جدیدترین اخبارجهان

آمریکا و جمهوری اسلامی هفته آینده مبادله زندانیان را آغاز می‌کنند

در آستانه سالگرد قیام مهسا در ایران باز هم تبانی آمریکا و جمهوری اسلامی روی دیگر این بازی را به همه نشان داد

آمریکا و جمهوری اسلامی هفته آینده مبادله زندانیان را آغاز می‌کنند

با توافق آمریکا و جمهوری اسلامی مبلغ ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده ایران، ظرف چند روز آینده به قطر می‌رسد و متعاقبا تبادل زندانیان انجام می‌شود و این فقط بخشی از باج دهی و امتیاز از سوی واشنگتن به تهران است.

آمریکا و جمهوری اسلامی هفته آینده مبادله زندانیان را آغاز می کنند
آمریکا و جمهوری اسلامی هفته آینده مبادله زندانیان را آغاز می کنند

جمهوری اسلامی تنها برای خرید غذا و دارو، با نظارت آمریکا می‌تواند به این پول دسترسی داشته باشد.

بر اساس گزارش‌ها مبنی بر توافق محرمانه تهران و وشنگتن که در ماه گذشته صورت گرفته است، هفته آینده مبادله زندانیان انجام خواهد شد و قطر اجازه دارد که وجوه بلوکه شده‌ را به عنوان بخشی از توافق در اختیار تهران قرار دهد.

قرارداد منعقد شده بین واشنگتن و تهران باعث می‌شود پنج آمریکایی و پنج ایرانی به کشورهای خود بازگردند و ۶ میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران که در کره جنوبی بلوکه شده به حساب ویژه‌ای در قطر واریز شود.

در حالی‌که قرار است این پول صرف خریدهای بشردوستانه شود، انتظار می‌رود که جمهوری اسلامی کمافی‌السابق از آن برای سرکوب مردم در داخل کشور و ادامه شرارت‌ها در منطقه استفاده کند.

بر اساس گزارشی محرمانه به نقل از مقامات آمریکا و جمهوری اسلامی، پس از رسیدن وجوه به قطر، رژیم ایران و ایالات متحده زندانیان مربوطه خود را به قطر، کشور خلیج فارس منتقل می‌کنند تا از آنجا به خانه بازگردانده شوند. وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد این موضوع خودداری کرد و گفت که این بخشی از مذاکرات در حال انجام و بسیار حساس است.

در ماه اگوست، جمهوری اسلامی به عنوان اولین مرحله از توافق، پنج ایرانی آمریکایی را از زندان به حبس خانگی منتقل کرد.

این قرارداد در بحبوحه مانور نظامی بزرگ آمریکا در خلیج فارس، با احتمال استقرار و حفاظت نیروهای آمریکایی از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز بسته شد.

سه تن از این زندانیان به نام‌های سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز هستند و از زندانیان چهارم و پنجم نامی برده نشده است. مقامات آمریکایی از اظهار نظر در مورد اینکه چه کسانی زندانی ایرانی هستند که ممکن است آزاد شوند، خودداری کرده‌اند.

جمهوری اسلامی و ایالات متحده سابقه مبادله زندانیان را دارند، گروگانهایی که پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ و تسخیر سفارت آمریکا  مبادله شدند.

جدیدترین تبادل بزرگ بین دو کشور در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد، زمانی که جمهوری اسلامی با قدرت های بزرگ جهانی به توافق رسید، تا برنامه هسته‌ای خود را در ازای کاهش تحریم ها محدود کند.

چهار گروگان آمریکایی، از جمله جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست، از ایران به خانه بازگشتند و چند ایرانی در آمریکا آزادی خود را به دست آوردند. در همان روز، دولت اوباما ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به تهران فرستاد.

جمهوری اسلامی در بحبوحه تنش ها با جامعه جهانی، به دلیل بازداشت خودسرانه افراد دوتابعیتی، شدیدا مورد انتقادهای بین المللی قرار گرفته است.

یک هیئت سازمان ملل متحد می‌گوید جمهوری اسلامی نمونه‌ای نادر از رژیم است که با بازداشت‌های خودسرانه افراد دوتابعیتی به دنبال دیپلماسی گروگانگیری بوده است.

غرب رژیم ایران را به استفاده از زندانیان خارجی به عنوان ابزار چانه زنی و باج خواهی متهم می کند، اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

دو مقام اسرائیلی در گزارشی ادعا کردند که مبادله زندانیان بخشی از مجموعه گسترده‌ای از توافقات بین تهران و واشنگتن می‌باشد، تا برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را محدود کند. با این حال، مقامات آمریکایی بارها ارتباط این مذاکرات با برنامه هسته‌ای رژیم ایران را رد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی سالها به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، در پی خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵، از لحاظ اقتصادی ناتوان و در هم شکسته بوده است.

آزاد کردن پول ملت ایران از کره جنوبی و در اختیار قرار دادن آن برای فرقه جمهوری اسلامی، حتی اگر با همین شرایط بشردوستانه پرداخت شود، می‌تواند باعث تقویت نیروی سرکوب داخل ایران و شرارت در منطقه شود.

دولت بایدن تلاش می‌کند تا تهران را به توافق برگرداند، توافقی که جمهوری اسلامی را سر پا نگه می‌دارد و منفعتی برای عامه مردم گرسنه و تحریم زده ایران نخواهد داشت.

سال گذشته، کشورهای اروپایی در توافق اولیه آنچه را که آخرین و بهترین نقشه راه آنها برای بازگرداندن توافق توصیف شد، به تهران پیشنهاد کردند که جمهوری اسلامی آن را قبول نکرد. با این حال، منتقدان خارجی و داخلی، انتقال پول را به پرداخت باج تشبیه کرده‌اند که تهران را به ادامه گروگانگیری و زندانی کردن افراد بیشتر تشویق می کند.

آمریکا و جمهوری اسلامی هفته آینده مبادله زندانیان را آغاز می کنند
آمریکا و جمهوری اسلامی هفته آینده مبادله زندانیان را آغاز می کنند

جیسون رضائیان سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز  مراد طاهباز جیسون رضائیان سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا