ایرانجدیدترین اخبار

حکایت‌های متناقض درباره قتل جواد روحی توسط مقامات حکومت

صالح نیکبخت: جواد روحی نباید در بازداشت موقت می‌ماند 

قتل جواد روحی توسط مقامات حکومت با حکایت‌های متناقض درباره قتل جواد روحی

جواد روحی روز پنجشنبه در شرایط مشکوکی در زندان نوشهر جان باخت و در حالیکه هنوز سئوالاتی در مورد علت مرگ او وجود داشت، در روستای کالیکان آمل منطقه زادگاهش، با جو شدید امنیتی و حضور مقامات جمهوری اسلامی به خاک سپرده شد.

قتل جواد روحی توسط مقامات حکومت با حکایت‌های متناقض
قتل جواد روحی توسط مقامات حکومت با حکایت‌های متناقض

جواد روحی جوان اهل آمل بود که سفرش به نوشهر، شهر محل زندگی نامزدش با اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی همزمان شد. او شب ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در نوشهر بازداشت و در شعبه یک دادگاه انقلاب ساری بررسی و به سه بار اعدام محکوم شد. مجید کاوه، وکیل او پیش‌تر اتهامات وارده بر او را تشریح کرده بود. این اتهامات شامل هشت مورد محکومیت، سه اعدام و هفت سال و نیم زندان بوده است. آراء صادره علیه او آخرین روزهای دی‌ماه ۱۴۰۱ در شعبه نهم دیوان عالی کشور فرجام‌خواهی شد و در اواخر خردادماه سال جاری پرونده او در دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً رای صادره از شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان سارى اعم از سه بار اعدام و سایر مجازات‌هاى حبس تعزیرى نقض و پرونده برای رسیدگى مجدد به شعبه هم‌عرض دادگاه صادرکننده رأى ارجاع و محول شد.

با این حال مردادماه سال جاری درحالی‌که بیش از دو ماه از نقض رای جواد می‌گذشت اما پرونده او همچنان تعیین‌تکلیف نشده بود. وکیل او دراین باره عنوان کرده بود:«قریب به دو ماه از نقض حکم محکومیت موکلم در دیوان عالى کشور مى‌گذرد و موکلم بدون تبدیل قرار تأمین کیفرى از تاریخ ٣٠ شهریور ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۳۱۵ روز است که ایام بازداشت موقت خود را در زندان شهرستان نوشهر می‌گذراند.» او همچنین تاکید کرده بود که «این موضوع باعث بروز مشکلات عدیده جسمى و روحى براى موکل و خانواده او شده است.»

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان نوشت: «بر اساس گزارش‌های رسیده پیکر جواد روحی بعد از کسب ‘تعهد’ برای ساکت ماندن و گرفتن امضا از خانواده به آنان تحویل داده شده. گزارش‌ها حاکی از آن است که چند نفر نیروی امنیتی در منزل جواد روحی مستقر شده و خانواده را تهدید می‌کنند که در صورت گفتگو با رسانه‌ها یا اظهارنظر در این باره پیکر او را با خود می‌برند.» «مراسم خاکسپاری جواد روحی، پنجشنبه ۹ شهریور در روستای کیلکان آمل انجام شد. فقط اعضای درجه اول خانواده اجازه حضور در خاکسپاری را پیدا کردند و ۱۵ مامور امنیتی نیز آنها را تحت کنترل داشتند.»

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان همچنین نوشت مطلع شده است که «اعضای خانواده یک روز قبل از مرگ جواد روحی ، با او ملاقات داشته‌اند و او در وضعیت جسمی و روحی مناسبی بوده‌، اما در کمال ناباوری صبح روز بعد با آنان تماس گرفته شده و خواستند که برای تحویل جنازه مراجعه کنند.»

براساس این گزارش بعد از مراجعه خانواده به بیمارستان علت مرگ آقای روحی «ایست قلبی» عنوان شده، در حالی است که دادستان نوشهر می‌گوید که نتیجه پزشکی قانونی هنوز اعلام نشده و علت مرگ هنوز مشخص نیست.

سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه گفت که گزارش رسمی پزشکی قانونی علت مرگ را «ایست قلبی» ذکر کرده، با این حال، مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شفاهی علت مرگ او را «سکته مغزی» اعلام کردند. 

در بیانیه زندان گفته شد که جواد روحی بر اثر ضربه مغزی فوت کرده است.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی پیشتر گزارش داده بود که او در زندان دچار «تشنج» شده است.

صالح نیکبخت، وکیل دادگستری که جمهوری اسلامی با اتهامات واهی برای او نیز پرونده سازی کرده و وکالت جواد روحی را ندارد، گفت که موارد مشابهی در مورد برخی از موکلان وی نیز رخ داده است و او از نزدیک پرونده وی را دنبال می‌کرد

صالح نیکبخت به روزنامه هم‌میهن گفت: نمی‌خواهم بگویم که شخص خاص اعم از حقیقی یا حقوقی مسئول این مرگ‌های نابهنگام است. درباره پرونده مرحوم جواد روحی من دورادور این پرونده را تعقیب می‌کنم اما با توجه به اینکه وکیل او نیستم نمی‌توانم وارد جزئیات پرونده شوم.

با این حال، وی خاطرنشان کرد که «بر اساس قانون» و با وجود اینکه «سه مجازات اعدام» اولیه توسط دیوان عالی کشور لغو شده بود، باید بازداشت موقت جواد به قرار خفیف‌تری تبدیل می‌شد.

دیده بان حقوق بشر در یک بیانیه مطبوعاتی جمعه اعلام کرد جواد روحی پس از دستگیری در جریان اعتراضات سراسری در سپتامبر ۲۰۲۲ شکنجه شد. او دو ماه بعد پس از یک محاکمه ناعادلانه محکوم شد.

زندان نوشهر در استان مازندران در شمال تهران روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد جواد روحی اوایل صبح همان روز «به دنبال ضربه مغزی» به بیمارستان منتقل شده بود اما علیرغم دریافت کمک‌های پزشکی جان خود را از دست داد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا