جدیدترین اخبارجهان

بلینکن: کمک فنی روسیه به جمهوری اسلامی در روابط منطقه‌ای موثر است

وزیر خارجه آمریکا گفت کمک های فنی روسیه به جمهوری اسلامی می تواند علیه اسرائیل استفاده شود

آنتونی بلینکن: کمک فنی روسیه به جمهوری اسلامی در روابط منطقه‌ای موثر است

آنتونی بلینکن گفت فناوری‌ای که روسیه در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد تا موجودی‌های خود را پیچیده‌تر کند، می‌تواند علیه اسرائیل یا علیه ما مورد استفاده قرار گیرد و تقریباً به احتمال زیاد اینگونه خواهد بود.

بلینکن: تأثیر کمک فنی روسیه به جمهوری اسلامی در روابط منطقه‌ای
بلینکن: تأثیر کمک فنی روسیه به جمهوری اسلامی در روابط منطقه‌ای

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در کاپیتول هیل گفت که کمک‌های فن‌آوری نظامی روسیه به جمهوری اسلامی می‌تواند علیه اسرائیل مورد استفاده قرار گیرد. او همچنین بر ارتباط بین جنگ اوکراین و غزه به ویژه در رابطه با منافع آمریکا تاکید کرد.

آنتونی بلینکن گفت که نگران کمک‌های جمهوری اسلامی به روسیه برای استفاده در اوکراین برای پیشبرد تجاوزاتش است. او در عین حال گفت: به طور فزاینده‌ای، فناوری‌ای که روسیه در اختیار رژیم ایران قرار می‌دهد تا موجودی‌های خود را پیچیده‌تر کند، می‌تواند به احتمال زیاد علیه اسرائیل یا علیه ما استفاده شود.

او به کمیته تخصیص سنای آمریکا گفت که این امر مستقیما یا از طریق نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه اتفاق می‌افتد.

آنتونی بلینکن به همراه لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده در مقابل آنها حاضر شد تا به نفع بسته کمکی گسترده جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اوکراین و اسرائیل، که شامل ۱۴ میلیارد دلار برای کمک به دولت یهودی در جنگ علیه نیروهای تروریست حماس است، دفاع کند.

با شروع جلسه، صفی از معترضان ضد جنگ دست های قرمز رنگی را در هوا بلند کردند. پلیس کاپیتول بعداً آنها را پس از سر دادن شعارهایی از جمله «فعلا آتش بس!» از بچه های غزه محافظت کنید! و تامین مالی نسل کشی را متوقف کنید، به بیرون جلسه فرستاد.

بلینکن و آستین در حمایت خود از اسرائیل، به ویژه با توجه به تهدیدات منطقه ای بزرگتر و ارتباطات حماس با کسانی که ایالات متحده را تهدید می کنند، محکم ایستادند.

آنتونی بلینکن گفت، این رابطه دو طرفه روسیه و رژیم ایران یکی از نگرانی‌های فزاینده برای ماست و باید در هر دو نقش قاطعانه در برابر آن عمل کنیم، آنها از نزدیک به هم مرتبط هستند.

درگیری بین اسرائیل و روسیه افزایش یافته است.

بلینکن: تأثیر کمک فنی روسیه به جمهوری اسلامی در روابط منطقه‌ای
بلینکن: تأثیر کمک فنی روسیه به جمهوری اسلامی در روابط منطقه‌ای

بلینکن و آستین گفتند که درگیری ها بین اسرائیل و روسیه که در گذشته یکی از متحدان باثبات‌تر دولت یهود بوده، افزایش یافته است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی در یک نشست مطبوعاتی در واشنگتن همچنین با حمایت دولت بایدن از کی‌یف در نبرد علیه مسکو و اورشلیم در مبارزه علیه حماس، بین این دو درگیری ارتباط برقرار کرد. او گفت که نبردهای اوکراین و اسرائیل جدی و درهم تنیدند.

فشار برای تامین بودجه هم برای اوکراین و هم برای اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن برای جلوگیری از سرایت جنگ غزه به یک درگیری منطقه‌ای متمرکز است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز گذشته با اسماعیل هنیه رهبر حماس در دوحه دیدار و گفتگو کرد. امیرعبداللهیان گفت: در صورت گسترش دامنه درگیری، کل منطقه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

امیرعبداللهیان گفت: این امر بیانگر اوج نفرت جهانی از رژیم صهیونیستی و حامیان آن و نیز گستردگی جهانی حامیان ملت فلسطین است.

کربی در واشنگتن گفت: که مقامات به گفتگو با متحدان منطقه ای ادامه می دهند تا هم از گسترش درگیریها جلوگیری کنند و هم همکاری های منطقه ای را ارتقا دهند. منافع کلیدی و امنیتی ما در منطقه در خطر است و باید از آنها محافظت کنیم.

کربی خطاب به کسانی که می‌خواهند درگیری را بیشتر کنند، گفت: به این نکته توجه داشته باشید که ما چقدر منافع امنیت ملی خود را جدی می‌گیریم.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه با شاهزاده خالد بن سلمان آل سعود، وزیر دفاع عربستان سعودی دیدار کرد و بر تعهد آمریکا برای حمایت از دفاع از شرکای آمریکایی در برابر تهدیدهای بازیگران دولتی و غیردولتی، از جمله کسانی که از سوی جمهوری اسلامی حمایت می شوند، تاکید کرد.

کاخ سفید گفت، این دو نفر همچنین بر اهمیت بازدارندگی از هرگونه گسترش درگیری اسرائیل و حماس تاکید کردند.

 انتظار می‌رود بایدن اواخر روز سه‌شنبه با ملک عبدالله پادشاه اردن برای بحث در مورد همکاری با شرکای منطقه‌ای صحبت کند. با این حال، اردن سیستم های دفاع هوایی پاتریوت را از واشنگتن می خواهد به دلیل نگرانی فزاینده اش در مورد گرفتار شدن در درگیری متقابل در صورتی که جنگ غزه، جمهوری اسلامی و شبه نظامیان منطقه ای مسلح را به مرزهای پادشاهی بکشاند.

بلینکن: تأثیر کمک فنی روسیه به جمهوری اسلامی در روابط منطقه‌ای
بلینکن: تأثیر کمک فنی روسیه به جمهوری اسلامی در روابط منطقه‌ای

تزاهی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل به خبرنگاران در تل آویو گفت با توجه به اینکه حماس و حزب الله هر دو گروه های نیابتی جمهوری اسلامی هستند، ارتش اسرائیل به دنبال این است که اگر حزب الله در مرز لبنان وارد جنگ شود، جنگ را به دو جبهه تبدیل نکند.

وی گفت که ارتش اسرائیل اکنون موضع دفاعی اتخاذ کرده، اما اقدامات پیشگیرانه را انجام می دهد.

هانگبی گفت: در بخش شمالی، تصمیم بر این است که برای همه تحولات آماده باشیم و با بسیج گسترده ذخایری که از قبل در مرز لبنان مستقر شده اند، دفاعی قوی انجام دهیم. این شامل تخلیه غیرنظامیان از خط دفاعی به منظور اطمینان از حفظ رفاه آنها در صورت درگیری رودررو با حزب الله و حمله به شبکه های دشمن در پاسخ به تحریکات او در همه جا و بدون تردید است.

اما افزود، جنگ با حزب‌الله فقط موضوع زمان است.

هانگبی گفت که ارتش اسرائیل باید تهدید حزب الله در شمال را از بین ببرد، اما تنها زمانی که حماس را از غزه بیرون راند. روز بعد از حماس، ما باید آنچه را که از این دوره در رابطه با لبنان آموختیم، در نظر بگیریم. آنچه آموختیم ما را ملزم به اقدام علیه حزب الله می کند.

هانگبی گفت: که دشمنان اسرائیل می‌خواهند ببینند که اسرائیل مرتکب اشتباهی می‌شود که خودش را خیلی کمرنگ کرده و توضیح داد که اسرائیل نمی‌خواهد در این تله بیفتد.

هانگبی گفت: قبلاً گفتگوهایی از جمله با نهادهای امنیتی و شورای امنیت ملی در مورد اینکه غزه زمانی که دیگر تحت کنترل حماس نباشد، چگونه خواهد بود، انجام شده است.

او گفت: ما متوقف نخواهیم شد. نمی توانیم متوقف شویم تا زمانی که حماس از غزه خارج شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا