جدیدترین اخبارجهان

بایدن اعلام کرد که ایالات متحده بندری در ساحل غزه برای ارسال کمک های بزرگ می‌سازد

بایدن در سخنرانی وضعیت اتحادیه اعلامیه می‌کند در حالیکه یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید ما منتظر اسرائیلی‌ها نیستیم

بایدن اعلام کرد که ایالات متحده بندری در ساحل غزه برای ارسال کمک های بزرگ می سازد

جو بایدن در سخنرانی وضعیت اتحادیه اعلام کرد که در بحبوحه هشدار درباره قحطی گسترده در میان ۲.۳ میلیون فلسطینی غزه، نیروهای آمریکایی در چند هفته آینده یک بندر موقت در خط ساحلی غزه خواهند ساخت تا امکان ارسال کمک های بشردوستانه در مقیاس وسیع را فراهم کند. 

بایدن اعلام کرد که ایالات متحده بندری در ساحل غزه برای ارسال کمک های بزرگ می سازد
بایدن اعلام کرد که ایالات متحده بندری در ساحل غزه برای ارسال کمک های بزرگ می سازد

ما منتظر اسرائیلی ها نیستیم. این لحظه ای برای رهبری آمریکاست. یک مقام ارشد آمریکایی روز پنجشنبه گفت که منعکس کننده ناامیدی فزاینده از آنچه در واشنگتن به عنوان مانع تراشی اسرائیل در حمل و نقل جاده ای در مقیاس قابل توجهی دیده می شود.

مقامات آمریکایی گفتند که این بندر توسط مهندسان نظامی آمریکایی که از کشتی‌هایی در سواحل غزه کار می‌کنند، ساخته می‌شود، که نیازی به پا گذاشتن به ساحل ندارند. محموله های کمک از بندر لارناکا در قبرس که به مرکز اصلی امداد تبدیل خواهد شد، ارسال خواهد شد.

رئیس جمهور امشب در سخنرانی وضعیت اتحادیه خود اعلام خواهد کرد که به ارتش آمریکا دستور داده است تا با همکاری کشورهای همفکر و شرکای بشردوستانه، یک ماموریت اضطراری برای ایجاد بندری در غزه انجام دهد. این بندر که ویژگی اصلی آن یک اسکله موقت است، ظرفیت صدها کامیون اضافی را در هر روز فراهم می کند.

اعلامیه پنج شنبه شب بایدن با بیانیه مشترک کشورها و سازمان های بشردوستانه درگیر در کریدور دریایی به دنبال خواهد بود. یکی از کشورهای درگیر، امارات متحده عربی است، اما مشخص نیست که آیا آنها نیروهایی را برای تامین امنیت سر پل کمک ارائه خواهند کرد یا خیر.

گروه‌های امدادی گفته‌اند که تلاش‌ها برای رساندن اقلام مورد نیاز به مناطق تحت محاصره به دلیل مشکلات در هماهنگی با ارتش اسرائیل، خصومت‌های جاری و برهم زدن نظم عمومی با مشکل مواجه شده است.

بایدن اعلام کرد که ایالات متحده بندری در ساحل غزه برای ارسال کمک های بزرگ می سازد
بایدن اعلام کرد که ایالات متحده بندری در ساحل غزه برای ارسال کمک های بزرگ می سازد

در سخنرانی وضعیت اتحادیه، بایدن همچنین افتتاح یک گذرگاه زمینی جدید به نوار ساحلی غزه را اعلام خواهد کرد. بایدن در حزب خود به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، زیرا از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر، قحطی در راه است و ۳۰۰۰۰ فلسطینی کشته شده اند.

سازمان ملل در فوریه اعلام کرد که بیش از یک چهارم از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه تخمین زده می شود که با سطوح فاجعه بار محرومیت و گرسنگی روبرو هستند. این سازمان می‌گوید بدون اقدام، قحطی گسترده می‌تواند تقریباً اجتناب‌ناپذیر باشد.

مقامات دولتی گفتند که مقامات اسرائیلی قادر خواهند بود از محموله های کمک در لارناکا بازرسی کنند.

یک مقام ارشد گفت ما با اسرائیلی‌ها در مورد الزامات امنیتی در زمین هماهنگی خواهیم کرد و با سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی بشردوستانه برای توزیع کمک‌ها در غزه همکاری خواهیم کرد.

محموله های اولیه از طریق قبرس توسط ارتش ایالات متحده و ائتلافی از شرکا و متحدان انجام می شود. برنامه ریزی و اجرای این قابلیت مهم جدید چند هفته طول می کشد. نیروهایی که برای تکمیل این مأموریت در آنجا مورد نیاز خواهند بود، یا در حال حاضر در منطقه هستند یا به زودی حرکت به آنجا را آغاز خواهند کرد.

کاخ سفید گفت که این عملیات شامل چکمه های روی زمین نمی شود، زیرا بندر و اسکله موقت آن می تواند از ساحل ساخته شود.

بایدن اعلام کرد که ایالات متحده بندری در ساحل غزه برای ارسال کمک های بزرگ می سازد
بایدن اعلام کرد که ایالات متحده بندری در ساحل غزه برای ارسال کمک های بزرگ می سازد

یک مقام ارشد گفت مفهومی که برنامه ریزی شده است شامل حضور پرسنل نظامی ایالات متحده در کشتی های نظامی در فراساحل است، اما نیازی به حضور پرسنل نظامی ایالات متحده برای نصب اسکله یا تأسیسات گذرگاهی که امکان حمل و نقل و کمک های بشردوستانه به ساحل را فراهم می کند، ندارد.

یک مقام اسرائیلی به رویترز گفت که اسرائیل کاملاً از ایجاد چنین تاسیساتی حمایت می کند.

تا کنون، تنها مسیرهای دسترسی زمینی برای کمک های غذایی به غزه در انتهای جنوبی نوار، در رفح و کرم شالوم بوده است، اما جریان کمک ها به ندرت بیش از قطره قطره در رابطه با نیازهای گسترده ۲.۳ میلیون نفر بوده است. کمتر از ۱۰۰ کامیون در روز عبور می کنند.

غارت یکی از مشکلاتی است که مانع تحویل می شود، اما بازرسی های اسرائیل منجر به رد شدن بسیاری از کامیون های کمکی شده است، اگر حاوی چیزی از فهرست طولانی کالاهای ممنوعه باشد. همچنین عدم هماهنگی وجود داشته است، به طوری که کاروان های کمک رسانی با مجوز رسمی برای رفتن به شمال غزه توسط سربازان اسرائیلی در پست های بازرسی به عقب برگردانده شدند.

مقامات آمریکایی بر این باورند که بنیامین نتانیاهو در حال متعادل کردن جناح‌های مختلف ائتلاف خود که در آن راست‌گرایان افراطی مخالف هرگونه کمک‌رسانی هستند با مصالحه‌ای که فقط مقداری نمادین اجازه ورود می‌دهد، برقرار می‌کند.

رئیس جمهور دستور داده است که همه گزینه ها را بررسی کنیم، منتظر اسرائیلی ها نباشیم و هر کانال ممکن را برای کمک به غزه دنبال می کنیم. یک مقام ارشد آمریکایی گفت بنابراین ما این کار را از طریق هوا، دریا، زمین انجام خواهیم داد با این حال می توانیم حداکثر مقدار را دریافت کنیم.

هواپیماهای ترابری نظامی آمریکا که به طور مشترک با نیروی هوایی اردن در روز پنجشنبه وارد عمل شدند، برای سومین بار طی یک هفته کمک های غذایی را بر فراز غزه پرتاب کردند و مجموع جیره های نظامی آمریکا را به نزدیک به ۱۱۳۰۰۰ رساندند.

برای جلوگیری از قحطی، ما به حجم عظیمی از کمک نیاز داریم. ما در مورد صدها هزار نفر صحبت می کنیم. کارل اسکائو، معاون مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، که خواستار باز شدن یک کریدور دریایی شد، گفت قطرات هوایی گزینه ای برای جلوگیری از قحطی نیستند.

کاخ سفید گفت که اسرائیل همچنین موافقت کرده است که سومین گذرگاه جاده ای را به غزه باز کند و دسترسی مستقیم بیشتری به شمال غزه، جایی که خطر قحطی قریب الوقوع است، بدهد.

جیمز مک گولدریک، هماهنگ‌کننده موقت کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای سرزمین‌های فلسطینی، روز پنجشنبه تأیید کرد که ارتش اسرائیل برای استفاده از جاده نظامی منتهی از شرق به شمال غزه چراغ سبز نشان داده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا