جدیدترین اخبارجهان

با جمهوری اسلامی مقابله کنید تا دیر نشده باشد

تاریخ تلاش‌های وسواسی جو بایدن برای مذاکره با آیت‌الله‌ها را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین زخم‌های خود به ثبت خواهد رساند

با جمهوری اسلامی مقابله کنید تا دیر نشده باشد

خاورمیانه متشنج است و جمهوری اسلامی واکنش خود را به حذف افسران عالی رتبه نیروی قدس توسط اسرائیل در اول آوریل و حمله احتمالاً قاطع اسرائیل در رفح علیه تروریست های حماس در انتظار بررسی دارد. نظرات با نگرانی در مورد تشدید و جنگ گسترده‌تر طنین‌انداز می‌شود، گویی که وحشی‌گری حماس در ۷ اکتبر کافی نبود، یا مأموریت جمهوری اسلامی به حزب‌الله، حوثی‌ها و شبه‌نظامیان شیعه عراق پس از آن، یک جنگ گسترده‌تر نیست.

با جمهوری اسلامی مقابله کنید تا دیر نشده باشد
با جمهوری اسلامی مقابله کنید تا دیر نشده باشد

آیت الله های تهران دو هدف کلی دارند هژمونی در منطقه و هژمونی در اسلام. رژیم بر اساس استراتژی حلقه آتش خود که زاییده افکار قاسم سلیمانی رهبر فقید سپاه قدس است، اکنون به اسرائیل حمله می کند. حلقه آتش مظهر تلاش‌های غیرمستقیم تهران از طریق نیابت‌های تروریستی متخاصم، همراه با نیروهای نظامی خود، علیه اسرائیل و اغلب ذکر نشده، علیه کشورهای عربی خلیج فارس است.

حمله اسرائیل به حماس به این معنی است که اوضاع برای جمهوری اسلامی خوب پیش نمی‌رود، اما تصمیم‌های استراتژیک تعیین‌کننده، هم در اورشلیم و هم در تهران، هنوز در پیش است.

به احتمال زیاد اولین و از نظر استراتژیک مهمتر، پاسخ جمهوری اسلامی به حمله اسرائیل به سفارتش در دمشق است. اینکه قلمرو سفارت حاکمیت است یا نه، متفاوت است، اما کنوانسیون‌های بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که اماکن دیپلماتیک حداقل برای کشور پذیرنده مخالف‌ناپذیر هستند. اما عقل سلیم به ما می گوید که مانند کلیساها یا بیمارستان ها، اماکن دیپلماتیک در صورت استفاده برای مقاصد نظامی، وضعیت حفاظتی خود را از دست می دهند و واضح است که سفارت جمهوری اسلامی در دمشق اساساً یک مقر نیروی قدس است.

با این وجود، اسرائیل بدون تردید جمهوری اسلامی را به چالش کشیده است، مانند خروج زودهنگام آمریکا برای سلیمانی در سال ۲۰۲۰. خطرات برای اسرائیل و رژیم بسیار زیاد است. اگر واکنش تهران به اورشلیم ضعیف یا بی‌اثر تلقی شود، خطر از دست دادن تسلط خود بر جانشینان تروریست و دیگران را در پی دارد و از عدم تمایل آیت‌الله‌ها برای خطر آسیب بیشتر به ایران و در عین حال آنها را در معرض خطر مرگبار قرار می‌دهد.

با جمهوری اسلامی مقابله کنید تا دیر نشده باشد
با جمهوری اسلامی مقابله کنید تا دیر نشده باشد

از سوی دیگر، انتقام‌جویی مستقیم و قابل توجه جمهوری اسلامی می‌تواند اسرائیل را وادار به حمله به خود ایران کند. یا، اگر تهران به طور غیرمستقیم از طریق نیابتی مانند حزب‌الله عمل کند، اسرائیل در تلاش برای فلج کردن حزب‌الله موجه خواهد بود، همانطور که عملیات غزه به دنبال فلج کردن حماس است. شکی نیست که حزب الله تیم الف حامیان تروریستی رژیم و تهدید نظامی بزرگتر برای اسرائیل است.

آیا اسرائیل آماده جنگ دو جبهه است یا خیر، دولت آن باید تصمیم بگیرد، و شکی نیست که این تصمیم اکنون به طور کامل ارائه شده است.

با این حال، مفسران و سیاستمداران از اول آوریل نه به دمشق، بلکه بر حمله اشتباه اسرائیل در غزه به کاروان یک سازمان بشردوستانه تمرکز کرده اند. این واکنش احساسی با به تعویق انداختن مجدد حمله اسرائیل به گروه تروریستی در رفح، به طور عینی به نفع حماس بوده است. احیای درخواست ها برای آتش بس فوری و بدون قید و شرط یعنی بی ارتباط با آزادی گروگان های اسرائیل در دست حماس و تشدید مشکلات سیاسی داخلی و بین المللی اسرائیل.

دولت بایدن به طور قابل توجهی به انزوای اسرائیل کمک کرده است، زیرا نقش بی‌بی‌ نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بیش از پیش آشکار می‌شود. کاخ سفید اکنون خود را به یک چوب شور تبدیل کرده است، عمدتاً به این دلیل که از تهدید جناح چپ حزب دموکرات برای خودداری از حمایت در نوامبر امسال در انتخاباتی نزدیک و سخت می ترسد. این مترقیان با احساس آسیب‌پذیری سیاسی بایدن، تلاش‌ها را برای محدود کردن یا ممنوع کردن فروش تسلیحات اضافی به اسرائیل تشدید می‌کنند و به طور بالقوه توانایی اورشلیم برای اعمال حق دفاع از خود را فلج می‌کنند.

با جمهوری اسلامی مقابله کنید تا دیر نشده باشد
با جمهوری اسلامی مقابله کنید تا دیر نشده باشد

برای کسانی که نگران انزواطلبی جمهوری خواهان هستند که کمک به اوکراین را تهدید می کند، عدم تمایل دموکرات ها به حمایت از اسرائیل نباید باعث آرامش در مورد نقش آمریکا در جهان گسترده تر شود.

عدم تمایل بایدن در شش ماه گذشته برای به رسمیت شناختن جمهوری اسلامی به عنوان بازیگر اصلی در تجاوزات تروریستی مداوم خاورمیانه، از قبل به حمایت آمریکا از اسرائیل آسیب مادی وارد کرده است. تاریخ تلاش‌های وسواس‌آمیز دولت او برای مذاکره با آیت‌الله‌ها را به‌عنوان یکی از بزرگترین زخم‌های خود در امور سیاسی-نظامی ثبت خواهد کرد.

بایدن به همان اندازه نمی تواند یا نمی خواهد تشخیص دهد که جنایتکار واقعی در غزه حماس است و به طور بدبینانه از حامیان خود و مردم غزه به طور کلی سوء استفاده می کند، نه صرفاً به عنوان سپر انسانی، بلکه به عنوان خوراک توپ برای محافظت از خود.

پیامدهای ضعف و بلاتکلیفی بایدن در اسرائیل جدی و پایدار است. اسرائیل برای مدت طولانی حمله رفح را به تعویق انداخته است. تأخیر بیشتر تنها شکایت داخلی و بین‌المللی را افزایش می‌دهد، بدون اینکه از مزایای تخریب باقیمانده قابلیت‌های رزمی سازمان‌یافته حماس و در اختیار گرفتن کنترل کامل سیستم تونل‌های عظیم حماس در زیر غزه بهره‌مند شود.

از بین بردن فعالیت‌های چریکی تروریستی باقی‌مانده حماس زمان‌بر خواهد بود، اما از بین بردن آن به این معنی است که اسرائیل آزادتر و کمتر در معرض خطر است اگر مجبور به مقابله کامل با حزب‌الله شود. یا مقابله با جمهوری اسلامی و برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش در حال حاضر، قبل از اینکه تهران ظرفیت قابل اطمینانی داشته باشد.

اسرائیل باید کار نابودی سازمان های نظامی و سیاسی حماس را زودتر تمام کند. همچنین آمریکا و اروپا باید هرچه سریعتر اعلام کنند که جمهوری اسلامی تهدید واقعی صلح و امنیت در خاورمیانه است و بر این اساس عمل کنند. سریعترین راه برای پایان دادن به درگیری مداوم، شکست دادن متجاوز است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا