جدیدترین اخبارجهان

شاهزاده رضا پهلوی: مماشات غرب با جمهوری اسلامی شکست خورده است

پسر ارشد پادشاه فقید ایران می‌گوید که رهبری به سبک ریگان و تاچر باید با تهدیدها و ارعاب جمهوری اسلامی مقابله کنند

تلگراف: شاهزاده رضا پهلوی می گوید مماشات غرب با جمهوری اسلامی شکست خورده است

شاهزاده رضا پهلوی به تلگراف گفت غرب برای مقابله با تهران به یک رهبری به سبک ریگان و تاچر نیاز دارد چراکه سیاست فعلی مماشات شکست خورده است.

تلگراف: شاهزاده رضا پهلوی می گوید مماشات غرب با جمهوری اسلامی شکست خورده است
تلگراف: شاهزاده رضا پهلوی می گوید مماشات غرب با جمهوری اسلامی شکست خورده است

شاهزاده رضا پهلوی، فرزند ارشد پادشاه فقید ایران، بنیانگذار و رهبر شورای ملی ایران از منتقدان برجسته رژیم اسلامی علی خامنه‌ای است.

او گفت که رویکرد ضعیفی از سوی رهبران غربی در هر دو سوی اقیانوس اطلس نسبت به جمهوری اسلامی وجود داشته است و خواستار بازنشانی روابط اروپا با تهران شد که با درخواست توقیف سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی آغاز شد. 

شاهزاده رضا پهلوی ۶۳ ساله همچنین به طور ضمنی از ریشی سوناک انتقاد کرد که به اندازه کافی برای مقابله با تهدیدها و ارعاب روزنامه نگاران ایرانی مستقر در لندن اقدام نکرده است.

او با اشاره به چاقو زدن پوریا زراعتی، مجری تلویزیون ایران اینترنشنال در ماه گذشته در خارج از منزلش در ویمبلدون، گفت رژیم نه تنها به مخالفان، بلکه حتی به شهروندان بریتانیایی نیز در صدد آسیب رساندن یا تهدید آن است.

شاهزاده رضا پهلوی درخواست کرد از عدم تمایل به پاسخگویی به شکلی چه چیزی حاصل شد؟ 

او استدلال کرد که علت اصلی نفوذ بدخیم جمهوری اسلامی در خاورمیانه به ویژه نقش متخاصم آن در رابطه با اسرائیل سیاست مماشات غرب است.

تلگراف: شاهزاده رضا پهلوی می گوید مماشات غرب با جمهوری اسلامی شکست خورده است
تلگراف: شاهزاده رضا پهلوی می گوید مماشات غرب با جمهوری اسلامی شکست خورده است

او گفت این همیشه مبتنی بر انتظار تغییر رفتار از سوی رژیم بوده است که به نتیجه نرسیده است، و افزود که آنچه مورد نیاز بود احیای دوره‌ای بود که در آن رهبری قوی‌تر وجود داشت که جهان را در شرایطی بسیار مهم تغییر داد. رونالد ریگان و مارگارت تاچر در پایان جنگ سرد.

شاهزاده رضا پهلوی افزود در حال حاضر شما می بینید که پوتین در مسکو چه می کند، می بینید که چینی ها چه می کنند. برای مقابله با آن از نظر رهبری قاطع، قوی و هماهنگ در غرب چه در حال انجام است؟ من هیچکدام را نمی بینم.

شاهزاده در اوایل این هفته در یک ساختمان آپارتمانی محتاطانه در گوشه ای هوشمند از مرکز شهر واشنگتن با تلگراف صحبت کرد، قبل از اینکه اسرائیل در تلافی حمله تهران به سیستم راداری دفاع هوایی ایران در نزدیکی شهر اصفهان حمله کند.

حومه پایتخت ایالات متحده ده ها سال است که خانه او، همسر و سه دخترش بوده است، اگرچه او قبلاً از آن به عنوان مکانی موقت برای زندگی یاد می کرد، در میان امیدهایی که ممکن است روزی به وطن خود بازگردد.

شاهزاده در سال ۱۹۷۷ در سن ۱۷ سالگی ایران را برای گذراندن دوره آموزشی نیروی هوایی در آمریکا ترک کرد. دو سال بعد پدرش محمدرضا پهلوی در جریان انقلاب اسلامی برکنار شد و خانواده سلطنتی از آن زمان در تبعید به سر می برند.

پس از مرگ پدرش در سال ۱۹۸۰، شاهزاده خود را شاه جدید ایران در تبعید اعلام کرد، اگرچه از آنجایی که خانواده سلطنتی ایران یک سلطنت مشروطه بود، هرگز به طور رسمی منصوب نشد.

تلگراف: شاهزاده رضا پهلوی می گوید مماشات غرب با جمهوری اسلامی شکست خورده است
تلگراف: شاهزاده رضا پهلوی می گوید مماشات غرب با جمهوری اسلامی شکست خورده است

همراهان شاهزاده با پوشیدن یک کت و شلوار تیره هوشمند، با ساعتی گران قیمت که مچ دست او را تزیین کرده است، از او به عنوان عظمتش یاد می کنند. فداکارترین پیروان او در میان مهاجران چند میلیونی ایرانی نیز همینطور.

او قبلاً گفته بود که هیچ آرزویی برای بازگرداندن سلطنت در ایران ندارد، اما همچنان یک چهره مهم برای چهره‌های مخالف و ایرانیان در تبعید است.

این نقشی است که او جدی می گیرد و در حین گفتگو در مورد وضعیت اسفناک ایرانیان می گوید «ما».

در چند دهه گذشته، او تجمع مخالفان علیه رژیم تئوکراتیک ایران را کار زندگی خود قرار داد، و مرتباً در سراسر اروپا و آمریکا سفر کرد تا برای ایران سکولار و دموکراتیک مبارزه کند و از شهروندان تحت ستم آن دفاع کند.

هنگامی که از وی در مورد تلاش های دیپلماتیک در حال انجام با تهران پرسیده شد، به وضوح ناامید شد.

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه سخنان خود گفت هنوز در جهان غرب برخی از مردم هستند که فکر می‌کنند هنوز آن گفتگو را در شرایط موجود دارند و امیدوارند شاید بتوانیم این توافق را احیا کنیم یا شاید بتوانیم این توافق را قطع کنیم. صندلی و استفاده از حرکات دست برای تاکید بر نقطه نظرات خود.

او افزود این اساساً لگد زدن به قوطی در جاده است. دیپلماسی شکست خورده است. مماشات شکست خورده است. رک و پوست کنده هر گونه ادامه همان جنون است.

وقتی از شاهزاده پرسیده شد که به کدام رهبران غربی فکر می کند، شاهزاده نمی خواست افراد را متمایز کند.

با این حال، او گفت که درآمد تهران در دو سال گذشته در بحبوحه ناکامی دولت بایدن در اجرای تحریم ها افزایش یافته است.

شاهزاده رضا پهلوی گفت که غرب باید همان رویکردی را که با آفریقای جنوبی در زمان آپارتاید انجام داد، با تهران اتخاذ کند.

او گفت در نهایت دنیا گفت که می‌دانی چه، این دیگر قابل تحمل یا پذیرفتنی نیست. من فکر می کنم سناریو در مورد ایران نیز مشابه است، با این تفاوت که در حالی که آفریقای جنوبی یک سیاست نژادی داشت، این یک رژیم تروریستی است. مسئله فقط سرکوبگر بودن نیست. این در واقع یک تهدید برای جهان است.

این نکته ای است که او در تمام هفته در اخبار کابلی ایالات متحده پس از حمله مستقیم بی سابقه جمهوری اسلامی به اسرائیل که شامل بیش از ۳۰۰ پهپاد، موشک بود، بیان کرده است.

پس از تقریباً نیم قرن زندگی در سایه تبعید، او خوشبین است که پایان برای حاکمان تهران اکنون بیش از هر نقطه دیگری در ۴۵ سال گذشته نزدیک است.

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به سرکوب وحشیانه اخیر اعتراضات مسالمت آمیز که با کشته شدن مهسا امینی، جوانی در سال ۲۰۲۲ در بازداشت پلیس آغاز شد، گفت رژیم هایی که اعتماد به نفس دارند شروع به ضرب و شتم مردم خود یا کشتن کودکان یا انجام کارهایی می کنند. زنی که به دلیل نداشتن حجاب مناسب بازداشت شد.

این نشانه ضعف و ناامنی است.

با این حال، گروهی از محافظان و دستیارانی که در نزدیکی اتاق نشیمن که به تراس با منظره ای پانوراما از خط افق واشنگتن نگاه می کند، بر خطرات موقعیت او تأکید می کند.

این ژنرال Z ایران است که به اعتقاد او بهترین امید را برای تغییر رژیم ارائه می دهد. او گفت این بچه‌ها امروز، توییتر را دنبال می‌کنند، اینستاگرام یا X یا هر پلتفرم دیگری را دنبال می‌کنند، از دنیا بریده نیستند.

آنها می گویند چرا من نباید همان فرصت هایی را داشته باشم که امروز یک دختر یا پسر جوان در دوحه یا ابوظبی یا دبی دارد؟

آنها تلاش می کنند تا بهترین کار خود را انجام دهند، اما از هر فرصت ممکن محروم شده اند. این قابل تحمل نیست و آنها در مورد این صحبت می کنند، ایده های خود را بیان می کنند، این واقعیت که آنها به عنوان یک ملت چقدر متحد هستند.

شاهزاده رضا پهلوی گفت هر چیزی که این رژیم در ایران سعی در نابودی آن داشته است، اکنون به عنوان انتقام از آنچه در حق آنها انجام شده است، خود را به این زیبایی نشان می دهد.

او با لبخند افزود این چیزی است که به من امید می دهد و به من انرژی می دهد.

تلگراف: شاهزاده رضا پهلوی می گوید مماشات غرب با جمهوری اسلامی شکست خورده است

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا