جدیدترین اخبارجهان

بایدن دستور تبادل زندانیان و آزادسازی ۶ میلیارد دلار را صادر کرد

آمریکا گام بعدی قرارداد با جمهوری اسلامی را برای مبادله زندانیان و آزاد سازی ۶ میلیارد دلار را آغاز کرد

بایدن دستور تبادل زندانیان و آزادسازی ۶ میلیارد دلار را صادر کرد

دولت بایدن معافیت‌هایی را صادر کرده و به بانک‌ها اجازه داده که مبلغ ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را بدون در نظر گرفتن تحریم‌های آمریکا به حساب جمهوری اسلامی منتقل کنند؛ دستوری که به عنوان بخشی از توافق برای آزادی پنج شهروند آمریکایی که توسط جمهوری اسلامی گروگان گرفته شده‌اند، صادر شده است.

بایدن دستور تبادل زندانیان و آزادسازی 6میلیارد دلار را صادر کرد
بایدن دستور تبادل زندانیان و آزادسازی ۶میلیارد دلار را صادر کرد

 به عنوان بخشی از این توافق، آمریکا نیز پنج شهروند ایرانی بازداشت شده در ایالات متحده را آزاد خواهد کرد.

این اقدام روز دوشنبه به کنگره اعلام شد و انتظار می‌رود که مورد انتقاد شدید جمهوری‌خواهان کنگره قرار گیرد. جمهوری‌خواهان مخالف هرگونه توافق که اجازه آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران و واریز به حساب جمهوری اسلامی را بدهد، هستند.

قرار است ۶ میلیارد دلار پول از کره جنوبی به قطر انتقال داده شود تا برای خرید کالاهای بشردوستانه مانند غذا یا دارو هزینه شود.

تهران و واشنگتن وانمود می‌کنند که با یکدیگر بر سر مسائلی از جمله گسترش برنامه هسته‌ای و سرکوب شدید مخالفان جمهوری اسلامی در ایران اختلاف دارند.

همچنین در بحبوحه مذاکرات آزادی زندانیان و در حالی که جو بایدن و ابراهیم رئیسی برای سفر به نیویورک برای مجمع عمومی سالانه سازمان ملل در هفته آینده آماده می شوند، ایالات متحده و جمهوری اسلامی در مورد یک توافق غیر رسمی احتمالی برای ایجاد برخی محدودیت‌های هسته‌ای گفتگو کرده‌اند.

به گفته افراد آگاه، در حالی که پنج زندانی تبعه آمریکا در ایران هستند، ممکن است در اوایل هفته آینده و در میان برگزاری اجلاس سازمان ملل، مبادله رخ دهد.

معافیت جدید توسط آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و با هدف ارائه تضمین به بانک‌های خارجی مبنی بر عدم مشمول تحریم‌های ایالات متحده برای تبدیل و انتقال وجوه بلوکه شده در کره جنوبی به قطر امضا شده است.

قبل از توافق، روابط دولت بایدن با تروریست های تهران با بی اعتمادی عمیق و شکست در احیای توافق هسته‌ای که بایدن در زمان نامزدی ریاست جمهوری قول داد آن را تمدید کند، روبرو شده بود.

تهران همیشه از گفتگوی مستقیم با واشنگتن امتناع کرده و از طرف های ثالث برای میانجیگری کمک خواسته است.

مقامات آگاه گفتند که قطر نقش مهمی در روند گفتگوها بین دو طرف بر سر آزادی زندانیان و میزبانی مذاکرات ایفا کرد، سوئیس، عمان، امارات متحده عربی و عراق نیز نقش داشتند.

مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند که مذاکرات مربوط به تبادل زندانیان بوده و به بحث های هسته‌ای ارتباطی نداشته است. مقامات اروپایی که از توافق بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی برای مهار برنامه هسته‌ای تهران حمایت می‌کنند، امیدوارند که پیشرفت در مورد آزادی زندانیان بتوانند زمینه را برای گفتگوهای سازنده‌تر هموار کند.

برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که در دوران دولت اوباما شکل گرفت و در ازای لغو تحریم ها محدودیت های شدیدی بر برنامه رژیم ایران اعمال کرد، به طور قابل توجهی گسترش یافته است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا