جدیدترین اخبارجهان

حمله موشکی روسیه به شهر لویو در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان؛ سازمان ملل: عرضه مواد غذایی اوکراین از بین می‌رود

سازمان ملل می‌گوید عرضه مواد غذایی اوکراین از بین می‌رود؛ موشک‌های روسیه به لویو رسیدند

حمله موشکی روسیه به شهر لویو در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان

سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که سیستم تامین مواد غذایی اوکراین تحت تهاجم روسیه در حال فروپاشی است؛ زیرساخت‌ها ویران شده و مغازه ها و انبارها خالی می‌شوند.

روسیه موشک هایی را به فرودگاهی در نزدیکی شهر لویو شلیک کرد، شهری که در آن صدها هزار نفر دور از میدان های نبرد اوکراین پناه گرفتند.

حمله موشکی روسیه به شهر لویو در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان
با ادامه تهاجم روسیه به اوکراین دود بر فراز ساختمان های نزدیک فرودگاه لویو بلند میشود. لویو اوکراین ۱۸ مارس ۲۰۲۲

قرار بود جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین گفتگو کند تا با انزوای مسکو، ماشین جنگی روسیه را از قدرت بزرگی که هنوز حمله آن را محکوم نکرده، گرسنه نگه دارد.

بیش از سه هفته از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تهاجمی وحشیانه برای تسلط بر آنچه که او یک دولت مصنوعی که شایسته ملیت نیست، آغاز کرده می‌گذرد؛ دولت منتخب مردم اوکراین همچنان پابرجاست و نیروهای روسی ناتوان تر از آن که حتی یک شهر بزرگ را تصرف کنند.

نیروهای روسی تلفات سنگینی را در حین تخریب مناطق مسکونی متحمل شدند و بیش از ۳ میلیون پناهجو را فراری دادند. مسکو انکار می کند که غیرنظامیان را در آنچه “عملیات ویژه” برای خلع سلاح همسایه خود می خواند، هدف قرار داده است.

حمله موشکی روسیه به شهر لویو در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان
با ادامه تهاجم روسیه به اوکراین دود از ساختمان کارخانه نزدیک فرودگاه لویو بلند میشود. لویو اوکراین ۱۸ مارس ۲۰۲۲

وزارت دفاع بریتانیا در یک به‌روزرسانی روزانه اطلاعات نظامی اعلام کرد «نیروهای روسی در این هفته حداقل پیشرفت را داشته‌اند. نیروهای اوکراینی در اطراف کی‌یف و میکولایف به ناکام گذاشتن تلاش‌های روسیه برای محاصره شهرها ادامه می‌دهند.»

حداقل سه انفجار صبح روز جمعه در نزدیکی فرودگاه لویو شنیده شد. شهردار اندری سادووی گفت که چندین موشک به یک مرکز تعمیر و نگهداری هواپیما اصابت و ساختمان ها را ویران کرده اما تلفات جانی در پی نداشته است.

این شهر در نزدیکی مرز لهستان صدها مایل از پیشروی روسیه فاصله دارد و یکی از مقاصد اصلی اوکراینی‌‎هایی بوده است که مجبور به فرار از مناطق جنگی شده اند.

حمله موشکی روسیه به شهر لویو در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان
با ادامه تهاجم روسیه به اوکراین دود از ساختمان کارخانه نزدیک فرودگاه لویو بلند میشود. لویو اوکراین ۱۸ مارس ۲۰۲۲

جاکوب کرن (Jakob Kern)، هماهنگ کننده اضطراری بحران در برنامه جهانی غذای سازمان ملل (U.N. World Food Programme) گفت «زنجیره تامین مواد غذایی اوکراین در حال از هم پاشیدن است. حرکت کالاها به دلیل ناامنی و بی میلی رانندگان کند شده است.»

WFP که به مردم در مناطق بحرانی جهانی غذا می دهد، تقریباً نیمی از گندم خود را از اوکراین خریداری می کند.

جاکوب کرن گفت که «جنگ، قیمت‌های جهانی غذا را به بالاترین حد خود رسانده است و می‌تواند باعث “گرسنگی جانبی” در کشورهای فقیر در سراسر جهان شود.»

حمله موشکی روسیه به شهر لویو در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان
امدادگران مشغول امداد رسانی در محل ساختمان های آسیب دیده ناشی از گلوله باران. ۱۷ مارس ۲۰۲۲

گلوله باران شدید روسیه در اوکراین

حمله موشکی روسیه به شهر لویو در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان

روسیه به شدت شهرهای شرقی اوکراین به ویژه چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپول را بمباران کرده است.

در میان کشته شدگان در چرنیهیف، جیمی هیل ۶۸ ساله یک آمریکایی بود که در اوکراین به عنوان استاد دانشگاه کار می کرد و در شهر محاصره شده به دام افتاده بود و از شریک اوکراینی خود که به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شده بود مراقبت می کرد. خانواده اش گفتند که او در حالی که در صف نان منتظر بود توسط تک تیراندازان روسی گلوله خورد و جسدش در خیابان پیدا شد.

روسیه مسئولیت این قتل ها را رد کرد.

او در آخرین پست فیسبوک خود نوشت که «بمباران شدید! هنوز زنده است. غذای محدود. اتاق بسیار سرد.» «شریک زندگی اش در بخش مراقبت های ویژه است.»

آتش نشانان مشغول کار در محل آتش سوزی در بازار باراباشوا خارکیف اوکراین. 17 مارس 2022
آتش نشانان مشغول کار در محل آتشسوزی در بازار باراباشوا خارکیف. ۱۷ مارس ۲۰۲۲

کی‌یف تا کنون از یک حمله بزرگ در امان بوده است و ستون‌های طویل نیروهایی که از شمال غرب و شرق به سمت پایین حرکت می‌کردند در درگیری‌های شدید در دروازه‌ها متوقف شده‌اند، اما ساکنان پایتخت حملات موشکی مرگبار شبانه را تحمل کرده اند.

آوارهای ناشی از موشک‌های روز جمعه یک دهانه بزرگ را در زمین در وسط یک بلوک مسکونی که مدرسه‌ای نیز در شمال آن قرار داشت ایجاد کرد، موشک۲های روسیه صدها پنجره را شکستند و آوارها را در اطراف مجموعه پراکنده کردند.

به گفته نیروهای اورژانس حداقل یک نفر کشته شده است. شهردار کی‌یف گفت ۱۹ نفر از جمله چهار کودک زخمی شدند.

لیودمیلا نیکولانکو در دیدار با پسرش که در یکی از آپارتمان های آسیب دیده زندگی می کرد، گفت «این یک جنایت جنگی توسط پوتین است. آنها می گویند مردم عادی را نمی زنند، می‌گویند ما به سمت خودمان شلیک می کنیم.»

در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین بارباشوا بزرگترین بازار خارکیف پس از گلوله باران در آتش سوخت. 17 مارس 2022
در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین بارباشوا بزرگترین بازار خارکیف پس از گلوله باران در آتش سوخت. ۱۷ مارس ۲۰۲۲

در ماریوپول، اوکراین اعلام کرد که تاکنون ۱۳۰ نفر را از زیرزمین سالن تئاتری که به عنوان پناهگاه بمب استفاده می‌شد، نجات داده است، زمانی که دو روز پیش توسط حملات روسیه با خاک یکسان شد. کی‌یف اعلام کرد که بیم آن می رود که ۱۰۰۰ نفر همچنان در داخل آن محبوس باشند. هنوز از کشته ها و زخمی ها اطلاعاتی ارائه نکرده است. روسیه حمله به تئاتر را رد می کند.

آوارهای یک خانه آسیب دیده در باریشیوکا اوکراین. 11 مارس 2022
آوارهای یک خانه آسیب دیده در باریشیوکا اوکراین. ۱۱ مارس ۲۰۲۲

بایدن بر پکن فشار آورد

حمله موشکی روسیه به شهر لویو در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان

گفتگوهای صلح در این هفته تشدید شده و کی‌یف که خواستار آتش‌بس و عقب‌نشینی روسیه است، می‌گوید که مسکو جدی‌تر شده زیرا پیروزی سریع از دسترسش خارج شده است.

هر دو طرف پیشرفت به سمت یک فرمول سیاسی را توصیف کرده اند که اوکراین را از ائتلاف ناتو دور نگه می دارد اما با نوعی تضمین دیگر محافظت می شود. با این حال، هر دو روز جمعه یکدیگر را به طولانی کردن مذاکرات متهم کردند.

با تحریم های مالی و طرد دیپلماتیک که روسیه را از اقتصادهای پیشرفته بریده، چین آخرین راه نجات بزرگ اقتصادی روسیه است.

در حالی که تهاجم روسیه به اوکراین ادامه دارد، نیروهای امدادی جسد فردی را که بر اثر اصابت گلوله به یک ساختمان مسکونی در کی‌یف اوکراین کشته شده جابجا می‌‎کنند. 18 مارس 2022
در ادامه تهاجم روسیه به اوکراین، نیروهای امدادی جسد فردی را که بر اثر اصابت گلوله به یک ساختمان مسکونی در کی‌یف اوکراین کشته شده جابجا می‌‎کنند. ۱۸ مارس ۲۰۲۲

ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ سه هفته قبل از تهاجم در یک مراسم که در صبح مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی ماه گذشته برگزار شد، یک پیمان دوستی “بدون محدودیت” امضا کردند. این سند برخی از نارضایتی های روسیه در مورد اوکراین را تکرار کرد.

چین تاکنون خط محتاطانه‌ای را طی کرده است و از رأی ممتنع به قطعنامه های سازمان ملل که روسیه را محکوم می کند، در عین حال از اشاره به این حمله به عنوان تهاجم در انتقاد از غرب خودداری کرده است.

اما واشنگتن که این هفته ۸۰۰ میلیون دلار کمک نظامی جدید به کی‌یف را اعلام کرد، اکنون می‌گوید مسکو از پکن چیزی بیش از پوشش دیپلماتیک می‌خواهد و برای ادامه جنگ درخواست پول و سلاح کرده که مسکو و پکن آن را رد می‌کنند.

نمای کلی بقایای سالن تئاتر درام ماریوپول اوکراین که در هنگام پناه گرفتن صدها نفر در داخل آن مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
نمای کلی بقایای سالن تئاتر درام ماریوپول اوکراین که در هنگام پناه گرفتن صدها نفر در داخل آن مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت «ایالات متحده نگران است که چین به طور مستقیم به روسیه در مورد کمک تجهیزات نظامی برای استفاده در اوکراین کمک کند.»

بلینکن به خبرنگاران گفت «بایدن، که پوتین را “دیکتاتور قاتل” توصیف کرد، برای شی جین پینگ به صراحت خواهد گفت که چین مسئولیت هر اقدامی را که برای حمایت از تجاوز روسیه انجام دهد، بر عهده خواهد داشت.»

شخصی به 109 کالسکه خالی که در مرکز شهر لویو اوکراین در جریان کمپین "قیمت جنگ" که توسط فعالان و مقامات محلی برای برجسته کردن تعداد کودکان کشته شده در تهاجم روسیه به اوکراین سازماندهی شده نگاه میکند. 18 مارس 2022
شخصی به ۱۰۹ کالسکه خالی که در مرکز شهر لویو اوکراین در جریان کمپین “قیمت جنگ” که توسط فعالان و مقامات محلی برای برجسته کردن تعداد کودکان کشته شده در تهاجم روسیه به اوکراین سازماندهی شده نگاه میکند. ۱۸ مارس ۲۰۲۲

قرار بود دو رهبر در ساعت ۱۳:۰۰ GMT صحبت کنند. حمله موشکی روسیه به شهر لویو در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان

نمایی از ساختمان و خودروهای آسیب دیده در اثر گلوله باران در خارکیف اوکراین. 18 مارس 2022
در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین، نمایی از ساختمان و خودروهای آسیب دیده در اثر گلوله باران در خارکیف اوکراین. ۱۸ مارس ۲۰۲۲

هلنا لگاردا، تحلیلگر ارشد مطالعات چین در موسسه مرکاتور (Mercator Institute) گفت «پکن هر کاری که در توان دارد انجام خواهد داد تا مجبور نباشد آشکارا طرفی را بگیرد، اما روابط سابقش [نسبتاً بدون هزینه] با روسیه پیچیده شده و اکنون چین را در معرض خطرات ژئوپلیتیکی، اقتصادی و اعتباری رو به رشد قرار داده است.

در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین، امدادگران بر روی بقایای ساختمان آسیب دیده در اثر گلوله باران در خارکیف اوکراین کار می کنند. 18 مارس 2022
در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین، امدادگران بر روی بقایای ساختمان آسیب دیده در اثر گلوله باران در خارکیف اوکراین کار می کنند. ۱۸ مارس ۲۰۲۲
در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین، پس از اینکه یک منطقه مسکونی در کی‌یف اوکراین توسط گلوله باران آسیب دید، مردی در داخل آپارتمان خودش ایستاده است. 18 مارس 2022
در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین یک منطقه مسکونی در کی‌یف اوکراین در گلوله باران آسیب دید و مردی در داخل آپارتمان خودش ایستاده است. ۱۸ مارس ۲۰۲۲

حمله موشکی روسیه به شهر لویو در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان  حملات روسیه به اوکراین حملات روسیه به اوکراین حملات روسیه به اوکراین حملات روسیه به اوکراین حملات روسیه به اوکراین

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا