جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

حسابرسی مالی آژانس درآمد کانادا (CRA)، تهی از هرگونه پیگرد قانونی و محکومیت ابرثروتمندان کانادایی

حسابرسی مالی آژانس درآمد کانادا (CRA)، تهی از هرگونه پیگرد قانونی و محکومیت ابرثروتمندان کانادایی

حسابرسی مالی آژانس درآمد کانادا (CRA)، تهی از هرگونه پیگرد قانونی و محکومیت ابرثروتمندان کانادایی

طبق اطلاعات آژانس درآمد کانادا، تلاش‌های اخیر این آژانس در مبارزه با فرار مالیاتی ابرثروتمندان هیچ‌گونه پیگرد قانونی یا محکومیتی را در بر نداشت.

به گزارش تهرانتو نیوز ؛

آژانس درآمد کانادا در پی پاسخ به سوالات متیو گرین (Matthew Green)، عضو پارلمان از حزب نیو دموکرات، اذعان نمود: از سال ۲۰۱۵، ۴۴ پرونده با ارزش دارایی بیش از ۵۰ میلیون دلار را در برنامه تحقیقات جنایی خود قرار داده است.

دو مورد از  پرونده‌هایی که به پیگرد قانونی فدرال رسید، بدون هیچ اتهامی پایان یافت.

نبود پیگرد‌های قانونی طی ۶ سال اخیر، بیش از ۶۷۷۰ حسابرسی مالی از ابرثروتمندترین‌های کانادا را به همراه داشته است.

به گزارش رئیس بودجه مجلس در اکتبر، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، هزینه برنامه آژانس مبنی بر رعایت قوانین میلیونرها، ناشی از نیروی کار تقویت‌شده، حدود ۳۰۰۰ درصد افزایش یافته.

به گفته گرین، مقامات مجلس از تعقیب بزرگ‌ترین کلاه‌برداران مالیاتی سر باز می‌زند و در این سیستم دو قطبی موجود به سراغ مالکان کسب‌وکار کوچک می‌روند.

گرین افزود: « آژانس درآمد کانادا به سراغ کلاه‌برداران بزرگ مالیاتی نمی‌رود. بلکه اگر کسب‌وکارهای کوچک حدود دو الی سه سال مالیات نپردازند، قطعا دست به کار می‌شوند و حقوقشان را دست‌کاری می‌کنند؛ زیرا می‌دانند این افراد توانایی مطرح کردن آن را در دادگاه ندارند.»

افزود:« ابرثروتمندان یک نظامنامه مالیاتی دارند و بقیه افراد یک نظامنامه مالیاتی دیگر. ثروتمندان از شکاف‌های سیستم مالی نهایت بهره را می‌برند و دولت لیبرال هم دائما این اجازه را به آن‌ها می‌دهد.»

این مسئله برای قانون‌گذاران فدرال حائز اهمیت است و در هفته جاری کمیسیون مجلس به بررسی اقدامات آژانس درآمد کانادا در مبارزه با فرار و اجتناب مالیاتی می‌پردازد. قرار بر آن است که دایان لبوثیلایر (Diane Lebouthillier)، وزیر درآمد ملی، سه شنبه بعدازظهر قبل از هیئت حضور یابد. حسابرسی مالی آژانس درآمد کانادا تهی از هرگونه پیگرد قانونی و محکومیت ابرثروتمندان کانادایی

حسابرسی مالی آژانس درآمد کانادا تهی از هرگونه پیگرد قانونی و محکومیت ابرثروتمندان کانادایی
حسابرسی مالی آژانس درآمد کانادا تهی پیگرد قانونی و محکومیت ابرثروتمندان کانادایی

سخنگوی وزارت سوالاتی را مطرح کرد. اما آژانس درآمد کانادا سریعا پاسخگو نبود.

دنیس مونیر (Denis Meunier)، نائب رئیس سابق مرکز تجزیه و تحلیل معاملات و گزارشات مالی کانادا (Fintrac) به کاهش چشمگیر اتهامات کزایی اشاره نمود. مقامات اصولا نیازمند منابعی  هستند تا پیگردهای قانونی پرهزینه و سخت در سطح بین‌المللی را پیش ببرند، درحالیکه می‌توانند آن را صرف خطاهای غیرکیفری سنگین کنند.

مونیر درمورد اقدامات ضد ابرثروتمندان گفت:« این افراد دارای بهترین دفاعیات وکلا در دادگاه مالی هستند و خبری از محکومیت نیست.» ایشان افزودند:« شما برای ورود به حکم بازرسی نیاز دارید. درواقع کنترل ورودتان در دستان آن‌هاست.»

معمولا درآمدهای نامشخص و مخارج سنگین، فرار مالیاتی را به همراه دارند که می‌شود به راحتی آن را از گزارشات مالی کسر کنند.

مونیر بیان نمود:« جای تعجب نیست اگر افراد فاکتورهایشان را از شرکت مشاور خارجی پرداخت کنند. یک میلیون دلار برای گزارش تخصصی می‌پردازید و شرکت مشاوره نیز در گریزگاه مالیاتی است؛ جایی که صاحب واقعی و انتفاعی از نظرها پنهان می‌ماند و  درواقع این شرکت متعلق به همان شخصی است که کسب‌وکارش در کانادا است.»

بیرون کشیدن پول از شرکت‌های پوششی هزارتو و گریزگاه‌های مالیاتیِ چپاولگر سرسام‌آور است.

کوین کامو (Kevin Comeau)، مولف گزارش پولشویی ۲۰۱۹ از کلارک دیکاتور هاوو اذعان نمود:« افرادی که چنین شرکت‌های پوششی و پشتوانه‌هایی در حوزه اختیاراتشان دارند، صدای پای شما را می‌شنوند و می‌دانند آژانس درآمد کانادا پیگیر آنهاست.»

همچنین افزود:« این افراد قادرند پشتوانه‌ها و شرکت‌های بیشتری را در حوزه اختیاراتشان قرار دهند تا هر زمان که بخواهند مسیری بی‌انتهایی را پیش رویشان بیندازند.»

بودجه لیبرال در ماه اپریل به مدت بیش از ۲ سال ۲.۱ میلیون دلار را در اختیار اداره صنعت قرار داد تا با آن اداره مالکیت منافع جدیدی را تا سال ۲۰۲۵ دایر کنند.

کامو، عضو سابق گروه شفافیت مالکیت منافع در سازمان شفافیت بین‌المللی کانادا باور داشت اداره ثبت می‌تواند ورق را برای اجتناب مالیاتی برگرداند.

افزود:« حتی اگر قانونی هم باشد، این افراد سهم عادلانه‌ای نمی‌پردازند. پس فشار اجتماعی زیادی بر این افراد تحمیل می‌شود تا این رویکرد را برهم بزنند و سرمایه‌هایشان را به کانادا برگردانند.»

به اعتقاد کامو، بسیاری از این افراد، اشخاص مورد احترام تشکلات کانادا هستند.

نبود پیگرد قانونی در مقابل کلاه‌برداران ابرثروتمند به نابرابری ثروت ناشی از همه‌گیری کرونا منجر شده است.

یک درصد از خانواده‌های کانادایی، ۲۶ درصد از ثروت، بعضی ۳ ترلیون دلار، را به خود اختصاص می‌دهند. آماری که با استناد به گزارشی از رئیس بودجه مجلس، ایو ژیرو، در ژوئن ۲۰۲۰، ۱۴ درصد بیشتر از پژوهش‌ قبلی است.

به استناد همین گزارش، خانواده‌هایی با بیش از ۲۹.۳ میلیون دلار سرمایه ۰.۱ درصد از کانادایی‌ها را تشکیل می‌دهند.

فرار مالیاتی نوعی قانون‌شکنی است که جرایم بیشتری را به همراه دارد و با اجتناب مالیاتی شروع می‌شود. بدین معنا که حسابرسی هوشمندانه ثروت را از دست جمع‌آوران مالیات دور نگه می‌دارند.

منتقدان معتقدند این ثروت عظیم و غیرقابل دسترس دولت، نیازمند اخذ قوانین مالیاتی محکم و قطع زنجیره است.

بریژیت اونگر (Brigitte Unger)، پرفسور اقتصاد در دانشگاه اوترخت (Utrecht University) و مسئول پروژه بزرگترین فرار مالیاتی دنیا در اتحادیه اروپا، گفت:« در زمان‌های گذشته اجتناب مالیاتی را جرم محسوب نمی‌کردیم. ولی حالا بخش دولتی به سرمایه نیاز دارد، و این کار عملا دزدی از خزانه دولت است و باید مانند آن نیز رفتار کرد.»

 

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا