ایرانجدیدترین اخبارجهان

مذاکرات غیرمستقیم ایران با آمریکا در دوحه قطر بدون نتیجه پایان یافت

یک مقام آمریکایی می گوید دور جدید مذاکرات هسته ای ایران بدون هیچ پیشرفتی به پایان رسید

مذاکرات غیرمستقیم ایران با آمریکا در دوحه قطر بدون نتیجه پایان یافت

یک مقام ارشد آمریکایی گفت دور جدید مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران (برجام) روز چهارشنبه بدون هیچ پیشرفتی پایان یافت.

این نتیجه از این لحاظ اهمیت دارد که ممکن است این دور از مذاکرات آخرین فرصت طرفین برای دستیابی به توافق قبل از بی معنی شدن توافق هسته‌ای به دلیل اقداماتی باشد که ایران برای پیشبرد برنامه هسته ای خود و محدود کردن کار بازرسان سازمان ملل انجام داده است.

این مقام ارشد آمریکایی می‌گوید که «ایرانی ها هیچ احساس ضرورتی از خود نشان نداده اند، مسائل قدیمی را که ماه ها حل و فصل شده است و حتی مسائل جدیدی را مطرح کرده اند که ارتباطی با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ندارد. برای مدتی یک توافق در دسترس بود.»

این مقام آمریکایی افزود «اگر طرفی لازم باشد که تصمیمی بگیرد، این آنها هستند و برای ماه‌ها این [طرف ایرانی] بوده که باید تصمیم می‌گرفته است.»

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از عدم پیشرفت در مذاکرات خبر داد.

بر اساس گزارش ایران، آمریکا از ارائه «تضمین منافع اقتصادی [حاصل از توافق] برای ایران» خودداری کرده است. در این گزارش آمده است که «ضعف دولت بایدن» منجر به ناتوانی طرف آمریکایی در اتخاذ تصمیمات لازم شده است.

مذاکرات غیرمستقیم که ابتدا در وین انجام شد، ماه ها به دلیل درخواست ایران مبنی بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سیاه تروریسم ایالات متحده متوقف شده بود. پس از دیدار روز شنبه بین هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران مذاکرات این هفته در دوحه از سر گرفته شد.

راب مالی (Rob Malley) نماینده آمریکا در امور ایران و علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه ایران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گفتگوهای غیرمستقیم را در قطر برگزار کردند در حالی که نماینده اتحادیه اروپا واسطه تحویل پیام ها بین طرفین بود.

منابع مطلع در مورد مذاکرات گفتند که تیم ایالات متحده آمریکا هنگام ورود به دوحه انتظارات چندانی در مورد آنچه که از ایرانیان خواهد شنید، نداشت.

مذاکرات غیرمستقیم ایران با آمریکا در دوحه قطر بدون نتیجه پایان یافت  راب مالی (Rob Malley) نماینده آمریکا در امور ایران و علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه ایران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گفتگوهای غیرمستقیم را در قطر برگزار کردند در حالی که نماینده اتحادیه اروپا واسطه تحویل پیام ها بین طرفین بود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا