جدیدترین اخبارجهان

توافق بایدن و جمهوری اسلامی بر سر آزادسازی پولهای بلوکه شده

شکایت خانواده‌های قربانیان ترور برای جلوگیری از آزادسازی ۴۰ میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده جمهوری اسلامی

توافق آمریکا و جمهوری اسلامی ایران بر سر آزادسازی پولهای بلوکه شده

دولت بایدن متعهد شده است که وجوه متعلق به بانک مرکزی ایران (CBI) را که عمدتاً در حساب های بانکی خارج از کشور نگهداری می شود، بر اساس توافقنامه آزادی زندانیان آتی که در حال حاضر با تهران در حال مذاکره است، آزاد کند.

توافق آمریکا و جمهوری اسلامی ایران بر سر آزادسازی پولهای بلوکه شده
توافق آمریکا و جمهوری اسلامی ایران بر سر آزادسازی پولهای بلوکه شده

گروهی از خانواده قربانیان ترور که برای آنها احکام دریافت بیش از ۴۰۰ میلیون دلار غرامت از پول‌های ملت ایران به دلیل جنایات جمهوری اسلامی صادر شده، گفتند که آزاد کردن وجوه مانع از اجرای احکام در مورد پرداخت غرامت‌ها می‌شود.

ده شاکی امروز شکایت خود را به دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک تسلیم کردند.

در این دادخواست از وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا و همچنین آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و جانت یلن وزیر خزانه داری به عنوان خوانده نام برده شده است؛ این شکایت از طرف قربانیان ترور توسط وکلای رابرت جی. تولچین از نیویورک و نیتسانا دارشان لایتنر از تل آویو که وکالت خانواده ها را بر عهده دارند تنظیم شده است.

بر اساس گزارش‌های خبری، جمهوری اسلامی در ازای آزادی پنج گروگان، تبعه ایرانی-آمریکایی که در زندان تهران به سر می‌برند، خواستار آزاد سازی وجوه بلوکه شده می‌باشد که اگر دولت بایدن آن را آزاد کند ۴۰ میلیارد دلار از سرمایه‌های ملت ایران به جمهوری اسلامی بازگردانده می‌شود تا خرج سرکوب مردم ایران و ادامه شرارت‌های تهران در منطقه شود.

با این حال، حدس زده می شود که ایالات متحده و جمهوری اسلامی در آستانه یک توافق گسترده تر باشند.

رای دادگاه خانواده‌های ترور ناشی از حملات مرگبار، از جمله بمب‌گذاری‌های انتحاری، حمله به خودروها، و تیراندازی‌هایی است که مابین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ توسط حماس، حزب الله و جهاد اسلامی فلسطین انجام شده است.

 علاوه بر خانواده‌های آمریکایی که دادخواست خود را ارائه کرده اند، قربانیان دیگری نیز وجود دارند که بر علیه جمهوری اسلامی شکایت کرده‌اند.

شاکیان ترس آن را دارند که میلیاردها دلار آزاد شده توسط سپاه پاسداران که از گروه های تروریستی حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند برای تامین هزینه‌های حملات موشکی و بمب‌گذاری آینده استفاده شود.

نیتسانا دارشان لایتنر، وکیل دادگستری گفت: آزادسازی ۴۰ میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده ایران، در شرایطی که خانواده‌های قربانیان ترور احکام صادر شده‌ای از دادگاه‌های آمریکا مبنی بر پرداخت غرامت به آنها از سوی رژیم حامی ترور در تهران دارند، ظالمانه است.

وی افزود: «بیش از یک دهه است که جمهوری اسلامی از پرداخت غرامت به آنها خودداری کرده و به خانواده‌های قربانی ترور و سیستم قضایی ایالات متحده دهن کجی کرده است.

اگر این وجوه را آزاد کنید، تمام امید خانواده‌ها را از دستیابی به عدالت علیه این رژیم یاغی از بین می‌برید.

آمریکا این خانواده‌ها را که از تروریسم آسیب دیده‌اند، تشویق کرد تا علیه جمهوری اسلامی شکایت کنند و اکنون دولت وظیفه اخلاقی دارد، به آنها کمک کند.»

وکیل دادگستری رابرت جی. تولچین نیز گفت: همه ما می‌خواهیم که پنج تبعه آمریکایی که به‌ طور غیر انسانی و به‌ عنوان برگه‌های چانه‌زنی توسط جمهوری اسلامی گروگان گرفته شده‌اند، در اسرع وقت آزاد شوند، اما هرگونه معامله عاقلانه یا غیرعاقلانه با رژیم ایران برای آزادی گروگان‌ها، باید هزینه‌اش بر دوش رژیم تروریست‌ باشد، نه بر دوش گروه کوچکی از قربانیان ترور که قبل تر هم از رژیم ایران عذاب کشیده‌اند. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا