جدیدترین اخبارجهان

کاخ سفید از پکن خواست تا از کمک به مسکو برای تشدید حمله به اوکراین خودداری کند

بایدن از شی خواست تا به مسکو به دلیل حمله به اوکراین کمک نکند

کاخ سفید از پکن خواست تا از کمک به مسکو برای تشدید حمله به اوکراین خودداری کند

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در حالی که مسکو به بمباران‌های مناطق مسکونی اوکراین ادامه می‌دهد، روز جمعه در تماس تصویری با رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ از او خواست که به روسیه کمک نکند و پکن جان تازه‌‌ای به تهاجم وحشیانه روسیه به اوکراین ندهد.

روسیه برای بازپس گیری جبهه در کارزار متوقف شده‌اش، سه موشک در فرودگاهی در نزدیکی لویو اوکراین، شهری که صدها هزار نفر فکر می‌کردند در آن پناهگاهی دور از میدان های نبرد اوکراین پیدا کرده اند، شلیک کرد.

وزارت دفاع روسیه گفت که در حال “فشردن حلقه محاصره” در اطراف بندر جنوبی ماریوپل است، جایی که مقامات می گویند ممکن است بیش از ۱۰۰۰ نفر هنوز در پناهگاهی موقت زیر یک سالن تئاتر تخریب شده گیر افتاده باشند.

اوکراین اعلام کرد که تا کنون ۱۳۰ نفر را از زیرزمین تئاتر پس از آن که ساختمان دو روز پیش توسط حملات روسیه آوار شده بود، نجات داده است. روسیه حمله به تئاتر را رد می کند و می گوید که غیرنظامیان را هدف قرار نمی دهد.

چین تنها قدرت بزرگی است که هنوز حمله روسیه را محکوم نکرده و واشنگتن می گوید بیم آن دارد که پکن در حال بررسی حمایت مالی و نظامی باشد، چیزی که روسیه و چین هر دو آن را انکار می کنند.

رسانه دولتی چین پس از آغاز تماس شی جین پینگ و جو بایدن اعلام کرد که شی گفته که بحران اوکراین چیزی است که چین نمی‌خواهد ببیند و پکن و واشنگتن باید روابط دوجانبه را در مسیر درست هدایت کنند.

کاخ سفید بعداً گفت که این تماس کمتر از دو ساعت به طول انجامیده است.

کاخ سفید از پکن خواست تا از کمک به مسکو برای تشدید حمله به اوکراین خودداری کند
کاخ سفید از پکن خواست تا از کمک به مسکو برای تشدید حمله به اوکراین خودداری کند

“پیشرفت حداقلی”

کاخ سفید از پکن خواست تا از کمک به مسکو برای تشدید حمله به اوکراین خودداری کند

در آغاز چهارمین هفته از تهاجم وحشیانه رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین به اوکراین برای تسلط بر آنچه که او یک دولت مصنوعی که شایسته ملیت نیست می‌خواند، دولت منتخب مردم اوکراین همچنان پابرجاست و نیروهای روسیه حتی یک شهر بزرگ را تصرف نکرده اند.

پوتین برای توجیه این تهاجم، از تجمعی در مقابل استادیوم پرجمعیت فوتبال لوژنیکی (Luzhniki) در مسکو به ده‌ها هزار نفر که پرچم‌های روسیه را به اهتزاز درآورده بودند وعده داد که موفق خواهد شد.

پوتین گفت «ما می دانیم که چه کاری باید انجام دهیم، چگونه آن را انجام دهیم و به چه قیمتی. و ما کاملاً به تمام برنامه های خود خواهیم رسید.»

او افزود که «در صورت نیاز، سربازان روسی “با بدن خود از یکدیگر در برابر گلوله محافظت می کنند.»

نیروهای روسیه تلفات سنگینی را در حین تخریب مناطق مسکونی متحمل شده اند و بیش از ۳ میلیون پناهجو را در جریان [حمله وحشیانه به غیرنظامیان] آنچه مسکو “عملیات ویژه” برای خلع سلاح همسایه خود می نامد فرار کرده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا گفت «نیروهای روسیه در این هفته کمترین پیشرفت را داشته اند. نیروهای اوکراینی در اطراف کی‌یف و میکولایف به ناکام گذاشتن تلاش‌های روسیه برای محاصره شهرها ادامه می‌دهند.»

جاکوب کرن، هماهنگ کننده اضطراری بحران در برنامه جهانی غذای سازمان ملل، گفت «زنجیره تامین مواد غذایی اوکراین در حال از هم پاشیدن است. حرکت کالاها به دلیل ناامنی و بی میلی رانندگان کند شده است.»

برنامه جهانی غذای سازمان ملل که به مردم در مناطق بحرانی جهانی غذا می‌رساند، تقریباً نیمی از گندم خود را از اوکراین خریداری می‌کند.

جاکوب کرن گفت که جنگ قیمت‌های جهانی غذا را به بالاترین حد خود رسانده که می‌تواند باعث “گرسنگی جانبی” در کشورهای فقیر در سراسر جهان شود.

#کمک_چین_به_مسکو  #جاکوب_کرن #هماهنگ_کننده_اضطراری_بحران #برنامه_جهانی_غذای_سازمان_ملل  #رئیس_جمهور_روسیه #ولادیمیر_پوتین

کمک چین به مسکو  گفتگوی بایدن و شی کمک چین به مسکو  گفتگوی بایدن و شی   جو بایدن گفتگوی بایدن و شی   جو بایدن

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا