ایرانجدیدترین اخبار

بنیاد نوبل دعوت‌نامه‌های روسیه، بلاروس و جمهوری اسلامی را لغو کرد

دعوت از نمایندگان روسیه، بلاروس و جمهوری اسلامی به دلیل جنگ اوکراین و نقض حقوق بشر لغو شد

بنیاد نوبل دعوت‌نامه‌های روسیه، بلاروس و جمهوری اسلامی را لغو کرد

بنیاد نوبل دعوت خود را از نمایندگان روسیه، بلاروس و جمهوری اسلامی برای شرکت در مراسم اهدای جوایز نوبل امسال در استکهلم پس از اینکه واکنش‌های شدیدی را برانگیخت، پس گرفت و آن را لغو کرد.

بنیاد نوبل دعوت‌نامه‌های روسیه، بلاروس و جمهوری اسلامی را لغو کرد
بنیاد نوبل دعوت‌نامه‌های روسیه، بلاروس و جمهوری اسلامی را لغو کرد

چندین قانونگذار سوئدی روز جمعه گفتند که پس از تغییر موضع بنیاد خصوصی که مدیریت جوایز معتبر را نسبت به سال گذشته تغییر داد و از نمایندگان سه کشور فوق برای شرکت در آن دعوت کرد، مراسم امسال را تحریم خواهند کرد.

این بنیاد روز شنبه در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد: تصمیم بنیاد نوبل برای دعوت از همه سفرا به مراسم اهدای جایزه نوبل، مطابق رویه قبلی، واکنش های شدیدی را برانگیخته است.

اساس تصمیم گیری این است که ما معتقدیم مهم و درست این است که تا حد امکان با ارزش ها و پیام هایی که جایزه نوبل نشان می‌دهد ارتباط برقرار کنیم. برخی از قانونگذاران معترض جنگ روسیه با اوکراین و سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران توسط مقامات جمهوری اسلامی را دلایل تحریم خود ذکر کردند.

مسکو سال گذشته به دلیل حمله به اوکراین دعوت نشد.

سویاتلانا سیخانوسکایا، چهره مخالف بلاروس روز جمعه از بنیاد نوبل سوئد و کمیته نوبل نروژ خواست تا از نمایندگان رژیم نامشروع الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس برای هیچ رویدادی دعوت نکنند.

الکساندر لوکاشنکو متهم است که پس از پیروزی مناقشه برانگیز در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، سرکوب شخصیت ها و منتقدان مخالف را آغاز کرده است.

سال گذشته، مؤسسه نوبل نروژی همه سفرای خود را به مراسم اهدای جایزه صلح در اسلو دعوت کرد؛ این بنیاد گفت که امسال نیز چنین خواهد شد و مانند گذشته همه سفرا به مراسم اسلو دعوت خواهند شد.

جوایز نوبل باقی مانده برای شیمی، اقتصاد، ادبیات، پزشکی و فیزیک در استکهلم ارائه می شود.

اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین، این تغییر را پیروزی انسان گرایی خواند و گفت ما از همه کسانی که خواستار احیای عدالت هستند تشکر می کنیم. ما معتقدیم که باید تصمیم مشابهی در مورد سفرای روسیه و بلاروس در اسلو گرفته شود.

اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد نیز با نوشتن در توییتر، از تصمیم جدید استقبال کرد.

کریسترسسون گفت: واکنش‌های زیاد و شدید نشان می‌دهد که کل سوئد به طور واضح در کنار اوکراین در برابر جنگ تجاوزکارانه روسیه ایستاده است.

برندگان جایزه نوبل امسال در اوایل اکتبر معرفی خواهند شد. سپس از برندگان دعوت می شود تا جوایز خود را در مراسم اهدای جوایز در ۱۰ دسامبر، سالگرد مرگ آلفرد نوبل بنیانگذار جایزه در سال ۱۸۹۶ دریافت کنند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا