جدیدترین اخبارجهان

تحریم های نفتی روسیه؛ G7 محدودیت قیمت نفت را تشدید می‌کند

وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی را علیه کشتیرانی و بازرگانان نفتی که به روسیه در دور زدن محدودیتهای قیمتی کمک کرده‌اند، اعلام کرد

تحریم های نفتی روسیه، G7 محدودیت قیمت نفت را تشدید می کند

ایالات متحده و متحدان غربی آن روز چهارشنبه گفتند که با هدف تقویت سیاستی که برای محدود کردن درآمدهای انرژی که کرملین برای تأمین مالی جنگ اوکراین از آن استفاده کرده است، خلأهایی را که به روسیه اجازه می‌دهد تا سقف قیمت نفت خود را دور بزند، تشدید خواهند کرد.

تحریم های نفتی روسیه، G7 محدودیت قیمت نفت را تشدید می کند
تحریم های نفتی روسیه، G7 محدودیت قیمت نفت را تشدید می کند

گروه ۷ و استرالیا، موسوم به ائتلاف سقف قیمت، سال گذشته با طرحی به رهبری ایالات متحده برای محدود کردن میزان هزینه روسیه برای صادرات نفت خود به ۶۰ دلار در هر بشکه موافقت کردند. سیاست آزمایش نشده در ابتدا در حفظ جریان نفت روسیه و در عین حال افزایش هزینه های صادراتی و کاهش درآمدهای انرژی آن موفق به نظر می رسید.

اما در ماه‌های بعد، مسکو با ایجاد ناوگان سایه‌ای از نفتکش‌ها و یافتن گزینه‌های جایگزین برای بیمه و تأمین مالی، این سقف را دور زد و به آن اجازه داد نفت را با قیمت‌های بالاتر بفروشد.

سقف قیمت این گونه عمل می کند که روسیه را از دسترسی به بیمه دریایی و خدمات مالی غربی که کلید صادرات نفت این کشور هستند، منع می کند، مگر اینکه نفت خام آن زیر ۶۰ دلار در هر بشکه فروخته شود. این بیمه نامه به آن بیمه گران و ارائه دهندگان خدمات مالی برای تأیید قیمت نفت فروخته شده متکی است. اما روند راستی آزمایی موثر نبوده و روسیه توانسته است به طور معمول نفت را بالاتر از این سقف بفروشد.

اقداماتی که گروه ۷ در روز چهارشنبه اعلام کرد، از حمل‌کنندگان نفتی که از شرکت‌های بیمه دریانوردی غربی و سایر شرکت‌هایی که صادرات نفت روسیه را تامین مالی می‌کنند، ملزم می‌کند تا اسناد مکرر و دقیق‌تری درباره محتویات و قیمت‌های محموله‌های نفت به این ارائه‌دهندگان خدمات ارائه کنند. ائتلاف همچنین از سایر شرکت‌کنندگان در زنجیره تامین تجارت انرژی می‌خواهد که آماده ارائه اطلاعات بیشتر در مورد هزینه‌های جانبی، مانند هزینه‌های حمل و نقل باشند، که تاجران برای پنهان کردن قیمت‌های بالاتری که برای نفت روسیه پرداخت می‌شود، افزایش می‌دهند.

تحریم های نفتی روسیه، G7 محدودیت قیمت نفت را تشدید می کند
تحریم های نفتی روسیه، G7 محدودیت قیمت نفت را تشدید می کند

ائتلاف سقف قیمت در روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد این تغییرات از اجرای سقف قیمت نفت حمایت می‌کند و با کاهش فرصت‌های بازیگران بد برای استفاده از هزینه‌های حمل‌ونقل غیرشفاف برای پنهان کردن نفت خریداری‌شده بالای سقف، دور زدن را مختل می‌کند. این گروه گفت که الزامات جدید تلاش های صادرکنندگان روسی برای دور زدن سقف قیمت ها را پیچیده تر می کند و در عین حال ارائه دهندگان خدمات ائتلاف را فریب می دهد.

ائتلاف گفت که سقف قیمت در سال جاری موفقیت‌آمیز بوده است، زیرا بازارهای جهانی به خوبی با نفت عرضه می‌شوند و قیمت‌های انرژی ثابت بوده است. همچنین برآورد کرد که درآمد مالیاتی روسیه از صادرات نفت و فرآورده های نفتی نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد کاهش یافته است.

با این حال، تحلیلگران صنعت انرژی کمتر تحت تأثیر این سقف قرار گرفته‌اند، که اساساً تحریم‌های غرب بر نفت روسیه را در تلاش برای جلوگیری از افزایش قیمت‌های جهانی نفت کاهش داد. کارشناسان مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در گزارشی در ماه اکتبر استدلال کردند که به نظر می‌رسد این سقف در ابتدا کار می‌کند زیرا آستانه ۶۰ دلار بالاتر از قیمت‌های بازار تعیین شده بود، اما زمانی که قیمت جهانی نفت در سال جاری افزایش یافت، صادرکنندگان و بازرگانان نفت روسیه به راحتی توانستند تحریم را دور بزنند.

تحریم های نفتی روسیه، G7 محدودیت قیمت نفت را تشدید می کند
تحریم های نفتی روسیه، G7 محدودیت قیمت نفت را تشدید می کند

آنها نوشتند قیمت‌های نفت از ماه جولای افزایش یافته و نقص‌های مهلکی را در سقف‌های قیمتی صادرات نفت روسیه آشکار کرده است و خاطرنشان کردند از اواسط ژوئیه، نفت خام اورال روسیه به‌طور مداوم بالای سقف قیمتی ۶۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده در پاییز امسال اقداماتی را برای سرکوب فرار از سقف قیمت ها انجام داده اند. آخرین بسته تحریمی اتحادیه اروپا شامل اقداماتی برای محدود کردن فروش کشتی‌های قدیمی کشتی‌رانی است که به ناوگان نفتکش‌های روسیه راه پیدا می‌کنند.

وزارت خزانه داری روز چهارشنبه تحریم های جدیدی را علیه یک مدیر کشتی متعلق به روسیه که در امارات متحده عربی مستقر است و نفت خام روسیه را با قیمت بالای ۶۰ دلار حمل می کرد، وضع کرد. همچنین تحریم هایی را علیه سه تاجر مبهم نفت روسیه که در امارات و هنگ کنگ مستقر هستند و قوانین را نقض کرده اند، اعمال کرد.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا گفت تحریم ها تعهد ما را به رعایت اصول سیاست سقف قیمت نشان می دهد که اهداف حمایت از بازارهای انرژی باثبات و در عین حال کاهش درآمدهای روسیه برای تامین مالی جنگ علیه اوکراین را پیش می برد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا