جدیدترین اخبارجهان

نتانیاهو آیا می تواند از آغاز یک جنگ منطقه ای جلوگیری کند؟

اسرائیل با کمک متحدانش روز یکشنبه از پرتابه‌ها فرار کرد

نتانیاهو آیا می تواند از آغاز یک جنگ منطقه ای جلوگیری کند؟

دقیق تر، ۶۰ تن مواد منفجره روی بیش از ۳۵۰ پرتابه جمهوری اسلامی، که برخی بزرگتر از یک خودروی خانوادگی بودند، نتوانست از دفاع اسرائیل طفره برود.

نتانیاهو آیا می تواند از آغاز یک جنگ منطقه ای جلوگیری کند؟
نتانیاهو آیا می تواند از آغاز یک جنگ منطقه ای جلوگیری کند؟

با این حال، اسرائیل، برخلاف هشدارهای جو بایدن، مبنی بر برنده شدن و تهدید ابراهیم رئیسی، مبنی بر پاسخ شدید، گسترده و دردناک به هرگونه اقدام تلافی جویانه، دقیقاً به همین موضوع فکر می‌کند.

بازدارندگی، مخفف بدترین. اسرائیل معتقد است در اتاق سنگ بنای بقای آن است. جمهوری اسلامی آن آجر را می دزدد.

در یک تغییر پارادایم پس از چندین دهه جنگ نیابتی سایه، تهران در حال غصب استراتژی اسرائیل است. حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت تصمیم گرفته‌ایم معادله جدیدی ایجاد کنیم. ما از اسرائیل انتقام خواهیم گرفت.

زمانی که اسرائیل در گذشته با تهدیدات وجودی مواجه شد، جسورانه ترین حملاتی را که منطقه تا به حال شاهد آن بوده است، انجام داده است. آنها در سال ۱۹۸۱ با پنهان کاری شدید، رآکتور هسته ای عراق در اوسیراک را قبل از شروع به کار بمباران کردند. به طور مشابه، آنها در سال ۲۰۰۷، رآکتور هسته ای بشار اسد، دیکتاتور سوریه را قبل از ساختن آن بمباران کردند.هر دو حمله اطلاعاتی را با دارایی های نظامی متعارف همراهی کردند. ۱۱ سال قبل از اینکه اسرائیل حمله به سوریه را پذیرفت.

نکته این است که اسرائیل برنامه‌های خود را مانند جمهوری اسلامی در آخر هفته با انجام یک حمله بی‌سابقه در پاسخ به حمله مشکوک اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق، سوریه، در اوایل ماه جاری تلگراف نخواهد کرد.

نتانیاهو آیا می تواند از آغاز یک جنگ منطقه ای جلوگیری کند؟
نتانیاهو آیا می تواند از آغاز یک جنگ منطقه ای جلوگیری کند؟

به غیر از اعضای اصلی کابینه جنگ اسرائیل نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، وزیر دفاع یوآو گالانت و بزرگترین رقیب سیاسی سابق نتانیاهو بنی گانتز بیش از ده ها نفر دیگر پشت میز در اعماق کریا، مقر دفاع حداکثر امنیتی اسرائیل نشسته اند. تل آویو، حرکت بعدی خود را شکست می دهد.

شایان ذکر است، دیوید بارنیا، رئیس موساد و هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش، از جمله چندین مقام امنیتی و اطلاعاتی هستند که وارد این کابینه شده‌اند.

بیرون از اتاق، نتانیاهو با فشار زیادی از سوی ائتلاف راستگرای دولتی خود مواجه است. بزالل اسموتریچ از او می خواهد بازدارندگی را بازگرداند و ایتامار بن گویر وزیر محبوب امنیت ملی از نخست وزیر می خواهد دیوانه شود.

خارج از اسرائیل، جایی که متحدان حمله جمهوری اسلامی را محکوم می‌کنند اما بر خویشتنداری تاکید می‌کنند و برخی نیز از رفتار مرگبار نتانیاهو با فلسطینی‌های غزه پس از حمله وحشیانه حماس در ۷ اکتبر تلخ هستند، درخواست‌ها برای تحریم‌های جدید علیه تهران در حال افزایش است.

اعضای کابینه جنگ، گانتز و گالانت، هر دو از فرصت دیپلماتیک استفاده کرده‌اند گانتز گفت ما یک ائتلاف منطقه‌ای خواهیم ساخت تا بهایی از جمهوری اسلامی بگیریم، در حالی که گالانت، طبق بیانیه مطبوعاتی دولت، فرصت ایجاد یک سازمان بین‌المللی را برجسته کرد. ائتلاف و اتحاد راهبردی برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی. وزیر دفاع به شدت به این موضوع اشاره کرده است که تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی در دید اوست و گفته است این کشوری است که تهدید می‌کند کلاهک‌های هسته‌ای روی موشک‌هایش قرار می‌دهد.

در همین حال، نتانیاهو در بیانیه‌ای در حساب کاربری X دفتر خود گفت جامعه بین‌الملل باید در مقاومت در برابر این تجاوز جمهوری اسلامی که صلح جهانی را تهدید می‌کند، متحد شود.

نتانیاهو آیا می تواند از آغاز یک جنگ منطقه ای جلوگیری کند؟
نتانیاهو آیا می تواند از آغاز یک جنگ منطقه ای جلوگیری کند؟

حرکت بعدی نتانیاهو احتمالاً تلاش خواهد کرد تا تحریم‌ها را محاصره کند و قبل از اینکه عناوین منفی غزه، اراده خوب بین‌المللی را که بادبان‌های او را پر می‌کند، حمله کند.

تیک تاک ساعت است. او به دو چیز نیاز دارد، زمان برای تدارک یک حمله غافلگیرکننده مهم و زمان برای ادغام دیپلماسی بین المللی. در حالی که هر دو به ضرب‌های متفاوتی می‌روند، تیزهوشی افسانه‌ای سیاسی او با یکی از سخت‌ترین آزمون‌ها مواجه می‌شود.

شواهد اخیر نشان می دهد که انگشت او دیگر مانند گذشته نبض ناحیه ای را احساس نمی کند.

در اوایل سال جاری، پس از ترور دقیق و هدفمند اسرائیل صالح العاروری، رئیس لبنانی حماس، در آپارتمانی در طبقه دوم بیروت، خلبان سابق جنگنده و رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، عاموس یدلین به من گفت که اسرائیل در داخل آن خطوط قرمز برای جلوگیری از گسترش درگیری عمل می کند. 

یدلین توضیح داد آستانه کاملاً منعطف است. بازدارندگی تصمیمی است در رأس یک رهبر که می‌تواند فرمان فشار دادن ماشه شلیک موشک برای شروع جنگ را بدهد.

یدلین یکی دو چیز در مورد بازدارندگی و حملات گذشته اسرائیل علیه تهدیدات موجودیتی این کشور می داند. او خلبان جنگنده‌ای بود که بمبی را که رآکتور اوسیراک عراق را در سال ۱۹۸۱ منهدم کرد، انداخت و در سال ۲۰۰۷ رئیس اطلاعاتی بود که حمله جسورانه پیچیده‌ای را برای نابودی نیروگاه هسته‌ای بشار اسد طراحی کرد.

آخر هفته گذشته، رهبران جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیدند که محاسبات نتانیاهو برای کشتن محمدرضا زاهدی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نیروهای نیابتی آن‌ها را که اسرائیل را از سوریه و لبنان تهدید می‌کنند، در کنسولگری دمشق در روز اول آوریل، از خط قرمزها عبور داده است. محاسبه نتانیاهو اشتباه بود.

من فکر می‌کنم ایرانی‌ها بسیار بسیار محتاط خواهند بود، حتی اگر بعد از یک اقدام تحریک‌آمیز متحمل ضرر شوند، اما شروع جنگ با آمریکا یا حتی با اسرائیل. آنها هنوز آنجا نیستند. آسیبی که می تواند به ایران وارد شود، بسیار زیاد است.

بنابراین مهم‌ترین سوال در حال حاضر باید این باشد که آیا نتانیاهو می‌تواند چهارچوب را درست بخواند با تهدید جمهوری اسلامی به حمله، متحدان هشدار داده‌اند که این کار را نکند و از ایجاد جنگ منطقه‌ای اجتناب کند.

و پاسخ به آن در بینش قابل توجه یدلین مدفون است. او اشاره کرد که جمهوری اسلامی تا زمانی که از واکنش آمریکا هراس داشته باشد به اسرائیل حمله نخواهد کرد. نتانیاهو روابط آنقدر با دولت بایدن در مورد غزه تیره شده است که دشمنان اسرائیل بوی خون می دهند.

از زمانی که آمریکا در رای گیری شورای امنیت سازمان ملل در ماه گذشته برای درخواست آتش بس در غزه رای ممتنع داد، حماس تغییر ناپذیری به مذاکرات گروگان گیری کرده است.

نتانیاهو به عنوان یک بازمانده سیاسی مشهور است. اما اکنون او با بزرگترین قمار دوران حرفه ای خود روبرو است. او بر خون ملتش شرط می بندد که جمهوری اسلامی از شکافش با آمریکا می خواند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا