ایرانجدیدترین اخبارجهانکانادا

کانادا و ۵۷ کشور با انتشار بیانیه ای بازداشتهای دیپلماتیک و خودسرانه اتباع خارجی را محکوم کردند

ایران، چین، روسیه و کره شمالی مخاطب اصلی بیانیه

کانادا و ۵۷ کشور با انتشار بیانیه ای بازداشتهای دیپلماتیک و خودسرانه اتباع خارجی را محکوم کردند.

روز دوشنبه ۵۸ کشور از جمله کانادا، آمریکا و آلمان با انتشار بیانیه ای «بازداشت های خودسرانه» اتباع خارجی با اهداف دیپلماتیک را محکوم کردند.

کانادا و 57 کشور با انتشار بیانیه ای بازداشتهای دیپلماتیک و خودسرانه اتباع خارجی را محکوم کردند.
کانادا و ۵۷ کشور بازداشتهای دیپلماتیک و خودسرانه اتباع خارجی را محکوم کردند.

به گزارش تهرانتو نیوز به نقل از رویترز؛

وزرای امور خارجه این کشورها با انتشار بیانیه‌ای «غیرالزام‌آور» این رفتار را «غیرقابل قبول» خوانند.

در این بیانیه بطور خاص نام کشوری برده نشده اما به گفته یک مقام کانادایی، حکومت‌ های ایران، چین، روسیه و کره شمالی که با بازداشت اتباع خارجی بیش از پیش به نگرانی‌های بین‌المللی در این زمینه دامن زده اند می توانند مخاطب اصلی این بیانیه باشند.

مارک گارنو ، وزیر امور خارجه کانادا در همین رابطه به رویترز گفت که بازداشت اتباع خارجی با اهداف دیپلماتیک و استفاده ابزاری از آنها بعنوان اهرم فشار اقدامی «غیرقانونی» و «غیراخلاقی» است.

 

حمایت همه جانبه اروپا و ژاپن

 

تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا همراه با ژاپن، بریتانیا و استرالیا از دیگر امضا‌کنندگان بیانیه یاد شده هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از اقدام اخیر کانادا در برخورد با اینگونه دولت‌ها اعلام کرد و از همه کشورهای متحد و همفکرش خواست تا فشار را روی رژیم هایی که دست به این قبیل بازداشت‌ها می‌زنند، افزایش دهند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز به عنوان یکی از امضاکنندگان این بیانیه گفت، اختلافات بین دولت‌ها هرگز نباید زندگی افراد را به بازی بگیرد. بازداشت خودسرانه اتباع خارجی با هنجارهای بین‌المللی در تناقض است.

 

باج‌گیری‌های سیاسی ایران در سال‌های اخیر

 

حکومت ایران طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از اتباع خارجی و ایرانی‌های دو تابعیتی را به دلایل و اتهام‌های مانند جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام بازداشت و برخی را طی فرایند تبادل با زندانیان ایرانی در سایر کشورها مبادله کرده است.

احمدرضا جلالی پژوهشگر ایرانی- سوئدی از جمله افراد دوتابعیتی است که پس از سفر به ایران برای شرکت در یک کنفرانس علمی بازداشت و به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است. 

نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی در فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شد و چند سال در زندان بود و هم‌اکنون در حصر خانگی به سر می‌برد.

 

کانادا و 57 کشور با انتشار بیانیه ای بازداشتهای دیپلماتیک و خودسرانه اتباع خارجی را محکوم کردند.
کانادا و ۵۷ کشور بازداشتهای دیپلماتیک و خودسرانه اتباع خارجی را محکوم کردند.

زاغری به عنوان کارمند بنیاد توماس رویترز، بخش خیریه موسسه‌ای رسانه‌ای فعالیت داشت.

همچنین در دو سال اخیر، سه زندانی خارجی از جمله ژیائو وانگ، پژوهشگر آمریکایی دانشگاه پرینستون در دسامبر ۲۰۱۹، مایکل وایت پرسنل سابق نیروهای مسلح آمریکا و مارشال رولان پژوهشگر فرانسوی در مارس ۲۰۲۰ در جریان مبادله با تعدادی از شهروندان ایرانی که به دلیل نقض تحریم‌ها در خارج محاکمه و زندانی شده بودند، آزاد شدند.

کایلی مور گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی-بریتانیایی نیز که به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در ایران دستگیر شده بود پاییز امسال با سه ایرانی که به اتهام مشارکت در توطئه بمب‌گذاری علیه اهداف اسرائیلی در سال ۲۰۱۲ در تایلند محکوم و زندانی شده بودند، مبادله شد.

 

خشم حکومت چین از ابتکار عمل اخیر کانادا

 

در همین حال، روزنامه گلوبال تایمز ، نشریه کمونیستی دولت چین پیش از صدور رسمی این بیانیه به نقل از منابع نامشخص این ابتکار عمل را «اقدامی تهاجمی و نسنجیده برای تحریک چین» توصیف کرده بود.

گفتنی است تنش بین اتاوا و پکن از سال ۲۰۱۸ و درپی دستگیری منگ وانژو ، مدیر ارشد هواووی در ونکوور آغاز شد و به دنبال آن دستگیری خودسرانه دو تبعه کانادایی در چین شدت گرفت.

احمدرضا جلالی    احمدرضا جلالی      احمدرضا جلالی

کانادا و 57 کشور با انتشار بیانیه ای بازداشتهای دیپلماتیک و خودسرانه اتباع خارجی را محکوم کردند.
کانادا و ۵۷ کشور بازداشتهای دیپلماتیک و خودسرانه اتباع خارجی را محکوم کردند.

دولت‌های غربی و گروه‌های مدافع حقوق بشر، ایران و چین را متهم میکنند که برای آزاد کردن افراد موردنظر خود در کشورهای غربی، از روش «دیپلماسی گروگانگیری» استفاده می‌کنند.

مدافع حقوق بشر    نازنین زاغری  مدافع حقوق بشر  دیپلماسی گروگانگیری  نازنین زاغری  دیپلماسی گروگانگیری      مدافع حقوق بشر

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا