می‌کند تا جمهوری اسلامی مسئولیت پذیری نسبت به اقدامات خود را به عهده بگیرد.

همچنین، سازمان حقوق بشر ایران با انتشار یک بیانیه، خواستار پیگیری و انجام تحقیق مستقل بین‌المللی درباره حادثه‌ای است که منجر به بیهوشی، کما و وضعیت ناپایداری نوجوان ۱۶ ساله در بیمارستان فجر نیروی هوایی در تهران شده است.

با توجه به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، به دلیل سابقه طولانی جمهوری اسلامی در تکذیب وقایع و پنهان‌کاری در مورد جنایات مامورانش، آغاز یک تحقیق مستقل بین‌المللی برای بررسی جزئیات دقیق این حادثه ضروری می‌باشد.آرمیتا در کما

سازمان حقوق بشر ایران در بخش دیگری از بیانیه‌ تاکید کرد که جامعه جهانی باید این تحقیق را حمایت کرده و فشار بیشتری بر جمهوری اسلامی به منظور پذیرش هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد اعمال کند.

دیده‌بان سازمان ملل متحد نیز همراه با انتشار تصویری از آرمیتا گراوند، پیامی به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال کرد.

دیده‌بان سازمان ملل متحد در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد نوشت: آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله، پس از تجربه ضرب و شتم توسط ماموران پلیس اخلاقی رژیم اسلامی ایران، در کما به سر می‌برد.

آرمیتا گراوند در کما؛ تشدید واکنش‌های بین المللی به حادثه دختر مترو
آرمیتا گراوند در کما؛ تشدید واکنش‌های بین المللی به حادثه دختر مترو

دیده‌بان سازمان ملل متحد از نماینده جمهوری اسلامی پرسید که در چنین وضعیتی، چگونه ممکن است کمتر از یک ماه دیگر، در دوم ماه نوامبر، ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل را به عهده بگیرد؟

شامگاه یکشنبه، در شبکه‌های اجتماعی گزارشی منتشر شد که می‌گوید ماموران مترو به دلیل اینکه یک دختر دانش‌آموز مقنعه سر نکرده بود، با او درگیر شده و او را هل داده‌اند، که در اثر این برخورد، سر دختر جوان به میله آهنی برخورد کرده و او بیهوش شده است.آرمیتا در کما

سازمان حقوق بشری هەنگاو نیز شامگاه چهارشنبه در گزارشی ذکر کرد که گروهی از نیروهای حراست وزارت آموزش و پرورش به همراه یک تیم از ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به هنرستانی که آرمیتا در آنجا تحصیل می‌کند، رفتند و دانش‌آموزان و کارکنان هنرستان را تهدید کردند.

آنها اعلام کرده‌اند که در صورت هرگونه اطلاع‌رسانی یا انتشار عکس‌های آرمیتا، با افراد مذکور به شدت برخورد خواهد شد.

مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی تمام اتهامات در این مورد را تکذیب و ادعا کرده‌اند که آرمیتا گراوند تنها به دلیل افت ناگهانی فشار خون به وضعیت بیهوشی درآمده و به بیمارستان منتقل شده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا