ایرانجدیدترین اخبار

یاسمین مقبلی الگوی زنان و دختران ایران زمین

شهبانو فرح پهلوی یاسمین مقبلی را باعث افتخار همه ایرانیان خواند

یاسمین مقبلی الگوی زنان و دختران ایران زمین

شهبانو فرح پهلوی در پیامی، انتخاب یاسمین مقبلی را به عنوان فرمانده ماموریت به ایستگاه فضایی، نماد افتخار برای تمام ایرانیان اعلام کرد و این پیروزی را به او و خانواده‌اش تبریک گفت.

یاسمین مقبلی الگوی زنان و دختران ایران زمین
فضانورد زن ایرانی یاسمین مقبلی الگوی زنان و دختران ایران زمین

شهبانو فرح پهلوی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: بسیار خوشوقتم که یاسمین مقبلی فضا نورد ایرانی تبار بعنوان فرمانده ماموریت به ایستگاه فضایی انتخاب شده و هم اکنون در ایستگاه فضایی مشغول به آزمایشات لازم برای فردایی دیگر است.

شهبانو فرح پهلوی اظهار کرد: انتخاب یک زن ایرانی به عنوان فرمانده برای چنین ماموریت پر اهمیتی باعث افتخار همه ایرانیان است. این موفقیت چشمگیر را به یاسمین مقبلی و خانواده اش تبریک می گویم و برای او آرزوی پیروزی و خوشبختی روز افزون دارم.

یاسمین مقبلی در مصاحبه‌ای اظهار کرده بود: در ابتدا، وقتی در ناسا ثبت نام کردم، مادرم گفت که مشکلی ندارد که فضانورد شوم ولی نمی‌خواهد که من به فضا بروم، فکر می‌کنم مقداری نگران بود. الان پدر و مادرم بسیار هیجان‌زده هستند. آنها می‌دانند که این کاری است که از کودکی می‌خواستم انجام دهم و همیشه من را تشویق می‌کردند.

یاسمین مقبلی حمایت خود از جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران را اعلام و اظهار کرد: من بسیار از زنان و مردان ایرانی الهام گرفتم. موقعیت‌های زیادی داشتم که متأسفانه در اختیار مردم در سایر نقاط جهان قرار نگرفته است. از نظر من، وقتی کسی می‌خواهد تلاش کند و کاری انجام دهد، نباید موانعی در راهش ایجاد شود که او را از آن کار بازدارد. مردم ایران در حال مبارزه هستند، و این‌ مبارزه را نه‌ تنها برای خود، بلکه برای نسل‌های آینده انجام می‌دهند، این بسیار شجاعانه و الهام‌بخش است.

این اولین ماموریت فضایی یاسمین مقبلی است و به نظر او، ممکن است برای دختران ایرانی به عنوان یک الگو و الهام‌بخش در تحقق آرزوهای بزرگی که دنبال می‌کنند، تأثیرگذار باشد.

در روزهای اخیر، برخی کاربران فضای مجازی وابسته به جمهوری اسلامی و گروه‌های سایبری، تلاش کردند تا ایرانی بودن وی را مورد سئوال قرار داده و او را متعلق به کشور زادگاهی‌اش (آلمان) یا مکانی که در آن بزرگ شده (آمریکا) القا کنند.

والدین یاسمین مقبلی در دوران انقلاب ۱۳۵۷ از ایران به خارج مهاجرت کردند. او در آلمان به دنیا آمد و در نیویورک بزرگ شد، سپس به نیروی دریایی آمریکا پیوست.

در این زمان که نقش زن ایرانی به عنوان موضوع اعتراضات و تضاد جریان‌های مختلف در جامعه تبدیل شده و ارگان‌های حکومتی در تلاش برای اصلاح الگوی موفقیت زنان ایرانی به‌طور دلخواه با انتظارات مقامات جمهوری اسلامی هستند، یاسمین مقبلی به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شده است.

پرونده ایرانی بودن یاسمین مقبلی در حال حاضر موضوع مورد بحث و توجه ملت ایران که به او افتخار می‌کنند از یکسو و از سوی دیگر مایه سرافکندگی جمهوری اسلامی و هوادارانش به دلیل سرکوب زنان و دختران در ایران، قرار گرفته است.

در یک زمانی که بسیاری از کاربران در فضای مجازی سعی می‌کنند به نوعی حضور یاسمین مقبلی در برنامه‌های ناسا را به عنوان حضور ایرانی شمرده و با افتخار آن را به نام ایران متصل کنند، نهادها و ارگان‌های حکومتی تلاش‌هایی عجیب برای تخریب شخصیت او دارند و کوشش می‌کنند به هر نحوی او را به عنوان یک زن غیرایرانی معرفی کنند، تا او به عنوان الگویی برای دیگر زنان ایرانی برای آزادی و استقلال تبدیل نشود.

او حتی ایرانی نیست، او در آلمان به دنیا آمده است. او حتی یک دانشمند فضایی نیست، او فقط به این دلیل انتخاب شد که به عنوان خلبان ارتش خدمت می کرد. او فارسی صحبت نمی کند، او یک شهروند ایالات متحده است. او نمی تواند الگوی دختران ایرانی باشد. این جملات خلاصه‌ای از مقالات و ویدئوهای منتشر شده توسط رسانه های حکومتی درباره یاسمین مقبلی، فضانورد ناسا و زن ایرانی تبار است.

در حالیکه روزنامه‌های همشهری و فرهیختگان و سایر رسانه‌ها، همگی برای ایجاد این روایت تلاش کرده‌اند که فضانورد زن ایرانی، یاسمین مقبلی فقط نامش ایرانی است و هیچ ارتباطی با ایران ندارد چراکه او در آلمان به دنیا آمد و در آمریکا بزرگ شده، از فلسفه ظهور اسلام در ایران و حمله اعراب وحشی که ۱۴۰۰و چهل سال پیش به ایران حمله کردند، مردان را کشتند، به زنان و کودکان تجاوز کردند و همه چیز را به غارت بردند چیزی نمی‌گویند. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا