جدیدترین اخبارجهان

علی واعظ چهره مرموزی که باید بشناسید

عضو شبکه نفوذ جمهوری اسلامی پنج بار از کاخ سفید دیدار کرده است

علی واعظ چهره مرموزی که باید بشناسید

مشاهدات نشان می‌دهد که اعضای ادعایی گروه رژیم ایران، از جمله علی واعظ، همکار سابق در ارتباط با مقامات بالادستی دولت بایدن، دسترسی داشته‌اند.

علی واعظ چهره مرموزی که باید بشناسید
علی واعظ چهره مرموزی که باید بشناسید

با توجه به گزارش‌های سمافور، علی واعظ، مدیر پروژه ایران و مشاور ارشد رییس گروه بین‌المللی بحران، هفته گذشته به عنوان یکی از افراد متهم در یک شبکه گسترده تبلیغاتی که تحت کنترل جمهوری اسلامی بود و به ترویج دیدگاه‌های تهران در واشنگتن و ایجاد نفوذ در سیاست‌ها کمک می‌کرد، شناخته شد.

بر اساس گزارش‌ها، علی واعظ به عنوان یکی از اعضای ابتکار کارشناسان ایران، با دیگر افراد ارشد حکومت ایران در یک عملیات نفوذی که توسط وزارت خارجه جمهوری اسلامی اداره می‌شده، تبادل اطلاعاتی داشته است.

این ملاقات‌ها سوالاتی را مطرح می‌کند از جمله این که آیا دولت بایدن از مشارکت علی واعظ در عملیات نفوذ رژیم ایران آگاه بوده؟ و آیا امکان انتقال اطلاعات داخلی درباره دیپلماسی دولت به تهران از سوی او وجود داشته؟

علی واعظ یکی از همکاران نزدیک به رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بود. رابرت مالی در اوایل سال جاری از مقام خود برکنار شد و به دلیل تحقیقات درباره سوء استفاده از اطلاعات محرمانه از مسئولیت‌های خود محروم شد.

علی واعظ حداقل در پنج جلسه بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به کاخ سفید وارد شده است. این ملاقات‌ها به دلیل دیپلماسی بین‌المللی دولت بایدن با رژیم ایران بوده که به انعقاد توافقی در ماه گذشته منجر شد و تقریباً ۶ میلیارد دلار درآمد برای رژیم تروریستی جمهوری اسلامی فراهم کرد.

به نظر می‌رسد دیدارهای علی واعظ با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده دولت برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، در رابطه با مسائل مهمی انجام شده است.

سالیوان و مک‌گورک نقش مهمی در بازگشایی دیپلماتیک با رژیم ایران و مشارکت در مذاکراتی ایفا کرده‌اند که به پرداخت ۶ میلیارد دلار به عنوان باج در ازای آزادی پنج شهروند آمریکایی که به ناحق زندانی شده بودند، منجر شد.

علیرضا نادر، تحلیلگر ایرانی که در واشنگتن مستقر است، اظهار کرد: دولت بایدن باید به مردم آمریکا در مورد تعامل با کارشناسان ایران صداقت داشته باشد. آیا سالیوان و مک‌گورک می‌دانستند که علی واعظ به‌طور فعال از جمهوری اسلامی دفاع می‌کند؟ آیا این تعامل با منافع واشنگتن تطابق داشت؟ اگر این موضوع را می‌دانستند، چرا اجازه دادند که این نفوذ گسترده در سیاست خارجی ایالات متحده رخ دهد؟

علی واعظ چهره مرموزی که باید بشناسید
علی واعظ چهره مرموزی که باید بشناسید

در تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۲، علی واعظ در فهرست بازدیدکنندگان کاخ سفید به عنوان دستیار شخصی هازل کاستیلو، همکار سالیوان، ثبت شد. دو ماه بعد نیز علی واعظ در فهرست بازدیدکننده وست وینگ همراه کیمبرلی لانگ، یکی از دستیاران سالیوان ثبت شد.

علی واعظ سپس در تاریخ‌های ۳ و ۸ فوریه از کاخ سفید دیدار کرد و در هر دو مورد با مک‌گورک دستیار اصلی دولت در امور خاورمیانه و شمال آفریقا ملاقات نمود. در ماه مارس، واعظ همچنین در یک مراسم تعطیلات نوروزی شرکت کرد و به مناسبت سال نو ایرانی، دیدار دیگری در کاخ سفید داشت.

سخنگوی گروه بین‌المللی بحران در مکانی که علی واعظ به عنوان مدیر پروژه ایران فعالیت می‌نماید، اظهار نمود که واعظ به طور متداول در نقش یک تحلیلگر با مقامات دولتی ملاقات می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: در طی دهه گذشته، علی واعظ با مقامات سه دولت متوالی ایالات متحده برای برگزاری گفتگو درباره سیاست‌های جمهوری اسلامی دیدار نموده است، همچنین او با دیپلمات‌ها و مقامات اروپایی از مناطق مختلف خاورمیانه تعامل داشته است.

این موارد اغلب شامل تهدید بی‌پایان برنامه هسته‌ای رژیم ایران و راه‌کارهای مقابله با سیاست منطقه‌ای این حکومت دینی هستند که به عنوان یک تهدید اساسی برای نیروها و متحدان ایالات متحده شناخته می‌شود. این دیدارها بدون شک باعث بررسی دقیق‌تری از تعامل نزدیک دولت بایدن با چندین تحلیلگر می‌شوند که به ادعا بخشی از تلاش‌های کارشناسان ایران هستند.

یکی از مقامات برجسته سابق دولت ایالات متحده اظهار کرد: هر کسی که نوشته های علی واعظ را مطالعه و مشاهده کرده باشد، می‌تواند به چه اندازه وفاداری واعظ به تهران و روابط او با مقامات جمهوری اسلامی در راستای منافع کاخ سفید را درک کند. این مطالب ممکن است به عنوان موضوعی مهم برای تحقیقات آتی مورد توجه قرار گیرند. طرفداران او احتمالاً پیش از این می‌دانستند که او دارای روابط نزدیکی با تهران است و موافق مواضع تهران در مذاکرات می‌باشد.

 در ایمیل‌های فاش شده رژیم ایران که توسط سمافور بررسی شده، علی واعظ نشان می‌دهد که با مصطفی زهرانی، که ریاست یک اتاق فکر مستقر در تهران و نزدیک به رژیم را بر عهده دارد در تماس بوده است.

بنا بر گزارش‌ها علی واعظ نسخه‌هایی از نوشته‌های خود را برای بازبینی قبل از انتشار برای زهرانی فرستاده است.

علی واعظ چهره مرموزی که باید بشناسید
علی واعظ چهره مرموزی که باید بشناسید

به گفته سمافور، حداقل در یک مورد، نوشته‌های واعظ به جواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق ایران ارسال شده است.

گابریل نورونها، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا که در حوزه پرونده‌های رژیم ایران مشغول به کار بود، اظهار کرد که جلسات در کاخ سفید نشان می‌دهد که شبکه تأثیرگذاران ایران در تلاش است تا اهداف و اولویت‌های خود را در سطوح بالاتر دولتی دنبال نماید.

گابریل نورونها که به عنوان مدیر اجرایی اندیشکده امنیت ملی پولاریس فعالیت می‌کند، اظهار نمود: وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرده که هیچ دلیل محکمی برای تصور اینکه جمهوری اسلامی در دولت ایالات متحده فعالیت نفوذ دارد مشاهده نشده است، ولی گزارش‌های بازدیدکنندگان از کاخ سفید نشان می‌دهد که این ادعا نادرست است.

امتناع دولت بایدن از اعتراف به وجود یا موفقیت عملیات‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی، ساده‌لوحی افراطی یا پوشش دیگری را نشان می‌دهد.

اخبار اخیر نشان می‌دهد که ادعای وجود شبکه نفوذ جمهوری اسلامی در دولت بایدن پیش از این در کنگره مورد بحث و گمانه زنی قرار گرفته که معتقدند دولت تحت تأثیر جاسوسان مرتبط با تهران قرار گرفته است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا