ایرانجدیدترین اخبار

جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری آماده قطع اینترنت می‌شود

با نزدیک شدن به سالگرد اعتراضات سراسری، مقامات جمهوری اسلامی به دنبال کنترل دسترسی به اطلاعات هستند

جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد قتل مهسا و اعتراضات سراسری آماده قطع اینترنت می شود

محققان ایرانی به طور فزاینده‌ای منزوی شده‌اند زیرا حکومت آماده قطع اینترنت شده است.

سال گذشته، یک کارشناس هوش مصنوعی در سیلیکون ولی، همکاری راه دوری را با دو دانشمند علوم اعصاب در تهران، آغاز کرد. آنها قصد داشتند داده هایی را در مورد چگونگی پاسخ نورون ها به نشانه های بصری جمع آوری کنند، به این امید که دستگاهی برای تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون ابداع کنند.

جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری آماده قطع اینترنت می شود
جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری آماده قطع اینترنت می شود

دانشمند علوم کامپیوتر مقیم ایالات متحده که خواست نامش فاش نشود، گفت:من مدل سازی و تجزیه و تحلیل را انجام می دادم و با دوستم در ایران برای نگارش مقالات همکاری می کردیم، سپس در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲، با قتل مهسا امینی، که با مرگ او ماه ها اعتراضات را در سراسر ایران به راه انداخت، واکنش حکومت که شامل بازداشت های دسته جمعی و قطع اینترنت بود، باعث شد ارتباطات داخلی و بین المللی را مختل شود.

این دانشمند آمریکایی می گوید که این همکاری از هم پاشیده شد و سپس بسیاری از پروژه های دیگر هم سرنوشت مشابهی داشتند.

با نزدیک شدن به سالگرد قتل مهسا امینی، حکومت جمهوری اسلامی دوباره دسترسی به اینترنت را محدود می‌کند، اما به نظر می‌رسد این بار آماده است تا با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات (National Information Network) که قصد دارد بیشتر ایرانیان را از شبکه جهانی وب دور نگه دارد، قدمی فراتر بگذارد.

فریدون بشار، مدیر اجرایی ASL19، یک ابزار فناوری در کانادا که به ایرانیان کمک می‌کند با استفاده از ابزارهای دور زدن به اینترنت متصل شوند، می‌گوید شبکه ملی اطلاعات که به مدت ۲ دهه در دست بررسی بوده، به منظور سرکوب و کنترل فضای اطلاعات در ایران برنامه ریزی شده است.

یک فیزیکدان ایرانی مقیم کانادا که خواست نامش فاش نشود، گفت: با شرایط فعلی در ایران و احتمال ناآرامی های گسترده، همه ما انتظار داریم شبکه ملی اطلاعات هر روز به طور کامل اجرا شود.

دیوارهای سایبری جدید تهدیدی برای بدتر شدن شرایط تاریک روزافزون دانشمندان ایرانی هستند، دانشگاه ها نقطه شروع شعله‌های اعتراضات پس از قتل مهسا امینی بودند.

به گفته فعالان حقوق بشر، صدها دانشجو و برخی از اعضای هیئت علمی در میان ۵۳۷ کشته و بیش از ۱۹۰۰۰ نفر از معترضین بازداشت شده بودند.

برای تسلط بر دانشگاه های ناآرام، حکومت تلاش‌های یک دهه‌ای را برای پاکسازی اساتیدی که به‌عنوان مخالف تلقی می‌شدند، افزایش داد.

پروفسور مرسده خواجوی خان، متخصص فوتوالکترونیک ایرانی الاصل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: بسیاری از افرادی که من آنجا می‌شناسم اکنون در دانشگاه احساس ناامنی می‌کنند.

این پاکسازی ها عمدتاً رشته های علوم انسانی و اجتماعی را تا اواخر ماه گذشته هدف قرار داده بود، زمانی که دانشگاه صنعتی شریف ایران، علی شریفی زارچی، متخصص برجسته بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی را برکنار کرد، او در کنار معترضان قرار گرفته بود و در پست های رسانه‌های اجتماعی با طرفداران قابل توجهی، از حکومت انتقاد می کرد.

 دو دهه تحریم‌های بین المللی و سقوط آزاد ارز، واردات ابزار و مواد تحقیقاتی را متوقف کرد که منجر به توقف آزمایش ها علمی شده است، این فیزیکدان مقیم کانادا می گوید که تحریم ها باعث شده که بسیاری از مجلات علمی در اروپا و ایالات متحده دسترسی به سرورهای ایران را ممنوع و دانشمندان ایرانی را مجبور به تکیه بر کتاب ها و مقالات غیرقانونی الکترونیکی کنند که در بسیاری از دانشگاه‌ها، انزوای فرهنگ فریبکاری را پرورش داده است.

در یک چشم‌انداز غم‌انگیز، پایان نامه هایی که طی ۴ سال مورد بررسی قرار گرفته، دانشمندان ایرانی بیشتری را به جستجوی فرصت‌هایی در خارج از کشور وادار کرده است.

پروفسور مرسده خواجوی خان که در اوایل دهه ۲۰۰۰ در رشته مهندسی برق در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تحصیل کرده، می‌گوید: دوستان دوران کارشناسی من با من تماس گرفته‌اند و می پرسند که آیا راهی برای خروج از کشور وجود دارد.

آنها آینده‌ای در ایران نمی بینند. پروژه شبکه ملی اطلاعات می تواند این فرار مغزها را تسریع بخشد.

جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد قتل مهسا و اعتراضات سراسری آماده قطع اینترنت می شود
جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد قتل مهسا و اعتراضات سراسری آماده قطع اینترنت می شود

در اوایل، مقامات جمهوری اسلامی این پروژه چند میلیارد دلاری را به عنوان یک شبکه اینترنت اسلامی (NIN) که عاری از افکار و آرمان‌های غیراخلاقی غربی بود، تبلیغ کردند، که به عنوان یک شبکه سفارشی و سایه برای کشور در حال ظهور است.

کره شمالی یک شبکه داخلی مشابه به نام Kwangmyong ایجاد کرده که دولت را قادر ساخته دسترسی، سانسور محتوا و نظارت بر کاربران را کنترل کند.

مقامات جمهوری اسلامی متعهد شده‌اند که شبکه ملی اطلاعات را حداکثر تا بهار ۲۰۲۴ تکمیل کنند.

شبکه ملی اطلاعات به موسسات مختلفی از جمله دانشگاه ها و گروه های تحقیقاتی اتصال دارد، اما مطالب ارائه شده بیشتر نشانه های عمومی، زندگی‌نامه‌ها و گزارش‌های تاریخی تحولات علمی است.

دولت ایالات متحده با این استدلال که آزادی بیان را تضعیف و مخالفان را سرکوب می کند، به دنبال ایجاد موانع برای NIN است.

در ماه ژوئن، وزارت خزانه داری آمریکا، شرکت ابر آروان، یک شرکت مستقر در ایران را که به ساخت NIN کمک کرده تحریم کرد، اما جمهوری اسلامی یک متحد قدرتمند به نام چین دارد که هم در دور زدن تحریم‌های ایالات متحده و هم در ایجاد فیلتر دیجیتال ماهر است.

اعتقاد بر این است که کارشناسان چینی به ساخت زیرساخت و الگوریتم های نظارتی NIN کمک کرده‌اند و استقرار کامل NIN اکنون احتمالاً تنها در انتظار اشاره علی خامنه‌ای است.

بر اساس گزارش های خبری حکومت، مقامات سیستمی ایجاد می کنند که مقامات و وابستگان به حکومت از طریق VPN های صادر شده توسط جمهوری اسلامی، دسترسی گسترده تری به اینترنت داشته باشند.

آرتورو فیلاستو از یک سازمان غیرانتفاعی که سانسور اینترنت را مستند می کند، می گوید: کاربران VPN می توانند NIN را دور بزنند، اما حکومت نیز می تواند به راحتی آنها را زیر نظر بگیرد، که این امر مسلماً بر سایت‌هایی که افراد از آن بازدید می‌کنند تأثیر می‌گذارد.

اگر بدانید که ارتباط شما از طریق اینترنت حکومت انجام می شود، کاملا متفاوت رفتار خواهید کرد، خودت را سانسور میکنی، حتی در شرایطی که جمهوری اسلامی پرده آهنین دیجیتالی را تکمیل می‌کند باعث قطع همکاری‌های تحقیقاتی با غرب می شود، بنابراین دانشمندان خود را ملزم می‌کنند تا روابط نزدیک‌تری با چین و روسیه برقرار کنند.

این فیزیکدان ایرانی می‌گوید: ما احساس می‌کنیم که جهان ما در حال کوچک‌تر شدن است و چشم‌انداز ما تیره‌تر می‌شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا