جدیدترین اخبارجهان

پیمان دفاعی اسرائیل و آمریکا در پرتو توافق صلح بین ریاض و تل‌آویو و برنامه اتمی ایران

مقام برجسته امنیتی اسرائیل اظهار کرده است که ایران ابتدا توانایی بازدارندگی اسرائیل را بر اساس تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل ارزیابی می‌کند

پیمان دفاعی اسرائیل و آمریکا در پرتو توافق صلح بین ریاض و تل‌آویو و برنامه اتمی ایران

وب‌سایت المانیتور در تاریخ سه‌شنبه ۳ اکتبر ۲۰۲۳ برابر با ۱۱ مهر ۱۴۰۲ با انتشار یک تحلیل اعلام کرد که نشانه‌های روزافزونی در خصوص پیمان دفاعی اسرائیل و آمریکا به عنوان بخشی از یک توافق صلح احتمالی بین عربستان سعودی و اسرائیل وجود دارد.

پیمان دفاعی اسرائیل و آمریکا در پرتو توافق صلح بین ریاض و تل‌آویو و برنامه اتمی ایران
پیمان دفاعی اسرائیل و آمریکا در پرتو توافق صلح بین ریاض و تل‌آویو و برنامه اتمی ایران

پس از سال‌ها مخالفت با امضای یک پیمان دفاعی با ایالات متحده، اسرائیل در حال حاضر علاقه‌مند به این ایده شده است.

نگرانی طولانی‌مدت اسرائیل از آنجا نشأت می‌گرفت که این گونه پیمان ممکن بود عملیات نظامی این کشور را در مقابل دشمنانش محدود کند. رهبران نظامی و متخصصان اسرائیلی سال‌ها علیه امضای پیمان دفاعی اسرائیل و آمریکا اعتراض داشتند به این دلیل که این پیمان، اسرائیل را موظف به مشورت با ایالات متحده قبل از هر نوع عملیات نظامی می‌کرد.

همچنین، مذاکرات در سطح بالا در حال حاضر در اسرائیل برای تعیین یک قالب مناسب برای پیمان دفاعی اسرائیل و آمریکا در جریان است.

یکی از فرماندهان سابق نیروهای دفاعی اسرائیل (آی‌دی‌اف) سه ماه پیش در گفتگو با المانیتور این سوال را مطرح کرد که اگر تصمیم بگیریم برای جلوگیری از توانایی هسته‌ای ایران حمله کنیم و ایالات متحده این اقدام را تایید نکند، چه اتفاقی می‌افتد؟ اسرائیل می‌تواند تنهایی از خود دفاع کند، این اصل اساسی استقلال ماست و هیچ نیتی برای انحراف از آن وجود ندارد.

با این وجود، از آن زمان تمام امور تغییر یافته است. در حال حاضر، پیمان دفاعی اسرائیل و آمریکا، که از مدل اتحاد دفاعی کامل مانند ناتو فاصله دارد، در دستور کار هر دو کشور قرار گرفته و به نظر می‌رسد که تشکیلات دفاعی اسرائیل تمایل به حمایت از آن دارند.

براساس گزارش المانیتور، این نوع توافق احتمالاً نگرانی‌های عمومی مرتبط با توافق صلح سه‌جانبه بین عربستان سعودی، ایالات متحده و اسرائیل را به حداقل می‌رساند. این نگرانی‌ها شامل مواردی مثل تصویب پروژه‌های انرژی هسته‌ای در عربستان سعودی و غنی‌سازی اورانیوم (احتمالاً در تاسیسات ایالات متحده) در سرزمین عربستان سعودی می‌شوند.

 پیمان دفاعی اسرائیل و آمریکا، ممکن است نمایانگر این باشد که اسرائیل به تدریج فرآیند تبدیل شدن ایران به یک کشور با قابلیت هسته‌ای در آینده را تصور می‌کند. همانگونه که یک مقام برجسته امنیتی سابق اسرائیل درباره وضعیت کنونی اظهار داشت: ایران هنوز یک کشور هسته‌ای نیست، اما از قبل دارای توانایی بازدارندگی هسته‌ای است.

به گزارش المانیتور، از آنجا که ایران مانند گذشته به توانایی هسته‌ای نزدیک است و هیچ قدرت بزرگی حاضر به استفاده از نیروی نظامی برای مهار جاه‌طلبی‌های ایران نیست و همچنین اسرائیل نمی‌تواند به تنهایی اقدام کند، به نظر می‌رسد که تل‌آویو جز امضای یک توافق دفاعی با ایالات متحده چاره‌ای دیگر برای کاهش نگرانی‌های خود نداشته باشد.

یک منبع نظامی بسیار آگاه اسرائیلی، که تمایلی به فاش کردن نامش نداشت، به المانیتور گفت: ایالات متحده در این سال‌ها تغییرات استراتژیک مهمی را تجربه کرده و این تغییرات به نفع ما نیستند. این تغییرات تأثیراتی گسترده دارند و یهودیان آمریکایی دیگر مانند گذشته به اسرائیل پایبند نیستند.

این منبع آگاه افزود: بدون شک، در آینده حداقل ۱۰ یا ۲۰ سال، آمریکایی‌ها به ما آنچه را که ۱۰ یا ۲۰ سال پیش به ما ارائه می‌دادند، نخواهند داد. بنابراین، هر اقدامی که در حال حاضر برای تثبیت ائتلاف ما و ایجاد تعهد‌های مکتوب با آمریکا قابل بررسی‌ست، لازم است مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش المانیتور، ران درمر، وزیر امور استراتژیک و سفیر سابق اسرائیل در واشنگتن که از نزدیکان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌باشد، در ابتدا از پیمان دفاعی اسرائیل و آمریکا حمایت می‌کرد اما اکنون به دنبال ایجاد یک توافق نظامی به سبک سنتی نیست که هر دو کشور را در صورت حمله به یکی از آن‌ها ملزم کند که به یکدیگر کمک کنند، به جای آن به دنبال تصویب یک پیمان دفاعی محدود  است که تنها با مشورت مشترک، اقدام به حمله نظامی صورت گیرد.

تغییر در نگرش مقامات امنیتی اسرائیل همچنین ناشی از تغییر توازن قوا در منطقه خاورمیانه و کاهش تأثیرگذاری اسرائیل در سال‌های اخیر است.

یک مقام برجسته امنیتی اسرائیل به المانیتور اعلام کرد که ایران در ارزیابی توان بازدارندگی اسرائیل، در مرحله اول، تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل را ارزیابی می‌کند.

این مقام امنیتی اسرائیل اظهار کرد: رشد تنش‌ها در روابط بین دو کشور، یعنی اسرائیل و آمریکا، و تضعیف ائتلاف مبتنی بر ارزش‌های دموکراتیک مشترک، توانایی اسرائیل برای بازدارندگی ایران را کاهش می‌دهد.

این مقام اسرائیلی اظهار داشته که یک توافقنامه دفاعی که با تأیید دولت اسرائیل و آمریکا و شاید حتی تأیید مجلس‌های قانون‌گذار هر دو کشور امضا شود، می‌تواند روابط استراتژیک بین ما و بزرگترین متحدانمان را تجدید و تقویت کند.

پیمان دفاعی اسرائیل و آمریکا در پرتو توافق صلح بین ریاض و تل‌آویو و برنامه اتمی ایران
پیمان دفاعی اسرائیل و آمریکا در پرتو توافق صلح بین ریاض و تل‌آویو و برنامه اتمی ایران

نتانیاهو  نتانیاهو  نتانیاهو نتانیاهو  نتانیاهو

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا