ایرانجدیدترین اخبار

مجید توکلی به زندان بازگردانده می‌شود

قلب جنبش دانشجویی سابق می‌گوید که فقط به خاطر تفکرش زندانی شده است

مجید توکلی به زندان بازگردانده می‌شود

به نظر می‌رسد مجید توکلی، پژوهشگر و کنشگر سیاسی ایران، علی‌رغم اینکه در اعتراضات سراسری شرکت نکرده، برای اجرای حکم شش ساله‌اش به زندان بازگردانده شود.

مجید توکلی به زندان بازگردانده می‌شود
مجید توکلی به زندان بازگردانده می‌شود

مجید توکلی فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق در تاریخ یکم مهر ماه ۱۴۰۱، در رابطه با اعتراضات سراسری به وسیله نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و نهایتا در تاریخ بیست و هشتم آذر ماه سال گذشته، با تودیع وثیقه آزاد شد.

حبس قریب الوقوع وی یکی از بارزترین نمونه های تمایل جمهوری اسلامی به بازداشت شهروندانش به دلیل عقاید سیاسی آنهاست. بلافاصله پس از آزادی در آذر ۱۴۰۱، پس از ۸۹ روز زندان، او ابتدا به تبلیغ علیه نظام اتهامی که یک سال حبس دارد و سپس به اجتماع و تبانی با قدرت های خارجی متهم شد، اتهامی که پنج سال حبس در پی دارد. 

این حکم همچنین پس از آزادی، ممنوعیت استفاده از شبکه های اجتماعی را به مدت دو سال و همچنین شرط عدم اقامت وی ​​در پایتخت برای مدت مشابه را در نظر گرفته. او ابتدا در تیرماه محکوم شد و به وکلایش گفته شد که او حق تجدید نظر دیگری ندارد.

توکلی روز سه‌شنبه ۲۷ تیر در توییتی نوشت: «امروز به وکیلم ابلاغ شد: پنج سال زندان برای اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و یک سال زندان برای اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام. علاوه ‌بر این محکومیت تکمیلی هم دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی، دو سال ممنوعیت اقامت در تهران و دو سال ممنوعیت خروج از کشور.»

وی متاهل و دارای یک دختر خردسال است.

دوستان توکلی می ترسند که او اکنون ظرف چند روز آینده به زندان فرستاده شود، اما زمان دقیق آن مشخص نیست. او به عنوان یک فعال دانشجویی در بیش از یک دهه، حداقل سه بار توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده است.

مجید توکلی، فعال دانشجویی و پژوهشگر سیاسی در مجموع پنج سال را در زندان گذرانده که شامل یک دوره طولانی مدت در سلول انفرادی بوده است. او به طور واضح در مورد تأثیر شکنجه بر زندانیان و همچنین سلول انفرادی نوشته و جوایز متعدد حقوق بشری دریافت کرده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا