جدیدترین اخبارجهان

تد کروز باج ۶ میلیارد دلاری بایدن به جمهوری اسلامی را محکوم کرد

انتقاد چهره‌های جمهوری‌خواه و دمکرات از تصمیم بایدن برای معاف کردن بانک‌ها از تحریم‌های ایران

تد کروز باج ۶ میلیارد دلاری بایدن به جمهوری اسلامی را محکوم کرد

تد کروز ادعا می‌کند که ۱۰ میلیارد دلار دیگر نیز به دلیل عدم اجرای تحریم ها به رژیم ایران منتقل می شود.

اعلام دولت بایدن در روز دوشنبه مبنی بر آزادسازی وجوه بلوکه شده به مبلغ حداقل ۶ میلیارد دلار و به گفته سناتور تد کروز مبلغ ۱۶ میلیارد دلار در توافق کاهش تحریم‌ها برای رژیم ایران، به عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان، جنجال به پا کرد.

تد کروز باج ۶ میلیارد دلاری بایدن به جمهوری اسلامی را محکوم کرد
تد کروز باج ۶ میلیارد دلاری بایدن به جمهوری اسلامی را محکوم کرد

تد کروز در این باره نوشت: بایدن یک توافق هسته‌ای محرمانه با رژیم ایران منعقد کرده که از کنگره و مردم آمریکا پنهان مانده، اخبار امروز تایید می‌کند که قبلاً یک معامله جانبی از جمله پرداخت باج ۶ میلیارد دلاری و آزادی زندانیان ایرانی وجود داشته است.

به گفته کارشناسان، در پاسخ به اقدامات ایالات متحده، رژیم ایران پنج آمریکایی را که به عنوان اهرمی برای دیپلماسی گروگانگیری خود به گروگان گرفته بود، آزاد خواهد کرد.

تدکروز خاطرنشان شد: با این وجود، اینها تنها اصول کلی امتیازات سرسام آور است که بایدن قبلاً داده و قصد دارد به خامنه‌ای بدهد، از جمله انتقال ۱۰ میلیارد دلار دیگر و در واقع صدها میلیارد دلار با عدم اجرای تحریم های نفتی بدست آمده است؛ او در دو سال و نیم گذشته به رژیم ایران اجازه داده تا به زرادخانه هسته‌ای دست یابد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده گفت: در ۸ سپتامبر، آنتونی بلینکن یک گام عملی را برای اطمینان انتقال وجوه مسدود شده از یک حساب بلوکه شده به حساب دیگر و الزام آن به خریدهای بشر دوستانه انجام داد.

همانطور که از ابتدا گفتیم، آنچه در اینجا به دنبال آن هستیم اقدامی است که به موجب آن ما آزادی ۵ آمریکایی که به صورت ناعادلانه بازداشت شده بودند را تضمین می کنیم، ما کنگره را به طور مرتب از ابتدای این برنامه که مدت ها قبل از امروز شروع شده بود، در جریان گذاشته‌ایم و به این کار ادامه خواهیم داد.

ابراهیم رئیسی، در مصاحبه‌ای که از شبکه NBC پخش شد، گفت که این بودجه هر کجا که نیاز داشته باشیم مصرف می‌شود، ۶ میلیارد دلار ادعایی که برای رژیم آخوندی ایران ارسال خواهد شد، در زمان حساسی به تهران پرداخت شد، زیرا اقتصاد این کشور به دلیل تحریم صادرات نفت تا حد زیادی دچار رکود شده است.

دولت بایدن با اتهاماتی مبنی بر همراهی کردن با بدترین حکومت حامی تروریسم بین‌المللی در جهان، جمهوری اسلامی، مواجه شده است، این توافق همچنین با بیست و دومین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر توسط گروه تروریستی القاعده همزمان شده است.

بر اساس گزارش‌ها، جمهوری اسلامی تروریست‌‎های القاعده را در داخل خاک خود جای داده و خشم همه را برانگیخته است.

تد کروز باج ۶ میلیارد دلاری بایدن به جمهوری اسلامی را محکوم کرد
تد کروز باج ۶ میلیارد دلاری بایدن به جمهوری اسلامی را محکوم کرد

تد کروز گفت: دولت بایدن باید این توافق را مخفی نگه دارد زیرا اگر آن را علنی کند ملزم به ارائه آن به کنگره و دفاع از آن می باشد که این همراهی کردن کاملا غیرقابل دفاع است، در عوض آنها به فریبکاری در مورد سیاست های خود ادامه می دهند تا زمانی که کنگره آنها را مجبور به انجام این کار کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت: آنتونی بلینکن معافیتی را امضا کرده که امکان اجرای انتقال وجوهی را که قبلاً اعلام شده بود را امکان پذیر می‌کند، این یک گام مهم در ضمانت آزادی این پنج شهروند آمریکایی بود.

منتقدان استدلال می‌کنند که این پولها قابل تغییر است و رژیم ایران این وجوه را برای کمک به پوتین در جنگ علیه اوکراین، صرف می‌کند، دولت بایدن با پرداخت این ۶ میلیارد دلار دارایی جمهوری اسلامی، بودجه جنگ پوتین با اوکراین را، هرچند غیرمستقیم، تامین خواهد کرد.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت این وجوه به حساب های مشخص شده در قطر منتقل می شود و ایالات متحده بر نحوه و زمان استفاده از این منابع نظارت خواهد داشت.

سناتور جونی ارنست، از ایالت آیووا در توییتر از کاخ سفید به دلیل حمایت مالی که از طریق توافق مبادله زندانیان به سازمان تروریستی سپاه پاسداران داده انتقاد کرد و دولت بایدن را در تامین مالی فعالیت‌های تروریستی سپاه پاسداران شریک دانست و گفت که جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن از این پول بادآورده خود لذت می‌برند.

بایدن با اجازه دادن به رژیم ایران و پرداخت ۶ میلیارد دلاری، ده ها آمریکایی را در معرض خطر قرار می دهد چراکه به فعالیتهای خشونت آمیز جمهوری اسلامی چراغ سبز نشان می دهد و به دیپلماسی گروگانگیری بیشتر تشویق می کند؛ جو بایدن ناتوانی خود را در صحنه جهانی نشان داده و زندگی آمریکایی ها را در معرض خطر قرار داده است.

تد کروز باج ۶ میلیارد دلاری بایدن به جمهوری اسلامی را محکوم کرد
تد کروز باج ۶ میلیارد دلاری بایدن به جمهوری اسلامی را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:ما به کار برای آزادی شهروندان آمریکایی که به صورت ناعادلانه توسط رژیم ایران نگهداری می‌شوند، ادامه می‌دهیم و با کمک شرکای سوئیسی خود به نظارت دقیق بر سلامت و رفاه آنها ادامه می‌دهیم، اما هیچ اطلاع دقیقی از شرایط بازداشت نداریم.

کوفلر یک روسی الاصل که کارشناس روابط روسیه و جمهوری اسلامی است، گفت: با توجه به گسترش روابط بین روسیه و رژیم ایران، هر معامله‌ای با غرب که جمهوری اسلامی بتواند انجام دهد، پتانسیل آن را دارد که به نفع روسیه باشد.

او افزود: راه دومی که روسیه از آن سود می برد این است که این توافق به پوتین نشان می دهد که واشنگتن می تواند تحت فشار قرار گیرد تا سیاست های خود را تغییر دهد.

مسکو اکنون می تواند واشنگتن را تحت فشار قرار دهد تا از چارچوبی مشابه برای آزادسازی ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی های بانک مرکزی روسیه استفاده کند، بخشی از آن را در ازای چیزی برای آزادی آمریکایی هایی که در روسیه بازداشت هستند، مانند ایوان گرشکویچ و پل ویلان استفاده کند. 

شرکت های روسی و چینی در حال دور زدن تحریم های آمریکا برای خرید نفت جمهوری اسلامی و کمک به بخش انرژی تهران هستند.

لیزا دفتری، سردبیر The Foreign Desk گفت: معلوم است که این سرمایه‌ها برای فعالیت‌های پلیدی از جمله تولید تسلیحات برای فروش به روسیه و در حمایت از تروریست منطقه‌ای، نیروهای نیابتی رژیم در عراق، لبنان و غزه استفاده خواهد شد، یمن و فراتر از آن، و همچنین به عنوان یک راه نجات به موقع برای نجات رژیمی که سالها برای بقای خود تحت تحریم های بین المللی و اعتراضات داخلی قدم برداشته است، عمل می کند.

او افزود: آنچه نامشخص است این است که چرا ایالات متحده به جای حمایت از حرکت جنبش مردمی زن زندگی آزادی برای ایجاد تغییرات معنادار و پایدار برای ایرانیان و منطقه از طریق تغییر دادن رژیم، اکنون به نجات یک رژیم آدمکش می‌آید.

آیلت ساویون، مدیر پروژه ایران شناسی MEMRI در گزارشی مستند نوشت: از زمان ربوده شدن گروگانهای آمریکایی در اوایل انقلاب اسلامی تاکنون ده ها نفر دیگر نیز ربوده شده‌اند.

نظامیان غربی و گردشگران غربی حتی در خارج از ایران نیز ربوده شده و در داخل کشور زندانی هستند، زیرا رژیم ایران برای آزادی آنها در ازای دریافت مبالغ هنگفت مذاکره می کند. جمهوری اسلامی این دوتابعیتی های غرب را به جاسوسی و سایر جرایم امنیتی علیه ایران متهم می کند. تد کروز توافق بایدن با گروگان گیری جمهوری اسلامی را محکوم کرد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا