ایرانجدیدترین اخبار

گزارش جدید از جزئیات کشتار در جوانرود در جریان قیام

گزارش جزئیات «جنایت علیه بشریت» در شهر کردنشین ایران

گزارش جدید از جزئیات کشتار در جوانرود در جریان قیام

گزارش جدید دو گروه حقوق بشر ایرانی جزئیات دلخراشی را در مورد جنایات نیروهای سرکوبگر علیه معترضان در شهر کردنشین جوانرود در غرب کشور در پاییز ۲۰۲۲ بیان می‌کند.

گزارش جدید از جزئیات کشتار در جوانرود در جریان قیام
گزارش جدید از جزئیات کشتار در جوانرود در جریان قیام

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی با استفاده از تسلیحات نظامی، در فاصله زمانی اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۲، معترضان مسالمت‌آمیز را در شهر جوانرود با تیراندازی به خاک و خون کشیدند، که در نتیجه آن هشت غیرنظامی غیرمسلح از جمله یک کودک کشته و حداقل ۸۰ نفر مجروح شدند.

مرکز حقوق بشر در ایران (CHRI) مستقر در نیویورک و شبکه حقوق بشر کردستان (KHRN) با انتشار گزارش جدید گفتند، که هم مجروحان در خیابانها توسط نیروهای حکومت مورد ضرب و شتم قرار می گرفتند و هم کسانی که تلاش می کردند به مجروحان کمک کنند مورد اصابت گلوله قرار می گرفتند.

مجروحان نمی توانستند بدون خطر دستگیری از بیمارستانهای شهر کمک بگیرند چراکه نیروهای رژیم برای شناسایی و دستگیری معترضان در مراکز درمانی مستقر شده بودند.

بر اساس این گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای با عنوان قتل عام در جوانرود، جنایات جمهوری اسلامی علیه معترضان مناطق کردنشین ایران، بستگان مجروحان، کشته‌شده‌ها، بازداشت‌شدگان که مورد آزار قرار گرفته‌اند از سوی نیروهای حکومت تحت فشار بودند تا سکوت کنند.

در این گزارش جدید برخی از مسئولین این جنایات از جمله افسران سپاه پاسداران، عوامل وزارت اطلاعات و همچنین مقامات حکومتی، پلیس و قضات را شناسایی کرده است.

هادی قائمی، مدیر اجرایی مرکز حقوق بشر در ایران گفت: جنایات نیروهای جمهوری اسلامی در شهرستان جوانرود که با آگاهی و هدایت کامل مقامات کشوری و با هدف قتل عمدی و سیستماتیک، معلولیت و سوءاستفاده گسترده از غیرنظامیان و در سطح وسیع انجام شده، جنایت علیه مردم محسوب می‌شود.

مدیر اجرایی مرکز حقوق بشر در ایران، هادی قائمی گفت: پس از محاکمه های مغرضانه، قوه قضاییه احکام سختی از جمله مجازات اعدام برای معترضان صادر کرده است.

در آستانه اولین سالگرد قیام مردمی، جمهوری اسلامی در یک ماه گذشته فعالیت های سرکوبگرانه خود را افزایش داده است، اعضای خانواده معترضان کشته شده را بازداشت کرده، فعالان را حبس کرده، رهبران جامعه را که به خشونت حکومت اعتراض کرده‌اند، هدف قرار داده و آزار و اذیت خود را تشدید کرده است.

 با نزدیک شدن به این سالگرد، پتانسیل تجدید اعتراضات گسترده در ایران و واکنش خشونت‌آمیز حکومت با هدف سرکوب آن بسیار است و جامعه بین‌المللی باید به شدت هوشیار باشد و به مقامات جمهوری اسلامی نسبت به وخیم تر شدن اوضاع سیاسی و اقتصادی در ادامه سرکوبها هشدار بدهند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا