ایرانجدیدترین اخبار

ماله کش نظام می‌خواهد جمهوری اسلامی درگیر جنگ مستقیم با اسرائیل یا آمریکا نشود

ظریف می‌گوید اسرائیل می‌خواهد درگیری در غزه را گسترش دهد تا آمریکا را به جنگ بکشاند

محمدجواد ظریف، ماله کش نظام می‌خواهد که جمهوری اسلامی درگیر جنگ مستقیم با اسرائیل یا آمریکا نشود

محمدجواد ظریف که در بین مردم به عنوان ماله کش نظام شناخته می‌شود این روزها سرو کله‌اش دوباره پیدا شده و به لفاظی و مغالطه می‌پردازد که حکایت از ترس سران جمهوری اسلامی و وابستگان به حکومت آخوندی دارد.

محمدجواد ظریف با بیان اینکه اسرائیل در تلاش است جمهوری اسلامی را به چنین نبردی بکشاند، گفت: بهترین راه برای دفاع از مردم فلسطین، پرهیز از ارائه دلیل به غرب برای ادعای اینکه آنها به عنوان نیابتی از طرف جمهوری اسلامی عمل می کنند، بود.

محمدجواد ظریف، می خواهد که کشورش درگیر جنگ مستقیم با اسرائیل یا آمریکا نشود
محمدجواد ظریف، می خواهد که کشورش درگیر جنگ مستقیم با اسرائیل یا آمریکا نشود

ظریف گفت: مردم ایران ایده دفاع از حق را قبول دارند، اما این به معنای بسیج ارتش نیست.

او با اشاره به هزینه مداخلات نظامی جمهوری اسلامی مدعی شد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به دنبال کشاندن ایران به میدان جنگ غزه است، در حالی که هیچ مدرکی دال بر دخالت جمهوری اسلامی در طوفان الاقصی ندارند.

 اگر چنین رویدادی رخ دهد، مردم عادی اولین قربانیان هر جنگی هستند. من شخصاً فکر می کنم که مردم از پرداخت هزینه خسته شده اند. همچنین نیازی نیست که ما متحمل هزینه شویم.

محمدجواد ظریف با عصبانیت گفت: اگر جمهوری اسلامی را به وسط جنگ بکشانند، برای هیچ یک از دولتمردان هیچ اتفاقی نمی‌افتد. بمب بر سر مردم ایران خواهد افتاد.

ماله کش نظام ادامه داد: تاکنون چه کسانی از تحریم ها آسیب دیده اند؟ او با اشاره به تحریم‌هایی که غرب در واکنش به برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران اعمال کرد، گفت. کسانی که روزانه چند میلیون دلار درآمد دارند یا افراد فقیر؟

ظریف گفت جدا از هزینه اقتصادی، ورود جمهوری اسلامی و حزب‌الله به جنگ همان چیزیست که اسرائیل می‌خواهد، زیرا اسرائیل نیز می‌خواهد آمریکا را به درگیری در حمایت از اسرائیل بکشاند.

او بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را متهم کرد که تلاش می کند به نحوی جنگ را به پایان برساند و آمریکا را وارد کند. ظرف گفت که این آگاهی از قصد اسرائیل دلیل سخنان نسبتا غیر تنش‌آمیز رهبر حزب‌الله، حسن نصرالله، از آغاز درگیری بوده است.

محمدجواد ظریف، می خواهد که کشورش درگیر جنگ مستقیم با اسرائیل یا آمریکا نشود
محمدجواد ظریف، می خواهد که کشورش درگیر جنگ مستقیم با اسرائیل یا آمریکا نشود

محمدجواد ظریف در پاسخ به این سئوال که آیا فکر می‌کنید روند عادی‌سازی بین اسرائیل و کشورهای عربی پایان خواهد یافت، گفت: روند عادی‌سازی ممکن است کند شود، اما بعید است که متوقف شود. در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، امارات متحده عربی و بحرین قراردادهای عادی سازی دوجانبه را با اسرائیل امضا کردند و انتظار می رفت که عربستان سعودی نیز پیش از آغاز جنگ غزه، از این روند پیروی کند.

محمدجواد ظریف گفت که پیشنهاد می کند جمهوری اسلامی آمادگی خود را برای امضای پیمان عدم تجاوز با شورای همکاری خلیج فارس، بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات اعلام کند، زیرا چنین توافقی ثابت می کند که جمهوری اسلامی تهدیدی برای منطقه نیست و کشورهای خلیج فارس نیز متعهد می شوند که با هیچ کس علیه ما همکاری نکنند.

ماله کش نظام با رد اطلاعیه های آخر هفته از سوی سازمان ۵۷ کشور همکاری اسلامی گفت: آنچه تاکنون منتشر شده ادامه مواضع سنتی است و بعید است که تاثیری داشته باشد. جمهوری اسلامی و دیگر اعضای به اصطلاح محور مقاومت که اصطلاحی برای بازیگران ضد اسرائیلی مانند سوریه و حزب‌الله است خواستار اقدامات ملموس‌تر بودند.

محمدجواد ظریف که اغلب از سوی تندروهای ایرانی مورد حمله قرار می‌گیرد، دیپلمات‌ها را به خاطر کنار گذاشتن سیاست بالا رفتن از دیوار سفارت‌خانه‌های خارجی و در عوض تعامل با کشورهای منطقه که قبلاً دشمنان جمهوری اسلامی بودند، تحسین کرده است.

او ادعا کرد که اسرائیل باید دو موضع متناقض را مهندسی کند، یکی که شکست ناپذیری را پیش بینی می‌کند و دیگری اینکه قربانی ظلم و ستم است.

ظریف گفت: اگر اسرائیلی‌های بازداشت‌شده را اسیر توصیف کنیم، باید هزاران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل را نیز اسیر توصیف کنیم.

محمدجواد ظریف، می خواهد که کشورش درگیر جنگ مستقیم با اسرائیل یا آمریکا نشود
محمدجواد ظریف، می خواهد که کشورش درگیر جنگ مستقیم با اسرائیل یا آمریکا نشود

ما نمی توانیم شهرک نشینان مسلحی را که فلسطینیان را می کشند، غیرنظامی بدانیم، زیرا آنها لباس نظامی نمی پوشند. تصور کنید اگر عراقی ها در شهرهای ایران که اشغال کرده بودند زندگی می کردند، آیا ما باید به حقوق آنها رسیدگی می کردیم؟

او گفت: از آنجایی که اسرائیل اشغالگر بود، آنها فقط وظایفی داشتند نه حقوقی.

ظریف دیدگاه جمهوری اسلامی را تکرار کرد که باید در اسرائیل رفراندوم برای تصمیم گیری درباره آینده آن برگزار شود. او گفت: اگر همه یهودیانی که امروز در فلسطین هستند و همه فلسطینی ها در سرزمین ها و خارج از کشور در همه پرسی شرکت کنند، نتیجه به نفع فلسطین خواهد بود.

محمدجواد ظریف مجبور به دفاع از خود در برابر سیل انتقادات شد و گفت: در چند روز گذشته در چندین گفت‌وگو سعی کردم اهداف خصمانه اسرائیل و جنایات علیه بشریت و حقوق ملت فلسطین در برابر اشغالگری و ظلم را بیان کنم. متاسفانه برخی از پاسخ ها بدون توجه به سئوالات دستچین و پاره شدند و در مواردی مبنای بازی های سیاسی قرار گرفتند. امروز همبستگی انسانی، اسلامی و ملی در حمایت از فلسطین و افشای تجاوزات، جنایات جنگی و نسل کشی اسرائیل مهمترین اولویت است. امیدوارم جناح بندی، دوقطبی شدن و مسمومیت جامعه پایان یابد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا