ایرانجدیدترین اخبار

در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری جمهوری اسلامی از سرکوب‌های خود دفاع می کند

رهبر جمهوری اسلامی از سرکوب اعتراضات سراسری ابراز پشیمانی نمی‌کند

در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری جمهوری اسلامی از سرکوب‌های خود دفاع می کند

تقریبا یک سال پس از شروع اعتراضات سراسری در ایران، ابراهیم رئیسی، در مصاحبه با NBC News از واکنش حکومت به اعتراضات سراسری دفاع کرد و هشدار داد که کسانی که تلاش می کنند بی ثباتی در جمهوری اسلامی ایجاد کنند، هزینه زیادی خواهند پرداخت.

در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری جمهوری اسلامی از سرکوبهای خود دفاع می کند
در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری جمهوری اسلامی از سرکوبهای خود دفاع می کند

رئیسی در اولین مصاحبه خود با یک شبکه خبری غربی پس از قتل مهسا امینی که در بازداشت پلیس امنیت اخلاق از سال گذشته  خشم عمومی را برانگیخت، به لستر هولت از NBC News گفت که قدرت های آمریکایی و اروپایی به اعتراضات دامن زده‌اند و نیروهای امنیتی با معترضان به شیوه مسالمت آمیز برخورد کرده‌اند.

رئیسی در پاسخ به سئوالی درباره گزارش‌های حقوق بشری مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی به دنبال ساکت کردن و سرکوب فعالان قبل از اولین سالگرد قتل مهسا امینی بوده، گفت که حکومت آماده است تا به سخنان معترضان واقعی گوش دهد، اما تلاش‌ها برای بی‌ثبات کردن کشور را تحمل نخواهد کرد.

رئیسی از طریق یک مترجم دولتی، با بیان اینکه مطمئن باشید که جمهوری اسلامی همیشه آماده شنیدن سخنان معترضان بوده، گفت و کسانی که قصد سوء استفاده از نام خانم امینی را دارند، به این بهانه عامل بیگانگان برای ایجاد این بی ثباتی در کشور هستند، می دانیم که چه بر سر آنها می آید. و می دانند که به خطر انداختن امنیت مردم و امنیت جامعه هزینه های زیادی را به همراه خواهد داشت.

قتل مهسا امینی در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ موجی از اعتراضات را در سراسر کشور برانگیخت که به بزرگترین چالش علیه رژیم جمهوری اسلامی از زمان تأسیس آن در سال ۱۹۷۹ تبدیل شده است.

معترضان شعار زن، زندگی، آزادی و همچنین شعارهای ضد رژیم سر دادند. شعارهایی از جمله مرگ بر دیکتاتور و نمادهای نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار دادند.در آستانه سالگرد اعتراضات

زنان و دختران روسری های خود را سوزاندند، پس از دستگیری‌های دسته جمعی و سرکوب خشونت‌آمیز که منجر به کشته شدن صدها نفر شد، اعتراضات در نهایت طی چند ماه کمرنگ شد.

گروه های حقوق بشری می گویند که نیروهای امنیتی بیش از ۵۰۰ نفر از جمله ده ها نوجوان و کودک را کشتند و ده ها هزار نفر را دستگیر کردند. اما رئیسی گفت که نیروهای امنیتی تمام تلاش خود را برای برخورد مسالمت آمیز با تظاهرکنندگان انجام دادند و بین معترضان واقعی و کسانی که از خشونت برای حمله به حکومت یا پلیس استفاده می کنند، تفاوت قائل شدند.

او گفت ایرانیانی که اعتراض می کنند، آزاد هستند، اما کسانی که قرار است امنیت را تضعیف کنند، ما اجازه این کار را نمی‌دهیم

رئیسی اضافه کرد: کسانی که افرادی را کشتند، به پلیس و نیروهای امنیتی حمله کردند و در کشور اموال عمومی را تخریب کردند، ما نیز به آنها رحم نکردیم.

او سپس مدعی شد که در جمهوری اسلامی همچنان آزادی بیان و آزادی عقیده وجود دارد و در بیانیه‌های ما می‌بینید که همه در کشور آزادند که اظهار نظر کنند.در آستانه سالگرد اعتراضات

حامیان حقوق بشر، ناظران سازمان ملل و گروه های آزاد مطبوعات می گویند که مقامات جمهوری اسلامی پس از شروع اعتراضات سراسری دسترسی به اینترنت را به شدت محدود کردند، برنامه های رسانه های اجتماعی را مسدود کردند، روزنامه نگاران را دستگیر و به دنبال مجازات هرگونه انتقاد عمومی از حکومت بودند.

رئیسی این اتهامات را رد کرد و تاکید کرد که ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی تلاش کرده اند از قتل مهسا امینی برای تضعیف حکومت سوء استفاده کنند.در آستانه سالگرد اعتراضات

این یک جنگ ترکیبی و یک جنگ شناختی بود، جنگ سیاسی و جنگ اقتصادی، جنگ رسانه ای و جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی بود. آنها به خانم امینی اهمیت نمی دادند.

رئیسی گفت: این رویکرد آمریکایی است، آنها به بهانه حقوق بشر کشور را بی ثبات می کنند.

او قتل مهسا امینی را یک حادثه خواند وگفت مقامات به سرعت و به طور کامل این پرونده را بررسی کردند و پاسخ دادند.

رئیسی گفت من شخصاً برای بررسی ماجرا با خانواده خانم امینی ملاقات داشتم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا