ایرانجدیدترین اخبار

سالگرد قیام مهسا کابوس حکومت

اقدامات پیش گیرانه‌ جمهوری متوهم اسلامی از ترس شعله ور آتش خشم مردم در سالگرد قیام: اخراج، ارعاب و بازداشت

سالگرد قیام مهسا امینی کابوسی برای حکومت

۲۵ شهریور یک سال از قتل مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، پلیس امنیت اخلاقی تهران می‌گذرد که ماه ها اعتراضات را به راه انداخت. مقامات جمهوری اسلامی در تلاش برای سرکوب هر گونه ناآرامی جدید هستند.

سالگرد قیام مهسا امینی کابوسی برای حکومت
سالگرد قیام مهسا امینی کابوسی برای حکومت

علی شریفی زارچی، استاد هوش مصنوعی ستاره‌ای در حال ظهور در دانشگاه صنعتی شریف ایران بود.

او به دلیل حمایت صریح خود از قیام مهسا که سال گذشته ایران را تکان داد، شهرت بیشتری به دست آورد. او در مقطعی از تدریس امتناع کرد تا اینکه دانشجویان شریف دستگیر شده در سرکوب معترضان توسط حکومت آزاد شدند.

اما سخن گفتن ایشان هزینه داشت هفته گذشته، علی شریفی زارچی استاد دانشگاه صنعتی شریف شغل خود را از دست داد و یکی از اساتید حداقل ۱۵ دانشگاهی شد که در چند هفته گذشته به دلیل حمایت از قیام مهسا از دانشگاه های ایران اخراج شدند.

پاکسازی دانشگاهیان مانند آقای علی شریفی زارچی بخشی از سرکوب گسترده و تشدید کننده حکومت قبل از شروع سالگرد قیام مهسا در این ماه است.

جمهوری اسلامی در چند هفته گذشته فعالان حقوق زنان، دانشجویان، اقلیت‌های قومی، روزنامه‌نگاران، خوانندگان و اعضای خانواده معترضانی که توسط ماموران امنیتی کشته شده‌اند را بازداشت کرده است.

گروهی از خانواده‌ها در بیانیه‌ای که در اینستاگرام منتشر کردند، گفتند: ماموران امنیتی با بستگان قربانیان تماس گرفته‌اند و از آنها خواسته‌اند که سکوت کنند و آنها متعهد شدند: «تا آخر مقاومت خواهیم کرد».

عفو بین‌الملل هفته گذشته گزارشی را منتشر کرد که در آن ۲۲ مورد آزار و اذیت حکومت خانواده‌های معترضان کشته شده از جمله آسیب رساندن به قبور عزیزانشان ثبت شده است.

سالگرد قیام مهسا امینی کابوسی برای حکومت
سالگرد قیام مهسا امینی کابوسی برای حکومت

بسیاری از ایرانیان روز پنجشنبه در سوگ مرگ ناگهانی جواد روحی معترض ۳۵ ساله در زندان سوگواری کردند.

جمهوری اسلامی جوان ۳۵ ساله‌ جواد روحی را که پیشتر توسط بیدادگاه ساری به اتهامات افساد‌فی‌الارض، محاربه و ارتداد به سه بار اعدام محکوم کرده بود، در زندان نوشهر تحت عنوان مسمومیت دارویی به قتل رساند. 

پدر و مادر جواد روحی که در پی اطلاع از قتل حکومتی فرزندشان از شهرستان آمل به نوشهر رفته‌ بودند، توسط نیروهای جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

هادی قائمی، مدیر اجرایی مرکز حقوق بشر ایران گفت: رژیم احساس می‌کند باید خود را نشان دهد وگرنه موج جدیدی از اعتراض سراسر کشور را فرا خواهد گرفت. بسیاری از مردم عادی ایران اشتیاق خود را نشان داده‌اند تا از هر فرصتی برای ابراز نارضایتی خود استفاده کنند.

در ماه اگوست، مراسم مذهبی شیعیان، عاشورا با حضور محافظه کاران مذهبی به بستر جدیدی برای اعتراضات ضد دولتی در سراسر کشور تبدیل شد.

اخراج اساتید در دانشگاه ها نیز واکنش گسترده‌ای را حتی از سوی مقامات سابق برانگیخته است.

در سال گذشته حداقل ۵۰ نفر از اعضای هیأت علمی اخراج، محرومیت از تدریس یا بازنشستگی اجباری شده اند. آنها از تظاهرات برای تغییر نظام حمایت کرده و از سرکوب حکومت که دانشجویان آنها را هدف قرار می دهد انتقاد کرده بودند.

علی شریفی زارچی در روز ۲۶ آگوست در یک پست در شبکه ایکس که شامل دو بیت از یک شعر فارسی در مورد نشان دادن سرکشی در برابر ارعاب بود، اعلام کرد که نامه اخراج دریافت کرده است.

جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف تهران روز هفتم شهریور در واکنش به اخراج علی شریفی زارچی، استاد این دانشگاه کارزاری را به راه انداختند که تا روز شنبه ۱۱ شهریور از مرز ۱۳ هزار امضا فراتر رفته است.

غزال، دانشجوی ۲۲ ساله که در یک دانشگاه هنر تحصیل می کند گفت که چهار استاد طراحی در دانشگاه او اخراج شده و مربیانی که متون اسلامی را تدریس می کردند جایگزین شده‌اند. او گفت که ارعاب دانشجویان و اخراج اساتید باعث ایجاد فضای ظالمانه شده است.«اساتید دینی از دروس تخصصی چیزی نمی دانند. بیشتر ما به این فکر می کنیم که چطور ایران را ترک کنیم و اینجا درس نخوانیم. غزال گفت حتی نمی‌دانم می‌خواهم مدرکم را تمام کنم یا نه.

بسیاری از اساتید به سرکوب واکنش نشان داده اند. آمنه عالی، استاد روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی که جزو اخراجی‌ها بود، در نامه‌ای سرگشاده که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: ما معلم‌ها نمی‌توانیم و نباید مطیع و پیرو حکومت‌ها باشیم. ما روزی خور سفره ملتیم و باید خادم آنها باشیم. مدرسه و دانشگاه خانه فرزندان این مردم است و ما حامی حقوق این فرزندان و حافظ حریم این خانه‌ایم.

سالگرد قیام مهسا امینی کابوسی برای خامنه‌ای و حامیان و کاسه لیسان حکومت آخوندی شده و جمهوری اسلامی از ترس شعله ور شدن سالگرد قیام به خیال خود با سرکوب و ارعاب و بازداشت خانواده‌‌های دادخواه، معترضان، فعالان سیاسی، اجتماعی و دانشجویی و همچنین اخراج اساتید و دانشجویان از دانشگاه ها دست به اقدامات پیش گیرانه‌ زده، اما مردم ایران مصمم‌تر از ۲۵ شهریور تا پیروزی انقلاب در خیابان با اشغالگران ایران مبارزه می‌کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا