جدیدترین اخبارجهان

بایدن از پیش‌بینی آتش‌بس دوشنبه در غزه عقب‌نشینی کرد

حادثه مرگبار روز پنجشنبه در غزه که در آن حداقل ۱۰۰ فلسطینی در انتظار کمک کشته شدند بر ضرورت آتش بس تأکید می کند

بایدن از پیش‌بینی آتش‌بس دوشنبه در غزه عقب‌نشینی کرد: امیدوارام اما احتمالاً نه

رئیس جمهور جو بایدن روز پنجشنبه ابراز تردید کرد که توافق آتش بس ممکن است تا روز دوشنبه در جنگ اسرائیل و حماس منعقد شود، همانطور که او گفته بود امیدوار است این اتفاق بیفتد. 

بایدن در حالی که برای بازدید از مرز ایالات متحده و مکزیک در حال عزیمت با خبرنگاران بود، در پاسخ به این سوال که آیا هنوز انتظار دارد تا روز دوشنبه به توافق برسد، گفت امید بهار ابدی است.

وی ادامه داد با رهبران منطقه تماس تلفنی داشتم و احتمالاً تا دوشنبه نه، اما امیدوارم. بایدن صبح پنجشنبه با امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، تماس‌های جداگانه‌ای داشت تا درباره مذاکرات گروگان‌گیری و وضعیت کلی غزه گفتگو کند.

کاخ سفید گفت که بایدن و رهبران توافق کردند که حماس باید گروگان‌ها را آزاد کند و تاکید کرد که انجام این کار به آتش‌بس فوری و پایدار در غزه به مدت حداقل شش هفته منجر می‌شود.

کاخ سفید در بازخوانی این گفتگوها گفت آنها در مورد اینکه چگونه چنین دوره طولانی آرامش می تواند به چیزی پایدارتر تبدیل شود، تبادل نظر کردند. آنها همچنین درباره برنامه‌ریزی برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه و اینکه چگونه آتش‌بس تحت قرارداد آزادی گروگان‌ها کمک بیشتری به این تلاش‌ها می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که کمک‌ها به غیرنظامیان نیازمند در سراسر غزه می‌رسد، بحث کردند.

بایدن از پیش‌بینی آتش‌بس دوشنبه در غزه عقب‌نشینی کرد: امیدوارام اما احتمالاً نه
بایدن از پیش‌بینی آتش‌بس دوشنبه در غزه عقب‌نشینی کرد: امیدوارام اما احتمالاً نه

بایدن در اوایل این هفته گفته بود که امیدوار است توافق تا دوشنبه به نتیجه برسد و به خبرنگاران در جریان سفرش به نیویورک گفت مشاور امنیت ملی من به من می‌گوید که ما نزدیک هستیم نزدیک هستیم اما هنوز تمام نشده است.

کارین ژان پیر، سخنگوی بایدن، در یک نشست مطبوعاتی در کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا هنوز هم چنین انتظاری وجود دارد، گفت که دولت کل ساعت کار می کند تا این کار را انجام دهد. او گفت که یک توافق شامل ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه و اطمینان از آزادی گروگان‌های غزه، از جمله آمریکایی‌ها، برای بازگشت به کشور است.

قطر در این هفته میانجیگری مذاکرات بین اسرائیل و حماس را برعهده داشته است و مذاکرات درباره آتش بس احتمالی نیز میان مقامات آمریکایی، اسرائیلی، قطری و مصری در پاریس انجام شده است.

خشونت‌ها در نوار غزه روز پنج‌شنبه زمانی ادامه یافت که نیروهای اسرائیلی به جمعیتی از مردمی که منتظر کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه بودند شلیک کردند. دکتر اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت حماس، گفت که حداقل ۱۰۰ نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند. 

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حال بررسی این حادثه است. یک منبع دولتی اسرائیل گفت که نیروهای ارتش اسرائیل پس از محاصره کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه توسط مردم با آتش واقعی پاسخ دادند.

بایدن از پیش‌بینی آتش‌بس دوشنبه در غزه عقب‌نشینی کرد: امیدوارام اما احتمالاً نه
بایدن از پیش‌بینی آتش‌بس دوشنبه در غزه عقب‌نشینی کرد: امیدوارام اما احتمالاً نه

نیروهای دفاعی اسرائیل در پستی در X اعلام کردند امروز صبح کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه وارد شمال غزه شدند، ساکنان کامیون‌ها را محاصره کردند و تجهیزات در حال تحویل را غارت کردند. در اثر هل دادن، لگدمال کردن و زیر گرفتن کامیون‌ها ده‌ها تن از مردم غزه کشته و زخمی شدند.

سخنگوی شورای امنیت ملی بایدن در واکنش به این حادثه روز پنجشنبه گفت کاخ سفید در حال بررسی این گزارش ها است.

سخنگو گفت ما در غم از دست دادن زندگی بیگناهان عزادار هستیم و وضعیت انسانی وخیم غزه را به رسمیت می شناسیم، جایی که فلسطینی های بیگناه فقط سعی می کنند خانواده های خود را سیر کنند. این امر بر اهمیت گسترش و تداوم جریان کمک‌های بشردوستانه به غزه، از جمله از طریق آتش‌بس موقت احتمالی تأکید می‌کند. ما به کار شبانه روزی برای رسیدن به این نتیجه ادامه می دهیم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا