جدیدترین اخبارجهان

ابراز نگرانی از انتقال بی سر و صدای امدادگر بلژیکی زندانی در ایران

خانواده امدادگر بلژیکی زندانی در ایران می‌گویند او از اوین به مکانی نامعلوم منتقل شده است

خانواده امدادگر بلژیکی محبوس در ایران از انتقال بی سر و صدای او به یک زندان دیگر ابراز نگرانی کردند

خانواده الیویر فانده‌کاستیله (Olivier Vandecasteele) امدادگر بلژیکی که در ایران زندانی است نسبت به انتقال بی سر و صدای او از اوین ابراز نگرانی کردند.

خانواده امدادگر بلژیکی محبوس در ایران از انتقال بی سر و صدای او به یک زندان دیگر ابراز نگرانی کردند
خانواده امدادگر بلژیکی محبوس در ایران از انتقال بی سر و صدای او به یک زندان دیگر ابراز نگرانی کردند

خانواده این امدادگر بلژیکی که طی سفر به ایران بازداشت شده، می‌گویند تاکنون فقط موفق به چند دقیقه تماس ویدیویی با این شهروند بلژیکی شده‌اند.

الیویر فانده‌کاستیله از ماه فوریه سال جاری به اتهامات جاسوسی در ایران بازداشت شده و خانواده او روز جمعه ۱۱ شهریور با انتشار بیانیه‌ای که در شبکه تلویزیونی وی‌ار‌تی بلژیک بازتاب یافته، گفته‌اند او در حالی که در یک سلول بدون پنجره و با یک روزنه برای تهویه هوا زندانی شده، مقاومتش بسیار ضعیف شده است.

خانواده وی با اشاره به مشکلات جسمی و سلامت روان او تحت تاثیر زندان، از جمهوری اسلامی خواسته‌اند رفتار مناسبی با این شهروند بلژیکی داشته و او را آزاد کند.

این بیانیه می‌افزاید وی بسیار تکیده و لاغر شده و علائم عفونت پوست و ریزش مو دارد.

خانواده این زندانی بلژیکی همچنین گفته‌اند که وی از زندان اوین منتقل شده و معلوم نیست در چه محلی نگهداری می‌شود.

خانواده این زندانی در این بیانیه با بیان اینکه ما مجبوریم دوباره از دولت ایرانی بخواهیم که در رفتار با اولیویه خویشتنداری و تعامل نشان دهند آورده اند: ما مجدداً بر خواسته‌های خود یعنی آزادی الیویر که به ناحق بازداشت شده است تاکید می‌کنیم. دسترسی به زندان دارای پنجره، تماس منظم با بستگان و خدمات کنسولی تا زمان آزادی او را می‌خواهیم.

الیویر فانده‌کاستیله یک کارمند باتجربه سازمانی غیردولتی است که بیش از ۶ سال در ایران برای سازمان‌های کمک‌رسانی بین‌المللی کار کرده است. آخرین مأموریت او در این سازمانها مدتها پیش به پایان رسیده بود؛ اما بنا به گفته خانواده‌اش، اوایل سال جاری میلادی برای برخی کارهای شخصی با ویزای توریستی به ایران سفر کرده بود که ۲۴ فوریه بازداشت شد.

کشورهای غربی و نهادهای حقوق بشر بین‌المللی ایران را متهم به بازداشت خودسرانه خارجی‌ها و افراد دوتابعیتی برای تبادل زندانیان وابسته به نهادهای امنیتی ایران در خارج می‌کنند.

دولت بلژیک اسدالله اسدی، دیپلمات پیشین ایران را با اتهام تروریستی بازداشت و به تحمل ۲۰ سال زندان محکوم کرده است.

این دیپلمات ماده‌ای انفجاری به وزن نیم کیلوگرم را در اختیار یک زوج ایرانی ساکن بلژیک قرار داده بود تا همایش سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس را هدف حمله قرار دهند.

پارلمان بلژیک روز ۲۹ تیرماه معاهده تبادل زندانیان با ایران را به تصویب رساند، اقدامی که راه را برای آزادی اسدالله اسدی و بازگشت به ایران در ازای آزادی زندانیان بلژیکی در جمهوری اسلامی باز می‌کند.

با این حال، دادگاهی در بروکسل روز پنجشنبه ششم مرداد ممنوعیت انتقال اسدالله اسدی به ایران و هر کشور ثالث دیگر را تا دو ماه دیگر تمدید کرد.

گروگانگیری در ایران    گروگانگیری در ایران  گروگانگیری در ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا