جدیدترین اخبارجهان

سی‌ان‌ان: سلاح‌های توقیف شده از جمهوری اسلامی به اوکراین ارسال می‌شوند

آمریکا سلاح‌های توقیف شده از جمهوری اسلامی را به اوکراین منتقل خواهد کرد

سلاح‌های توقیف شده از جمهوری اسلامی به اوکراین ارسال می‌شوند

مقامات آمریکایی اعلام کردند که قصد دارند هزاران تسلیحات و مهمات توقیف شده جمهوری اسلامی را به اوکراین منتقل کنند. این اقدام می‌تواند به ارتش اوکراین در کاهش برخی از نیازهای بحرانی خود کمک کند، چراکه ارتش اوکراین منتظر پول و تجهیزات بیشتر از طرف ایالات متحده و متحدانش است.

سلاح‌های توقیف شده از جمهوری اسلامی به اوکراین ارسال می‌شوند
سلاح‌های توقیف شده از جمهوری اسلامی به اوکراین ارسال می‌شوند

فرماندهی مرکزی آمریکا پیش از این نیز بیش از یک میلیون گلوله مهمات توقیف شده جمهوری اسلامی را به نیروهای مسلح اوکراین منتقل کرده بود.

سنتکام در یک اطلاعیه مطبوعاتی اعلام کرد که این انتقال در روز دوشنبه انجام شده است.

در این اطلاعیه آمده است که دولت در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۳ از طریق اقدام قانونی وزارت دادگستری علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مالکیت این تسلیحات را به دست آورده است.

وزارت دادگستری در ماه جولای اعلام کرد که به دنبال مصادره بیش از ۹۰۰۰ تفنگ، ۲۸۴ مسلسل، تقریباً ۱۹۴ موشک انداز، بیش از ۷۰ موشک هدایت شونده ضد تانک و بیش از ۷۰۰۰۰۰ گلوله مهمات است که توسط نیروی دریایی ایالات متحده از جمهوری اسلامی کشف و ضبط شده است.

این مهمات در ابتدا توسط نیروهای دریایی فرماندهی مرکزی ایالات متحده از کشتی بدون تابعیت ترانزیت مروان ۱ در تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۲۲ کشف و ضبط شد.

در این بیانیه آمده: دولت بایدن ماه‌هاست که در حال بررسی نحوه ارسال قانونی سلاح‌های توقیف شده جمهوری اسلامی که در مراکز سنتکام در سراسر خاورمیانه ذخیره می‌شوند، برای اوکراینی‌ها بوده است.

طی سال گذشته، نیروی دریایی آمریکا هزاران تفنگ تهاجمی و بیش از یک میلیون گلوله جمهوری اسلامی را از کشتی‌های مورد استفاده رژیم ایران برای ارسال سلاح به یمن کشف و ضبط کرده است.

این توقیفات که اغلب با نیروهای متحد منطقه‌ای انجام می شود، کشتی های کوچک بدون تابعیت را در مسیرهایی هدف قرار می‌دهد که در گذشته برای قاچاق اسلحه به حوثی ها در یمن استفاده می شد.

در اواسط ژانویه، ایالات متحده به نیروهای فرانسوی در توقیف ۳۰۰۰ تفنگ تهاجمی از رژیم ایران به یمن و همچنین ۲۳ موشک هدایت شونده ضد تانک کمک کرد. پس از توقیف، ایالات متحده سلاح‌های توقیف شده را در اختیار گرفت.

با توجه به اظهارات فرماندهی مرکزی، این ممنوعیت غیرقانونی تسلیحات به مدت دو ماه اجرا شد و در این مدت ایالات متحده و شرکای آن مجموعاً ۵۰۰۰ سلاح و ۱.۶ میلیون تسلیحات را کشف کردند

مقامات اعلام کردند که وزارت دادگستری و مقامات دفاعی با هم همکاری کرده‌اند تا یک مسیر قانونی برای ارسال سلاح‌های توقیف شده ایرانی به اوکراین را پیدا کنند، و یکی از راه‌ها این است که از طریق مقامات غیر نظامی ایالات متحده انجام شود.

وزارت دادگستری حداقل دو شکایت برای مصادره تسلیحات و سلاح‌های توقیف شده جمهوری اسلامی در سال جاری ثبت کرده است.

علاوه بر اعلامیه‌ای در ماه ژوئیه، در ماه مارس وزارت دادگستری اعلام کرد که در پی ضبط یک میلیون گلوله مهمات جمهوری اسلامی، هزاران فیوز مجاورتی برای نارنجک‌های راکت‌نشین و هزاران پوند پیشران برای نارنجک‌های راکت‌نشینی که توسط نیروی دریایی توقیف شده بودند، در ترانزیت به یمن نیز از رژیم ایران به دست آمده بود.

جاناتان لرد، یکی از مقامات دفاعی سابق آمریکا و دستیار کنگره که اکنون مدیر برنامه امنیتی خاورمیانه در مرکز امنیت آمریکایی جدید است، گفت: اوکراین به تدارکات مختلف برای تلاش های جنگی نیاز دارد، در حالی که این راه حلی برای همه نیازهای نظامی اوکراین نیست، حمایت حیاتی را ارائه خواهد کرد.

برنامه امنیتی شرق در مرکز امنیت جدید آمریکا، دولت ایالات متحده را تحت فشار قرار داد تا سلاح های توقیف شده ایرانی را در فوریه به اوکراین بفرستد.

جاناتان لرد افزود که این اقدام می تواند پیامدهایی بر روابط جمهوری اسلامی با روسیه نیز داشته باشد.

جاناتان لرد گفت: بیش از یک سال است که پهپادهای ایرانی در دست ارتش روسیه برای حمله و کشتار غیرنظامیان اوکراینی استفاده شده است.

بعد انسانی ماجرا این است که اوکراین از سلاح‌های توقیف شده جمهوری اسلامی برای حفاظت از مردم خود در برابر تهاجم و سوء استفاده جنایتکارانه روسیه بهره می‌برد و علاوه بر این، این سیاست ممکن است فشار بیشتری بر روابط رو به رشد بین مسکو و تهران به همراه داشته باشد.

این تصمیم ممکن است بین جمهوری اسلامی و روسیه، که در چند ماه اخیر یک شراکت دفاعی فعال برقرار کرده‌اند، با توجه به اینکه تهران از هواپیماهای بدون سرنشین برای جنگ در اوکراین استفاده می‌کند و روسیه هم با رژیم ایران در زمینه تولید موشک و پدافند هوایی همکاری می‌کند، شکافی ایجاد کند.

سلاح‌های توقیف شده از جمهوری اسلامی به اوکراین ارسال می‌شوند
سلاح‌های توقیف شده از جمهوری اسلامی به اوکراین ارسال می‌شوند

اخبار امروز ایران جنگ اوکراین روسیه    اخبار امروز ایران جنگ اوکراین روسیه    اخبار امروز ایران جنگ اوکراین روسیه  اخبار امروز ایران جنگ اوکراین روسیه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا