جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را همچنان ثابت نگه می دارد اما نسبت به افزایش قریب الوقوع نرخ بهره هشدار داد

بانک مرکزی کانادا علیرغم افزایش کم سابقه تورم تصمیم گرفت نرخ بهره را برای سه ماهه اول سال ثابت نگه دارد اما هشدار داد که نرخ بهره ممکن است به زودی افزایش یابد

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را همچنان ثابت نگه می دارد اما نسبت به افزایش قریب الوقوع نرخ بهره هشدار داد

بانک مرکزی کانادا هدف گذاری نرخ بهره اصلی خود را روی ۰.۲۵ درصد نگه داشت اما هشدار داد که این نرخ بهره به زودی تغییر خواهد کرد. نرخ روندساز بانک مرکزی از مارس ۲۰۲۰ {هنگام شروع موج اول پاندمی کووید-۱۹ که اقتصاد وارد یک سیر نزولی شد و سه میلیون شغل از بین رفت} تا به حال در پایین ترین سطح خود باقی مانده است. بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را همچنان ثابت نگه می دارد اما نسبت به افزایش قریب الوقوع نرخ بهره هشدار داد

بانک مرکزی روز چهارشنبه گفت که بهبود ایجاد شده از آن زمان تا به حال به خصوص در طول چند ماه گذشته بسیار قوی تر از حد انتظار بوده است.

تصمیم گیرنده ارشد بانک مرکزی در بیانیه ای اعلام کرد که اقتصاد در حال رسیدن به سطح ظرفیت کامل است، از جمله بازار نیروی کار که طبق اغلب استانداردها به سطح پیش از پاندمی برگشته است.

به دلیل بهبود اقتصادی، اکنون بانک مرکزی می گوید از این پس متعهد نمی شود که سیاست کلیدی نرخ بهره ۰.۲۵ درصدی خود را حفظ کند و اضافه می کند که نرخ بهره باید افزایش داده شود تا بتوان نرخ تورم را به سطح هدف گذاری دو درصدی بانک مرکزی بازگرداند.

تیف مَکلِم (Tiff Macklem) رئیس بانک مرکزی کانادا در بیانیه ای گفت «نرخ بهره باید برای مهار تورم افزایش داده شود. کانادایی ها باید انتظار یک مسیر صعودی برای نرخ بهره را داشته باشند.»

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را همچنان ثابت نگه می دارد اما نسبت به افزایش قریب الوقوع نرخ بهره هشدار داد
بانک مرکزی نرخ بهره را ثابت نگه میدارد

رئیس کل بانک مرکزی علاوه بر این به شیوع پرشتاب واریانت اومیکرون به عنوان یک «عامل غیرقابل پیش بینی» اقتصادی در داخل و خارج از کشور اشاره کرد تا توضیح دهد که چرا بانک مرکزی روز چهارشنبه برای افزایش تدریجی نرخ بهره دست نگه داشته است.

مکلم گفت «رویکرد ما به سیاست پولی در طول پاندمی سنجیده و حساب شده بود و متوجه بودیم که گسترش سریع اومیکرون میزان خرج کردن در سه ماهه اول را تعدیل خواهد کرد. بنابراین امروز تصمیم گرفتیم که سیاست نرخ بهره خود را بدون تغییر حفظ کنیم و تعهد خود نسبت به حفظ نرخ بهره در پایینترین سطح را لغو کنیم و سیگنال بدهیم که در ادامه سال می توان انتظار داشت که نرخ بهره افزایش پیدا کند.»

بانک مرکزی در گزارش دورنمای اقتصادی خود هشدار داد که نرخ تورم احتمالا قبل از این که تا پایان سال کاهش پیدا کند ابتدا در سه ماهه اول به بالاتر از ۵ درصد افزایش خواهد یافت.

بنابراین انتظار می رود که آهنگ رشد قیمت تا پایان ۲۰۲۲ کاهش یابد اما پیش بینی می شود که نرخ تورم برای کل سال وارد ۴.۲ درصد شود که نسبت به نرخ ۳.۴ درصد پیش بینی شده توسط بانک مرکزی در اکتبر بالاتر است.

نظرسنجی بانک مرکزی کانادا نشان می دهد که کانادایی ها اکنون انتظار دارند که نرخ بهره به مدت طولانی تری در سطح بالا باقی بماند.

هرچقد بالا باقی ماندن نرخ تورم بیشتر طول بکشد احتمال اینکه کانادایی ها به این باور برسند که نرخ تورم در طولانی مدت بالا باقی خواهند ماند افزایش می یابد و بانک مرکزی نگران است که این موضوع به رشد افسارگسیخته قیمتها منجر شود.

بانک مرکزی در اطلاعیه اعلام نرخ بهره گفت که از ابزارهای سیاست گذاری خود استفاده می کند تا تضمین کند «پیش بینی های کوتاه مدت نرخ تورم در تورم جاری نهادینه نمی شود.»

بانک مرکزی برآورد می کند که در سال ۲۰۲۱ اقتصاد ۴.۶ درصد رشد کرده که نیم درصد پایینتر از پیش بینی بینی اکتبر است و اکنون پیش بینی می کند که رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ به چهار درصد برسد که از پیش بینی ۴.۳ درصد قبلی پایینتر است.

رئیس بانک مرکزی کانادا گفت که بخشی از تنزل پیش بینی رشد تولید در سال جاری به دلیل اثرات اومیکرون بود و مشکلات زنجیره تامین در سال جاری «پیامدهای منفی بزرگتر و بسیار گسترده تری برای فعالیتهای اقتصادی» خواهد داشت.

بانک مرکزی گفت که احتمال برقراری مجدد محدودیت ها در داخل و خارج از کشور به دلیل ظهور واریانت های بیشتر در آینده نیز باعث مبهم شدن دورنمای اقتصادی می شود. 

نرخ کلیدی بهره اصلی    نرخ کلیدی بهره اصلی    نرخ کلیدی بهره اصلی  نرخ کلیدی بهره اصلی    نرخ کلیدی بهره اصلی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا